Gå til innhold

NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Limbeck: Forbrenningsbiler skaper CO2 eller Nox. Hydrogen har derimot potensiale til å bli laget av ren strøm. Men det er jo ganske dumt å velge en ny teknologi, som koster like mye som dagens diesel eller bensin. Min elbil kjører jeg for to kroner pr mil, dersom jeg lader hjemme til 1kr pr kW/t.

 

Grunnen til at man begynte med hydrogenbiler, var jo at rekkevidden på de første elbilene var veldig kort, og ladetiden lang. Dette er jo iferd med å endre seg, så argumentet for hydrogen i personbilsegmentet holder helt på å forsvinne.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det ikke et offentlig ansvar, like lite som å bygge bensinstasjoner er det.

 

Og staten "tvinger" ingen til å kjøpe elbil, det å eie og kjøpe bil er fortsatt 100% frivillig.

 

Om staten har ansvar for noe så er det kollektiv transport og veinett, de kan legge til rette for mye annet men et ansvar for privatbilismen kommer de nok aldri til å ha. 

 

Når de har bestemt at de kun skal selge nullutslippsbiler. om 6 år....så tvinger de folk til å kjøpe elbiler jo :)

Lenke til kommentar

Når de har bestemt at de kun skal selge nullutslippsbiler. om 6 år....så tvinger de folk til å kjøpe elbiler jo :)

Sykkel. Buss. Joggesko. Ri. Ro.

 

Eller om det er marked for det så vil det bli impotert bruktbiler som går på hva markedet vil ha

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar

At borettslaget sier nei til Schuko-lading høres helt greit ut, schuko er til nødlading. Her burde dere kanskje ta'n helt ut og sette opp et opplegg med lastbalanserte type2-uttak?

 

Det er delte meninger om hva borettslaget bør gjøre her men så lenge de holder seg med parkeringsplasser bør de også legge til rette for ladeplasser. Kanskje borettslaget bør dekke arbeid i hovedtavla og en ladesentral så kan den enkelte beboer dekke sitt eget ladepunkt, inkludert forbruk?

 

Hvordan du får dere godkjent av styret er en annen sak, har dere et velvillig styre bør det kunne bli godkjent så lenge dere har gode nok argumenter(prisstigning på boliger med ladeplass?). Hvis styret er fullt av elbilskeptikere blir det verre, da må du kanskje gå inn i styret selv! ;)

Slik eg forstår det så er det uaktuelt med all elbil lading i felles garasje her. Har ikkje hørt om ladeboks er aktuelt, men om slikt skal på plass så må eg nok dekke heile gildet sjølv. Dvs at inntak til burettslaget må oppgraderast og det må ordnast med kabel frå leilegheit og ned.

Må nok vente i 10 år til før det skjer noko her. Alt for mange pensjonistar som ikkje bryr seg.

 

 

16A schuko er ikke tillatt for lading av el-bil. Max 10A på schuko for lading av elbil, men kun på privat anlegg. For mer info:

https://www.elbilgrossisten.no/pages/nek400-2018

Ein ladekladd har maks 10A så ser ikkje heilt problemet.

Lenke til kommentar

Hva kan man forvente, når det er FRP som sitter der å bestemmer? Vi snakker om folk som ikke "tror på" global oppvarming og som generelt virker fiendtlige ovenfor elbiler 

 

Å bytte ut alle verdens biler med Elbiler løser ikke klimaproblemene. Du vet det ikke sant? Her har vi satt i gang noe brukerene vil svi for om noen år. Vent å se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å bytte ut alle verdens biler med Elbiler løser ikke klimaproblemene. Du vet det ikke sant? Her har vi satt i gang noe brukerene vil svi for om noen år. Vent å se.

Det fjerner 2/3 av utslippene fra privat transport. Nei det løser ikke problemene, men er et stort skritt.

 

Så er de jo bare bedre da. Hva er egentlig grunnen til å beholde forbrenningsmotoren i privatbiler? I fly og i tunge båter har den enda en plass.... Enn så lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er bare et spørsmål om tid før elbil greine er over, er begrenset hvor lenge staten kan ha råd til å ikke skattelegge bilistene når alle andre utgifter tårner seg opp.

At de som trekker miljøkortet og elbil fordeler er bare tragisk, eneste grunnen til at folk kjøper elbil er at det er økonomisk fordelaktig og at de får en grom bil uten å betale skjorta.

 

Og hva hjelper det når bare Kina alene bygger kullkraftverk i forrykende tempo, Japan også det mest teknologiske avanserte landet i verden går jo også vekk ifra atomkraft til kull..

https://www.bbc.com/news/science-environment-45640706

https://www.youtube.com/watch?v=nYY1TjRigl8

 

 

Afrika, India osv... kommer til å øke sin forurensning så absurd mye i årene som kommer også.

Endret av mrpc
Lenke til kommentar

Slik eg forstår det så er det uaktuelt med all elbil lading i felles garasje her. Har ikkje hørt om ladeboks er aktuelt, men om slikt skal på plass så må eg nok dekke heile gildet sjølv. Dvs at inntak til burettslaget må oppgraderast og det må ordnast med kabel frå leilegheit og ned.

