AnonymDiskusjon Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 Hei! Noen som har fått støtte til tannbehandling fra sosialen mens de mottar uføretrygd? Anonymous poster hash: a713d...9f1 Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 For å ha rett til stønad fra NAVs sosialtjeneste må pasienten oppfylle vilkårene for rett til økonomisk sosialhjelp (sosialtjenesteloven §§ 18 og 19), fremlegge et skriftlig behandlings- og kostnadsoverslag, og behandlingen som skal utføres må være nødvendig. Hjemmelen for stønad til tannbehandling fra NAVs sosialtjeneste finnes i sosialtjenesteloven §§ 18 og 19. Målet er å sikre alle som oppholder seg lovlig i Norge et forsvarlig livsopphold. Det vil føre for langt å gå inn i detaljene i bestemmelsene, men de omtales kort nedenfor. Det følger av § 18 at den som ikke har tilstrekkelig med penger til å dekke sine levekostnader gjennom arbeid, egne midler eller ved å gjøre gjeldende økonomiske rettigheter, har krav på økonomisk stønad. Når alle andre inntektsmuligheter er utnyttet fullt ut, men ikke strekker til, har den som ikke kan sørge for sitt livsopphold rett til stønad uansett hva årsaken er. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 (endret) Et eksempel på et regnestykke som er innvilget stønad til nødvendig tannbehandling er følgende: Uføretrygd utbetalt: kr 15,500,- pr.mån, husleie: kr 7,500,- pr mån. Kostnad rotfylling: kr 11,500,-. Vedkommende måtte betale kr 1,850,- selv, resten dekket NAV. Begrunnelsen var at NAV sin livsoppholdssats er kr 6,150,- pr.måned. Endret 6. april 2019 av Skandinav Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 6. april 2019 Forfatter Del Skrevet 6. april 2019 Hei! Ok. Nå er det slik at jeg sover i gjesterommet i foreldrene sin leilighet for øyeblikket og betaler ikke husleie. Fikk nettopp ufør i mars. Har vært uten inntekt en stund og har derfor opparbeidet meg kredittkortgjeld. Slik situasjonen er har jeg ikke råd til tannlegeutgiften på 11000, på grunn av gjeld og noe høye medisinske utgifter. Går i minus. Likevel er jeg noe redd for at jeg får avslag dersom de bare regner husleie som en gyldig utgift, i tillegg til omtrent 6000 til livsopphold. Får se hva jeg gjør. Skader vel ikke å søke? Takk for svar. Anonymous poster hash: a713d...9f1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 Det skader ikke å søke. Om ikke annet blir du bare fortere vant til frister og sjargong, noe som er 80% av søknadsprosess når det gjelder det offentlige. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 (endret) Jeg har lest at den realistiske løsningen er å gå til tannlegen å be om avbetaling. Etter min forståelse så er det mange som tilbyr dette ordinært. Endret 10. april 2019 av Invader Zim Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 (endret) En kollega fikk NAV-støtte på 80000 til full tannlege behandling mens han var i 100% jobb. Han skyldte på alle mulige psykiske problemer og en eller anna tannkjøttsykdom han påsto å ha. Fikk fiksa hele kjeften gratis. Fyren hadde ikke vært hos tannlege på over 20 år og hadde bare råttstubber i kjeften. Endret 10. april 2019 av Bytex Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 (endret) Sosialhjelp er en kommunal ytelse, og tilbudet varierer fra kommune til kommune. Det fremgår av sosialtjenesteloven § 19 at "Kommunen kan i særlige tilfeller, selv om vilkårene i § 18 ikke er tilstede, yte økonomisk hjelp til personer som trenger det for å kunne overvinne eller tilpasse seg en vanskelig livssituasjon.". Som du ser det svært store rom for skjønn når det gjelder supplerende sosialhjelp utenom det vanlige livsoppholdet du har krav på etter § 18. Hva andre har fått og ikke fått er derfor ikke nødvendigvis retningsgivende, i hvert fall ikke om det er en annen kommune. Endret 10. april 2019 av coffeee Lenke til kommentar
G Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 (endret) En kollega fikk NAV-støtte på 80000 til full tannlege behandling mens han var i 100% jobb. Han skyldte på alle mulige psykiske problemer og en eller anna tannkjøttsykdom han påsto å ha. Fikk fiksa hele kjeften gratis. Fyren hadde ikke vært hos tannlege på over 20 år og hadde bare råttstubber i kjeften. Og andre ulykkelige sjeler ender opp med kun stønad til tanntrekking og gebiss? Da snakker man om forskjellbehandling. Endret 10. april 2019 av G Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 (endret) Og andre ulykkelige sjeler ender opp med kun stønad til tanntrekking og gebiss? Da snakker man om forskjellbehandling. Rent økonomisk er det logisk, hvis det at de fikser kjeften hans gjør så han jobber lenger og tjener inn mer til statkassen så er det nok mer sannsynlig at de får hjelpen. Det er kynisk som faen men også logisk økonomisk at en person i 100% jobb får mer i støtte enn en person som ikke er i jobb. Norge liker å late som om vi er best på behandling av de svakeste i samfunnet vårt men det stemmer ikke helt. Er en del rom for forbedring, for å si det pent. Edit: Senere forskning har linket tannhelse med den generelle helsen. Det at tannhelse fortsatt ikke er inkludert i HELSE generelt bare SKRIKER til meg at staten kunne ikke gitt mer faen i folket sitt. Endret 10. april 2019 av BuffyAnneSummers 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 Gode poeng BuffyAnneSummers. Man kan få skader på f.eks. hjerte av å infeksjoner i munnhulen det har jeg også lest om. Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 Rent økonomisk er det logisk, hvis det at de fikser kjeften hans gjør så han jobber lenger og tjener inn mer til statkassen så er det nok mer sannsynlig at de får hjelpen. Det er kynisk som faen men også logisk økonomisk at en person i 100% jobb får mer i støtte enn en person som ikke er i jobb. Norge liker å late som om vi er best på behandling av de svakeste i samfunnet vårt men det stemmer ikke helt. Er en del rom for forbedring, for å si det pent. Edit: Senere forskning har linket tannhelse med den generelle helsen. Det at tannhelse fortsatt ikke er inkludert i HELSE generelt bare SKRIKER til meg at staten kunne ikke gitt mer faen om folket sitt. Tja, noen vil kanskje hevde det er kynisk når staten som arbeidsgiver betaler for at en av sine ansatte skal få privat MR-undersøkelse på dagen fremfor å vente 2-3 uker på en offentlig, slik at vedkommende går kortere tid sykemeldt. Men økonomisk sett kan det være logisk. Men det er ingen automatikk i at mer omfordeling er en forbedring av behandlingen av de svakeste i samfunnet. Lars Monsen sa vel at tannverk var den verste og mest livstruende tilstandene du kunne havne i ute på tur. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 Det er trist når vi kan sammenligne oss med amerika, hvor folk også må betale eller gå rundt med råtne stubber i kjeften. Det er gitt at de som trenger mer hjelp hadde hatt godt av å få den? Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 Det er trist når vi kan sammenligne oss med amerika, hvor folk også må betale eller gå rundt med råtne stubber i kjeften. Det er gitt at de som trenger mer hjelp hadde hatt godt av å få den? Fattige er ofte fattige fordi de er utrolig dårlige til å disponere penger. Å omfordele mer er ikke nødvendigvis en løsning. 2 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 Fattige er ofte fattige fordi de er utrolig dårlige til å disponere penger. Å omfordele mer er ikke nødvendigvis en løsning. Dét igjen er statens feil, for hvis det er sånn at mennesker disponerer penger forskjellig, så burde dette vært lærdom i skolen, sånn at disponeringen av penger skjedde mer balansert. Alt henger sammen med hva vi lærer i skolen, og siden vi ikke lærer noen ting, så blir det sånne store forskjeller. Og det er -statens- feil, ergo de som bestemmer hva vi skal lære i skolen. Få økonomi og psykologi inn som fag i skolen, og innfør borgerlønn. 1 Lenke til kommentar
ak2010 Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 Jeg var i Polen i fjor sommer og fiksa hull og diverse i 5-6 tenner. Betalte en tredjedel av prisen i norge og hadde TV i taket med naturprogrammer. For de som ikke får dekket av nav kan jeg anbefale å reise til utlandet. De har også klinikker som snakker norsk der nede har jeg hørt. 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 Fattige er ofte fattige fordi de er utrolig dårlige til å disponere penger. Å omfordele mer er ikke nødvendigvis en løsning. Hvorfor er de dårlige til å disponere penger? Hvorfor lærer vi ikke å bruke penger på en smartere måte på skolen istedenfor all slags fag man aller høyst sannsynlig ikke kommer til å få bruk for? Hvorfor skal alle sikte på å være leger og advokater istedenfor å tilegne seg kunnskap de kunne hatt god nytte av senere i livet? Fordi det ikke er det de ønsker for det norske folk. Ting må ikke være sånn, hvorfor i helvete har i fremdeles det fucka skolesystemet vi har? Skaper jo bare mer problemer når vi skal tvinge barn inn i former vi allerede har støpt for dem. Det er mer ett barnefengsel skapt for å drepe all kreativitet og individuelle trekk enn faktisk lærerikt. Så løsningen er faktisk å bruke mer ressurser på dem. Bare ikke være idioter om det. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 Anbefaler tannlege forsikring. Tror jeg betaler 50 kroner pr måned for den. Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 (endret) Dét igjen er statens feil, for hvis det er sånn at mennesker disponerer penger forskjellig, så burde dette vært lærdom i skolen, sånn at disponeringen av penger skjedde mer balansert. Alt henger sammen med hva vi lærer i skolen, og siden vi ikke lærer noen ting, så blir det sånne store forskjeller. Og det er -statens- feil, ergo de som bestemmer hva vi skal lære i skolen. Det er mulig du ikke lærte noe på skolen, men de fleste får med seg ganske mye nyttig fra grunnskolen. "Tenk selv" som du pleier å si; en gitt mengde penger skal fordeles på et antall poster, verre er det ikke. I sin enkleste form er det ren grunnskolematematikk som alle får sjansen til å lære seg fra 1.-10.-klasse. Men det fordrer selvsagt at man er lærevillig. Endret 10. april 2019 av Marcus Halberstram 2 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 11. april 2019 Del Skrevet 11. april 2019 (endret) Det er mulig du ikke lærte noe på skolen, men de fleste får med seg ganske mye nyttig fra grunnskolen. "Tenk selv" som du pleier å si; en gitt mengde penger skal fordeles på et antall poster, verre er det ikke. I sin enkleste form er det ren grunnskolematematikk som alle får sjansen til å lære seg fra 1.-10.-klasse. Men det fordrer selvsagt at man er lærevillig.Irritetende forsøk på å ugyldiggjøre hans argument med tullete provokasjon. At samtlige hadde hatt stort utbytte av at pensum for ung alder også omhandlet privatøkonomi, enkel psykologi og generelt tatt for seg problemstillinger alle vil stå ovenfor i samfunnet er åpenbar. Ikke alle er like priveligerte som deg. Noen har mentale hinder av forskjellige slag - modenhet kan være én. Noen kan ha miljø hjemme som motvirker deres muligheter. Selv fungerer jeg fint i arbeidslivet og samfunnet ellers, men jeg klarer like fullt å forstå at ikke alle har det like lett som meg av forskjellige grunner. Jeg synes også at mange trenger å "ta seg sammen" og bare trenger et spark i ræva, men holdningen du her utsonderer får deg rett og slett til å virke ignorant og arrogant til skade for alle rundt deg. pensum er forøvrig full av så mye søppel og tull at det ville vært barnemat å skrelle dette ned til både å lage plass til matnyttig kunnskap og samtidig gitt plass til mer praktisk viten og mindre akademisk fokus. Men med slike holdninger sitter vi fast med et arkaisk pensum som bare er relevant for en andel av befolkningen hvor den burde være relevant som samtlige Endret 11. april 2019 av Invader Zim 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå