Gå til innhold

Beregne tid ved reiser..


Anbefalte innlegg

Jeg er i ferd med å bestille denne reisen.

 

Får opp varsel "Transfer på eget ansvar" noe som gjør meg nervøs. Er 2t og 55m på Gardemoen og 1t og 55m i Barcelona nok for passkontroll, ut og innsjekking av bagasje?

 

Er ikke en bereist fyr så må spørre..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Knapt 3 timer på Gardermoen og knapt 2 timer er TEORETISK nok - altså er det nok (og vel så det også) dersom a) flyet er i rute, b) bagasjen er like i rute og c) du vet presis hva du skal gjøre. Imidlertid kjøper du her tre “A-B”-billetter og det betyr at DERSOM du ikke rekker transporten vider e- likegydlig grunn - er ansvaret for det ditt, ditt og bare ditt. Du har tre løse flybilletter og ansvaret er DITT for at kan reise A-B med ene, B-C med andre og C-D med tredje, inkl rekke ny sikkerhetskonroll og ny innsjekk av bagasje Joda, avhengig av omstendighetene har du akkurat samme rettigheter til erstatning ved forsinkelse på en bit som alltid ellers, men altså ingen rett til hjelp med å komme videre. Kast da videre billett(er) og stll i ny billettkø. 

 

Dette blir litt som å bruke hurtigruten til Trondheim, bussen til Oslo og toget til Bergen. Du har rett til erstatning ved forsinkelse ihht gjeldene regler, men alt ansvaret for viderereisen er ditt, ditt og bare ditt. Hurtigruten tar ikke ansvar for bussen og bussen ikke ansvar for toget. 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du forklare meg hvorfor det ikke kommer opp "Transfer på eget ansvar" på denne reisen?

 

Der har man kun 40 minutt på å hente bagasjen, gå gjennom passkontrollen og sjekke inn bagasje.

 

Eller slipper man å sjekke inn bagasjen på nytt siden Norwegian flyr Tromsø-Gardemoen og Norwegian Air Internation flyr Gardemoen-Alicante?

Lenke til kommentar

Får ikke sett den første reisen lenger, men jeg tror det har med å gjøre at du kombinerer forskjellige selskap. Hvis du bestiller hele reisen din fra norwegian.no er det de som setter opp reiseplanen og har ansvaret for hele produktet. Hvis du flyr til Barcelona med Norwegian og så videre med ett annet selskap så tar Norwegian kun ansvar for å få deg til Spania.

Lenke til kommentar

Det har ikke å gjøre med om det er samme selskap eller ikke, men om alle flightene er en del av samme booking.

 

Man kan altså kjøpe 2 separate billetter hos Norwegian og om man ikke rekker den andre flighten så er Norwegian kun ansvarlig for de minutters forsinkelse man eventuelt har fått på første flighten. At du ikke møtte opp i tide til neste flight med Norwegian er ditt ansvar.

 

Om man derimot kjøper en gjennomgående billett med 2 forskjellige selskaper og om du ikke rekker connection så er det de som må ordne opp i det.

Lenke til kommentar

Men hvis man bestiller via ett av selskapene som er på Skyscanner, hvordan vet man om man må sjekke ut/inn bagasjen på nytt på reisen?

 

Hvis man teoretisk sett skulle fra Oslo-København med SAS og deretter fra Køben-Berlin med et annet selskap, hvor hele reisen var bestilt via f.eks. Super Saver?

Lenke til kommentar

Det har ikke å gjøre med om det er samme selskap eller ikke, men om alle flightene er en del av samme booking.

 

Man kan altså kjøpe 2 separate billetter hos Norwegian og om man ikke rekker den andre flighten så er Norwegian kun ansvarlig for de minutters forsinkelse man eventuelt har fått på første flighten. At du ikke møtte opp i tide til neste flight med Norwegian er ditt ansvar.

 

Om man derimot kjøper en gjennomgående billett med 2 forskjellige selskaper og om du ikke rekker connection så er det de som må ordne opp i det.

 

Selvfølgelig, du har jo helt rett. Det er booking det kommer ann på.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke stresset med slik tid til disse plassene, men ting kan jo skje og billetter bør bookes sammen. Hadde <1 time på ondag i københavn hvor jeg skulle videre til Chicago. Gikk helt fint, og det gjør det stort sett. Men innimellom skjer det forsinkelser og en mister gjerne det flyet og må vente på neste. En kollega kom ned på fredagen og da var flyet fra Oslo - CPH forsinket. Heldigvis satt kapteinen på Chicago flyet på samme fly og var like forsinket. 

Lenke til kommentar

Så, hvis fly nr 1 er forsinket, så får han første ledige reise med det neste flyet til samme destinasjon, men de to neste blir ugyldig?

 

Kunne vært en idé å kjøpe avbestillingsforsikring, spørs på pris og tid du kan avbestille.

 

Å kalkulere ekstra tid er nok ikke dumt.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Sp, hvis fly nr 1 er forsinket, så får han første ledige reise med det neste flyet til samme destinasjon, men de to neste blir ugyldig?

Det kommer ann på hva som er booket.

 

Har man en booking med A-B-C-D så blir du booket om slik at du kommer deg frem til D. Har de derimot booket A-B + B-C + C-D så sørger det første flysselskapet kun at du kommer deg til B.  Kommer du deg ikke i tide til de neste flightene så er det "no show" og billettene kanseleres med mindre det er en fleksibel billett som du endrer i tide.

 

Kunne vært en idé å kjøpe avbestillingsforsikring, spørs på pris og tid du kan avbestille.

Da bør du sjekke vilkårene. Du må gjerne ha legeerklæring og avbestille lang tid i forveien. En avbestillingsforsikring betyr ikke at man har fått en fleksibel billett. Og hva hadde du tenkt gjøre når du står der på B og tror at du engang skal få tilbake pengene på de billige billetene du hadde kjøpt fra B til D? Å kjøpe en ny billett til D er meeeget dyrt å gjøre samme dag. Og hadde du kjøpt B-C-B + C-D-C så blir returene din også kansellert om du ikke møter opp i tide på B eller C... du vil altså trenge nye og mye dyrere billetter for returen også.

 

Det er også reiseforsikringer som dekker om du ikke møter opp i tide for connections uten gjennomgående billett, men da krever man ofte ganske mange timers margin. Sjekk vilkårene.

 

Moralen er ganske klar: Kjøp gjennomgående billetter. Å prøve spare noen hundrelapper kan bli meget dyrt.

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er også greit å huske at om det oppstår forsinkelser så er man som regel ikke den eneste som skal videre og må få plass på en senere flight til neste destinasjon. Flyselskapene må derfor velge hvem som skal få de resterende plassene som det ofte er få av. De velger i prioritert rekkefølge:

 

1) Kunder med gjennomgående billett og høy status i lojalitetsprogram.

2) Kunder med gjennomgående billett og høyere billettklasse.

3) Kunder med gjennomgående billett og lavere billettklasse.

4) Sløvinger uten gjennomgående billett som får mulighet til å kjøpe en ny billett til mangedobbel pris.

 

Det er tilfeller hvor man må vente i flere dager på å komme seg videre og det selv om man er villig til å betale omtrent hva som helst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...