Må nok vente i 10 år til før det skjer noko her. Alt for mange pensjonistar som ikkje bryr seg.

 ...

Joda, har hørt av en kamerat som satt i styret på sitt borettslag at disse gamlingene kunne være vanskelig å håndtere og de hadde ofte flertall i generalforsamlingen. Sa stort sett nei til alt som ikke var lovfestet.. Tror styret(stort sett ikke-pensonister) likevel fikk presset gjennom ganske mye ved å true med å trekke seg.

 

Denne artikkelen er bak en betalingsmur men det finnes firma som ordner alt uten at det koster borettslaget noe. De skal selvfølgelig ha sin del av kaka men det er en grei måte å komme forbi nei-mennesker på..

https://www.tu.no/artikler/lanserer-elbil-lading-som-ikke-koster-borettslaget-en-krone/461056

Lenke til kommentar

Det som stoppar meg frå å ha elbil er at det ikkje er råd å lade i garasjen til burettslaget. Vi får heller ikkje legge opp schuko til kvar parkering pga brannforskrifter. Dei vil ikkje ha elbilar som ladar med ladekladd i garasjen pga brannfare.

Kvifor er det då lov å selje bilar med desse om dei er brannfarlege?

 

Var vel snakk om å sette opp eit par ladepunkt ved gjeste parkeringa. Men er uaktuelt å ha bilen der i -10 til -20 på vinteren for å lade når ein har varm garasje.

Lite effektivt er det også når ein lader i slik kulde.

Vil jo også blir enorm kø der når ein har 20+ bilar som skal dele på kanskje 4 ladepunkt.

Desse punkta vil nok også bli dyre å bruke sidan det må investerast i ladeboks osv.

 

Boretslag har ikke lengre lov til å bruke brann som argument. Men sett opp en ordentlig ladeboks når du først er i gang, shuko er galskap i 2019

Lenke til kommentar

Om du ikke har en Tesla med  gratis lading koster en El bil nesten det samme å kjøre som en liten diesel bil.

I følge TeslaBjørn bruker de mest økonomiske El biler rundt 250 W/km noe som blir 2.50kr pr mil hvis du lader hjemme som koster 2-3 ganger mindre enn ladestasjoner, noe som gjør at lader du hjemme kan en VW polo diesel kjøre like billig, lader du på ladestasjoner kan en Volvo V70 diesel kjøre billigere på langkjøring. Hadde det ikke vært for bomstasjoner og kommunist veiavgiften(som alle burde betale) hadde ingen kjøpt El bil.

Siden det er vitenskapelig fakta at tog og buss bruker mer energi pr. passasjer burde de vært forbudt.   

Endret av Maxopp
Lenke til kommentar

Er dette med strøm til elbiler noe problem? Jeg kjører 30000 km i året og det tar ikke noe nevneverdig mye strøm. En 2kw varmovn som går døgnet rundt bruker mere strøm en elbilen og jeg vil tro at temperatur har mye større innvirkning på strømnettet enn elpersonbiler. Om alle i et borettslag setter på en varmovn så kneler jo ikkenettet av den grunn?

 

Eller er det noe jeg ikke skjønner?

En varmeovn som står på hele tiden på 2kw trekker 2kw i timen og 48kwh i døgnet

En elbil med 48kwh batteri kan trekke hele 22kw i to timer om det ikke er en smart ladeboks som sier at den må roe ladingen litt. For eksempel når det kommer hjem 10 biler og alle slår på platetoppen for å lage middag. Da vill smarte ladebokser be bilene vente til lengre ut på kvelden/natta med full effekt

Lenke til kommentar

Så trist, de må gjerne stå å klø seg for min del. Elbil folket er ikke spesielt miljøbeviste, de er snyltere og det må alle betale for. I tillegg så har vi nå helt oppegående Hydrogen biler, som er ett mye bedre alternativ. Selv skal jeg bruke opp min Diesel bil (euro 6 ) Innen den tid håper jeg at det er blitt bygget ut Hydrogen stasjoner og alle lade stasjoner står igjen, som ett gufs fra fortiden. Batterier er ikke milø vennlige eller bære kraftig. Matrialene kommer fra særdeles lite miljø vennlig gruve drift, stort sett gravd ut av slaver og kommer til å bli ett enormt miljø problem.

For de som husker litt eller kan litt historie, så har vi gjort mye smart fø, som viste seg å ikke være så smart alikevel, el biler og batterier kommer til å bli en del av den historien.

Den nærmeste historien burde være Hydrogen, produsert ved hjelp av hav vind møller, IKKE LAND MØLLER. Men det passer vel ikke inn i en så kaldt miljø bevisst hjerne, de går jo med sky lapper.

 

Hydrogenbiler er dessverre et mye dårligere alternativ. Men du må jo gjerne tro på det et par år til, til det ikke er mulig å tro på det lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig med JAH6IXJL el er fremtiden men å påstå at det er billigere er galt.Når alle biller er el biler må de betale all veiavgift og alle bomstasjoner.

Eller tror de att de slipper.

 

Vi tror ikke at vi slipper veiavgifter. Men vi tror at vi slipper å kjøpe bensin for 10 kr + per mil.

Det er mer 1,5 kwt per mil = 1kr 50 øre per mil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...