Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Støtte til tannbehandling fra NAV

Anbefalte innlegg

Irritetende forsøk på å ugyldiggjøre hans argument med tullete provokasjon.

At samtlige hadde hatt stort utbytte av at pensum for ung alder også omhandlet privatøkonomi, enkel psykologi og generelt tatt for seg problemstillinger alle vil stå ovenfor i samfunnet er åpenbar.

Ikke alle er like priveligerte som deg.

Noen har mentale hinder av forskjellige slag - modenhet kan være én. Noen kan ha miljø hjemme som motvirker deres muligheter.

Selv fungerer jeg fint i arbeidslivet og samfunnet ellers, men jeg klarer like fullt å forstå at ikke alle har det like lett som meg av forskjellige grunner.

Jeg synes også at mange trenger å "ta seg sammen" og bare trenger et spark i ræva, men holdningen du her utsonderer får deg rett og slett til å virke ignorant og arrogant til skade for alle rundt deg.

Hvor privilegert den enkelte er, er egentlig irrelevant, det er hva man gjør med de forutsetningene man har som er viktig. Det så typisk "sosialklient"-mentalitet å skylde på samfunnet og ikke ta ansvar for sitt eget liv. Det "disse" ofte etterspør er en form for idiotsikker "all inclusive" tilværelse fri for utfordringer. Resultatet blir at noen andre må bære ansvaret (og regningen), og man venner seg til å være avhengig av andre. Riktig medisin er å forstå at veien blir til mens man går. Når man går på en smell må man lære seg å takle det og prøve å forstå hva man gjorde feil, istedenfor å klage på at andre ikke kommer en til unnsetning. Å forstå dette er kanskje den viktigste forutsetningen for å unngå å havne på bunnen av samfunnet. 

Man har så mange muligheter i dag, det man ikke lærer på skolen kan man lære seg simultant eller senere i livet. Hadde kunnskap hatt en høy pris kunne argumentene vært holdbare, men i dag er alt tilgjengelig for alle som er lærevillige og ikke fulle av motforestillinger. 

Endret av Marcus Halberstram
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor privilegert den enkelte er, er egentlig irrelevant, det er hva man gjør med de forutsetningene man har som er viktig. Det så typisk "sosialklient"-mentalitet å skylde på samfunnet og ikke ta ansvar for sitt eget liv. Det "disse" ofte etterspør er en form for idiotsikker "all inclusive" tilværelse fri for utfordringer. Resultatet blir at noen andre må bære ansvaret (og regningen), og man venner seg til å være avhengig av andre. Riktig medisin er å forstå at veien blir til mens man går. Når man går på en smell må man lære seg å takle det og prøve å forstå hva man gjorde feil, istedenfor å klage på at andre ikke kommer en til unnsetning. Å forstå dette er kanskje den viktigste forutsetningen for å unngå å havne på bunnen av samfunnet.

Man har så mange muligheter i dag, det man ikke lærer på skolen kan man lære seg simultant eller senere i livet. Hadde kunnskap hatt en høy pris kunne argumentene vært holdbare, men i dag er alt tilgjengelig for alle som er lærevillige og ikke fulle av motforestillinger.

Det er høyst relevant når det er du som tar opp "jeg forstår det og da må alle forstå det"-argumentasjonen din.

Som sagt er ikke jeg uenig i at mange trenger et spark -det er ikke hva jeg påpeker med herskerteknikken din, det handler om en tullete argumentasjon for å motarbeide at fremtidige borgere er godt utrustet som er hva taurean pleier å argumentere for.

Jeg tror ikke taurean foreslår at alle skal ta grunnskolen om igjen.

• Liker 4
Lenke til kommentar

"Typisk sosialklient" pleier typisk å komme fra ignorante drittsekker som ikke har noe bedre å komme med.

I dagens samfunn hvor vi har fått bevist hvor mye ens barndom faktisk påvirker deg kan jeg ikke tro at disse ignorante holdningene fremdeles finnes. Det er sammenlignbart med religionens rolle i samfunnet: helt utdatert. 

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vil bare understreke at kollegaen min gjorde ingenting galt, han svindlet eller lurte ikke til seg noe penger fra NAV. Han var til utredning hos sin fastlege, som konstaterte at alle disse årene med ekstrem tannlegeskrekk, mors dødsfall (hans eneste slektning i Norge, har en søster i London), psykiske tilstand (veier 130kg, brydde seg ikke om egen hygiene) og medfølgende tannkjøttproblemer, de fikk en prisvurdering fra en vanlig tannlege, og han ble anbefalt å søke til NAV med disse kriteriene. Han hadde også nærmere 30% fravær fra jobb iløpet av flere år. Det gikk gjennom den vanlige papirmølla, han fikk det godkjent, og byttet ut nesten alle tennene i munnen iløpet av et halvt år med behandlinger. 

Det var ikke noe svindel på ferde. Han bare brukte systemet vi har tilgjengelig. 80k er en STOR utgift selv for en som er i full jobb. Det er ikke en regning man bare betaler uten videre på neste månedslønn, og svært få tannleger godtar nedbetaling etter betalingsutsettelser.

Det står f.eks. i resepsjonen der jeg går at de ikke sender faktura, og betaling må skje der og da. Det er nok for å hindre at folk "glemmer" regninga på flere tusen.

Endret av Bytex
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...