nebrewfoz Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 Mars' atmosfære veier 25 Teratonn og består av 96% CO2 , altså 24 Teratonn CO2. Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Atmosphere_of_Mars Samme kilde oppgir jordens atmosfære til 5148 Teratonn. Regner vi 0,04% CO2 i jordens atmosfære, så tilsvarer dette 206 Teratonn. Det er altså mer enn 8 ganger mer CO2 i jordatmosfæren enn i marsatmosfæren. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 (endret) HÆ?!Det er ingenting som tyder på at temperaturen på mars endrer seg vesentlig. Da er det ikke noe forcing. La meg stemme i: HÆ!? Som sagt mange gonger før: CO2 produserer ikkje energi av ingenting. Kanskje du skal starte her: https://www.explainthatstuff.com/globalwarmingforkids.html Det som er rart er at mars er mye mindre enn jorden og har 8 ganger så mange tonn co2 i atmosfæren. Drivhus effekten er på 2 grader. Den eneste forklaringen så langt er at det er kaldt der. Derfor virker ikke co2 som isolasjon. Det er ingenting rart her. CO2 fungerer på same måte på Mars og på Jorda. Mars har naturlegvis mykje mindre IR-stråling å fange. Endret 9. april 2019 av Sturle S 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 Mars' atmosfære veier 25 Teratonn og består av 96% CO2 , altså 24 Teratonn CO2. Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Atmosphere_of_Mars Samme kilde oppgir jordens atmosfære til 5148 Teratonn. Regner vi 0,04% CO2 i jordens atmosfære, så tilsvarer dette 206 Teratonn. Det er altså mer enn 8 ganger mer CO2 i jordatmosfæren enn i marsatmosfæren. Tror jeg ville ha sjekka prosentregninga litt Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 La meg stemme i: HÆ!? Hei Som sagt mange gonger før: CO2 produserer ikkje energi av ingenting. Kanskje du skal starte her: https://www.explainthatstuff.com/globalwarmingforkids.html Du må snart forstå at 210k er mere enn 0 K. Det er ingenting rart her. CO2 fungerer på same måte på Mars og på Jorda. Mars har naturlegvis mykje mindre IR-stråling å fange. Forklar hvorfor andre drivhusgasser vurderes for å varme opp mars om det ikkje finnes varme å fange opp? Tåpelig Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 Tror jeg ville ha sjekka prosentregninga litt Pytt, hva betyr vel en feil på en faktor 100 ... Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 Pytt, hva betyr vel en feil på en faktor 100 ... Det var jo litt av et regnestykke. Det eneste som var korrekt var massen av jordens atmosfære. Ellers så var det meste feil. Det skulle vert ca 4 terratonn fordi CO2 er nesten dobbelt så tung som luft. Når alt er rett så blir også konklusjonen motsatt. Det er nesten 10 ganger mere. Co2 gass på mars enn på jorden. Allikevel er den -60 grader celsius. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 Det var jo litt av et regnestykke. Det eneste som var korrekt var massen av jordens atmosfære. Ellers så var det meste feil. Da får du korrigere Wikipedia; massen av Mars' atmosfære og prosentandelen av CO2 (96%) kommer derfra. Jeg har ingen mulighet til å verifisere disse tallene fra mitt kontor. Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 Det er ingenting som tyder på at temperaturen på mars endrer seg vesentlig. Da er det ikke noe forcing . Det som er rart er at mars er mye mindre enn jorden og har 8 ganger så mange tonn co2 i atmosfæren. Drivhus effekten er på 2 grader. Den eneste forklaringen så langt er at det er kaldt der. Derfor virker ikke co2 som isolasjon. Hadde vi stålet co2 en fra mars sin atmosfære og tilført den til jorden hadde vi fått 4000 ppm i vår atmosfære og etter ipcc en temperaturøkning på ca 30 grader. Men på mars har samme co2 ingen isolasjonsverdi. Hvilken temperatur skulle Mars hatt hvis CO2 hadde isolasjonsverdi da? Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 Da får du korrigere Wikipedia; massen av Mars' atmosfære og prosentandelen av CO2 (96%) kommer derfra. Jeg har ingen mulighet til å verifisere disse tallene fra mitt kontor. Vi vet trykket og arealet på mars. Arealet er 144 798 500kvadrat kilometer. Trykket er 636 Pascal. Ganger du areal i kvadrat meter med trykket får man antall newton som gassen bidrar med. Så må vi ta hensyn til tyngdens akselerasjon som er 3,711 m/s2. Kg er jo Newton/g. G er selvfølgelig for mars Da blir det 144 798 500 *1000m *1000m * 636N/m'2= 9,2 10'16N delt på 3,711m/s2 blir 2,48 10'16 kg Det blir 24,81 terra tonn. Har brukt 100% CO2 som forenkling. 24 terratonn er nok en OK tilnærming Om jordens atmosfære veier 5150 terra tonn og det er 0,06 masseprosent co 2 blir det 3,06 terratonn. Da blir vel tallet ca 8 ganger større mengde CO2 på mars fordelt på en overflate som er mye mindre enn jorden Allikevel ingen drivhuseffekt. Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 Dette er jo litt interessant da? -Mer CO2 gir økende temperatur på jorden. -Men CO2 gir ikke økende temperatur på mars. Rart hvor vanskelig det er å gi ett tydelig svar/forklaring på dette.. 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 Dere kan ta med Venus i miksen også hvis dere vil. Solsystemets varmeste planet, omtrent helt jevn temperatur (over 450 C) på begge sider av planeten - dag som natt, samme om det er ved polene eller ved ekvator. Atmosfære bestående nesten utelukket av CO2 (Mer enn 95%). Men klart, det er jo umulig at dette er Radiative Forcing. Klin umulig. Fordi .. *grunner*? Det er "kun teori" eller noe, gudene veit, eller hur? 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 Hvilken temperatur skulle Mars hatt hvis CO2 hadde isolasjonsverdi da? I dag er temperaturen ca 210Kelvin. Med ein Carbon fluor gass som drivhusgass ca 40 grader høyere. (Opp til -20C)Nok til at poltørrisen kunne ha smelta og økt trykket i atmosfæren. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 Dere kan ta med Venus i miksen også hvis dere vil. Solsystemets varmeste planet, omtrent helt jevn temperatur (over 450 C) på begge sider av planeten - dag som natt, samme om det er ved polene eller ved ekvator. Atmosfære bestående nesten utelukket av CO2 (Mer enn 95%). Men klart, det er jo umulig at dette er Radiative Forcing. Klin umulig. Fordi .. *grunner*? Det er "kun teori" eller noe, gudene veit, eller hur? Tror ikke det er Raditive Forcing der no. Det er kun når global temperatur endrer seg man kan snakke om enten positiv eller negativ forcing. Temperaturen på Venus har stabilisert seg for lengst. Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 I dag er temperaturen ca 210Kelvin. Med ein Carbon fluor gass som drivhusgass ca 40 grader høyere. (Opp til -20C)Nok til at poltørrisen kunne ha smelta og økt trykket i atmosfæren. Det var ikke det jeg spurte om. Hva skulle temperaturen vært på Mars hvis CO2 hadde en isolerende effekt, noe du sier den ikke har? Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 Det var ikke det jeg spurte om. Hva skulle temperaturen vært på Mars hvis CO2 hadde en isolerende effekt, noe du sier den ikke har? På jorden øker en åttendedel av co2 på mars temperaturen 11% eller 30 grader. Tilsvarende stigning på mars skulle gitt 24 grader høyere temperatur. I følge SturleS sin link gir 8 ganger antall tonn co2 som er på jorden 2 grader stigning på mars. Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 På jorden øker en åttendedel av co2 på mars temperaturen 11% eller 30 grader. Kilde til dette? Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 Kilde til dette? https://climate.nasa.gov/causes/ Der står det litt om forhold mellom CO2 på jorden Venus og mars. Venus har 120 000 ganger mere carbondioksyd i atmosfæren enn jorden. Den har 19 000 ganger mere enn mars. At temperaturen hadde vert 260K uten drivhus effekt skal jeg sjekke. Poenget er at Venus og jorden kan ikke sammenlignes mens mars og jorden er mye likere. Mars er 210 K jorden 288K mens Venus er 723K. Venus er 250% varmere og mars har 73% av jordens temperatur. Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 https://climate.nasa.gov/causes/ Der står det litt om forhold mellom CO2 på jorden Venus og mars. Venus har 120 000 ganger mere carbondioksyd i atmosfæren enn jorden. Den har 19 000 ganger mere enn mars. At temperaturen hadde vert 260K uten drivhus effekt skal jeg sjekke. Poenget er at Venus og jorden kan ikke sammenlignes mens mars og jorden er mye likere. Mars er 210 K jorden 288K mens Venus er 723K. Venus er 250% varmere og mars har 73% av jordens temperatur. Alle disse tallene dine så langt virker å fordre at CO2 produserer varme. Da for eksempel at du sier Mars er så lik jorden. Og gitt linken har Mars bare en av de fire elementene Jorden har. Likhetene må vel som et minimum kunne sies å ikke være veldig store, og dermed vil sammenligningen i beste fall være tvilsom. Dine tall virker rett og slett til å se bort ifra det faktum av at disse tingene påvirker hverandre. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 Alle disse tallene dine så langt virker å fordre at CO2 produserer varme.Da for eksempel at du sier Mars er så lik jorden. Og gitt linken har Mars bare en av de fire elementene Jorden har. Likhetene må vel som et minimum kunne sies å ikke være veldig store, og dermed vil sammenligningen i beste fall være tvilsom.Dine tall virker rett og slett til å se bort ifra det faktum av at disse tingene påvirker hverandre. Jeg sier bare at mars er mere lik jorden enn det Venus er. Det er helt utelukket at CO2 produserer varme. Husk også på at alt over 0 Kelvin er varme. Du kan bruke flytende naturgass -160gr C til å varme flytende hydrogen. 1 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 Jeg sier bare at mars er mere lik jorden enn det Venus er.Ok, men det betyr jo i så fall ingenting. Jorden er mer lik Venus enn Solen. Jorden er mer lik Venus og Mars enn Europa. Sammenligningen virker da bare som et talleksperiment og ikke en reéll virkelighetsanalyse. Husk også på at alt over 0 Kelvin er varme. Du kan bruke flytende naturgass -160gr C til å varme flytende hydrogen.Ja. Og derfor vil vanndamp i atmosfæren ha enorm innvirkning på akkumuleringen av energi i atmosfæren. Noe Jorden nødvendigvis vil gjøre mye bedre enn Mars. Dersom alle molekyler var like ville det være cirka hundre ganger bedre. Alle er ikke like selvfølgelig, men i så fall ville Jorden holdt energi 100 ganger bedre enn Mars. Man skulle jo tro det hadde en bitteliten effekt hvertfall. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå