Gå til innhold

NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig (og dette er bare anekdotisk) så har det aldri vært så enkelt å lade bilen som nå. Har fått lader på jobben så der lader jeg nå 98% av tiden og i nabolaget som jeg pleide å lade før, så har de innført betalingsplikt på 10 ladere i en av gatene så nå er det alltid ledig lader der hvis man trenger.

 

Det jeg har lite erfaring med er behovet for CCS/Chademo ladere på langturer da jeg bare bruker Tesla sine superladere og der har det vært år siden jeg sto i ladekø.

 

For meg også. Jeg kjører 1gen Leaf og har ikke stått i ladekø på lenge og jeg har også fått ladere mere spredt slik at det ikke er vanskelig å rekke frem til krinker og kroker rundt omkring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men alt dette gjøres jo allerede idag, så man kan jo ikke tolke disse "kravene" fra diverse interesseorganisasjoner som annet enn at de mener staten skal bygge og drifte ladestasjonene.

Det går selvsagt an å tolke alt akkurat slik man skulle ønske, uansett hvor ulogisk det er. Men i en diskusjon så må man fort svare for slike tulletolkninger.

 

Selvsagt finnes det folk som bare vil ha,men ikke bidra. Men folk flest skjønner og mener at man skal betale for seg selv.

 

Problemet skyldes som oftest at man er avhengig av styrets tillatelser, og det får man alt for ofte problemer med. Noen ganger er grunnen opplagt. Andre ganger det tvert motsatte.

 

Problemet er i utgangspunktet delt i 3 deler.

 

1. Anleggsbidrag som treffer fullstendig vilkårlig, og svir kraftig. Det burde selvsagt være strømleverandøren sitt ansvar å bygge ut kapasitet der det er behov for det, og fordele kostnaden på alle kundene. Akkurat slik private bedrifter må. Ved fullstendig nyetablering som vil kreve masse og dyrt utstyr, så vil det dog være på plass å la kunden ta del i etableringskostnadene. Men da snakker vi når bedrifter med spesielle krav till effekt og forbruk, og ikke en liten justering for et boligfelt, borettslag, bydel eller tilsvarende.

 

2. Effekttariff som gjør at all strømmen blir ekstra dyrt, om du en og annen gang bruker litt høy effekt, eller du må bygge ut for høyere effekt enn man regner med det å forbruke, men man må gjøre det fordi kravene er utformet slik. Smarte anlegg gjør at man kan lastbalansere og derved fjerner effekttoppene ut til leverandør, men balanserer bruken etter hvor mange som lader samtidig. Da kan man unngå/redusere problemet med høye tariffer.

 

3. Styrer i borettslag og tilsvarende, som baserer seg på missoppfattelser og egne negative holdninger, og som glemmer at de skal jobbe for beboerne. Krav til å behandle saker på nøytralt grunnlag, og krav til å sjekke fakta hos eksterne før man velge å avvise saker vil bøte på problemet. Om beboer kan kreve å se en skriftlig redegjørelse med kopier av undersøkelsesrapporter/anbud/prisoverslag, så hadde man fått rettet opp i mange av problemene som skyldes "Narvestad"-tendenser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De vill vell ha gratis strøm også snart....

Hva med å prøve å være litt seriøs? Du serverer jo det ene utsagnet dummere enn det forrige.

 

Selvsagt skal man betale selv. Men som med alt annet, betalingsvilligheten strekker seg sjeldent lengre enn til å betale opp til det som ansees som en fornuftig pris.

 

For eksempel, lading hjemme skal ikke koste like mye som å lade på hurtigladestasjon, fordi kostnadene ikke skal være like store i utgangspunktet, og fordi eget borettslag skal ikke tjene penger på beboerne, men kun dekke kostnadene slik at man går i null.

 

Om det er like dyrt å lade hjemme, så kan man like gjerne basere seg på lading på hurtigladestasjoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sist jeg skulle lade i Kr-sund var det tre stk i kø foran den ene hurtigladeren, i en by med 25.000 innbyggere.
Det var kl 11 på en vanlig hverdag.  Så her er det på høy tid å få flere ladere enn i elbilens barndom.

For de som tror at "vi" forlanger gratis lading, så er det ikke slik.  Men man ønsker kanskje at den reelle prisen pr kW/t ikke var over 3-4-5 ganger prisen hjemme.  Er det for mye forlangt?

Må si jeg ikke er sjokkert over gnomen i FRP.  I Høyre holder man på likedan når det gjelder fiberutbygging.  Man tror det skal bygge ut seg selv, til de mest øde steder med få husstander.

På tide at de der innser at man har store utfordringer i distriksnorge, som ikke løser seg ved å sentralisere alle tjenestene.  Må si jeg misliker prinsippolitikk, som ikke klarer å innse at ikke alle er like og bor i Oslo.

Endret av Lars Dongeri Oppholdsnes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Krav om at borettslag må tilby er tull, beboer må selv forsørge alle kostnader med dette ink. strømutgifter. Det at dette skal gå på fellesskapet funker ikke og slik mange bebeore gjør er dirkete farlig så heller kom med nasjoanlt forbud mot lading av elbil på 16a schuko og krev at CEE plugger skal brukes som er satt opp på dedikert kurser.

 

Vi kommer til og få mange branner i borettslag fremover dersom beboere tar seg til rette og lader sin bil på alle stikk de finner. 

CEE er nesten like håpløst som schuko og vil føre til at kapasiteten inn til bygget brukes opp på null komma niks. Da får kanskje de 10% første som installerer ladestasjon ja, mens resten får nei pga. at det er for dyrt å oppgradere inntaket. 

 

Den eneste realistiske løsningen er at det legges opp til et felles, lastbalansert system. Dette gjøres normalt ved at selve infrastrukturen (som består av en flatkabel som legges forbi alle plassene) bekostes av fellesskapet (ofte med bidrag fra kommunen) mens selve ladestasjonen bekostes av hver beboer. Felleskostnaden beløper seg normalt til 3-5000,- pr. plass og fører til mange ganger så høy verdistigning på leiligheten, så å bruke såpass små beløp på dette er en meget god investering. Montering av ladestasjon koster normalt 17-22.000,- og bekostes av hver beboer. 

 

På slike systemer setter man en maksbegrensning på effekt, slik at størrelsen på effektavgiften er godt kjent om man betaler effektavgift. Man trenger ikke all verdens størrelse på inntaket, en vanlig 3x63A 230V kurs kan fint lade 18 biler samtidig og ha tilkoblet 30-40 ladestasjoner. I snitt trenger hver elbil å lade 7-10kWh per dag, det er ikke mye. Står den i snitt parkert 12 timer pr. dag i garasjen er det en snitteffekt på bare 600-800W.

 

Slike systemer har integrert måling og tilgangskontroll. Innkreving av kostnader for lading kan enten gjøres av borettslaget/sameiet eller settes ut til eksterne leverandører mot et lite påslag (Charge365 som er en av de som tilbyr dette tar f.eks 15% av innkrevd beløp så man må legge på prisen 17% for å dekke disse kostnadene). 

 

Om man isteden skulle sette opp 16A CEE-kontakter ville en 3x63A kurs kun ladet 6 elbiler istedenfor 30-40. Det blir HELT andre kostnader for infrastruktur og effektavgift. Dessuten blir maks ladeeffekt da bare 16A mot 32A i et system med lastbalansering.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Utbygging av lademuligheter vil tvinge seg frem. Hvis staten sier nei til å bidra, stopper vel el-bil salget opp, lenge før 2025

 

En type håndsrekning i så henseende, kan for eksempel være at ladestasjoner slipper å bli belastet med effekt-tariff?  :hmm:

Lenke til kommentar

Er dette med strøm til elbiler noe problem? Jeg kjører 30000 km i året og det tar ikke noe nevneverdig mye strøm. En 2kw varmovn som går døgnet rundt bruker mere strøm en elbilen og jeg vil tro at temperatur har mye større innvirkning på strømnettet enn elpersonbiler. Om alle i et borettslag setter på en varmovn så kneler jo ikkenettet av den grunn?

 

Eller er det noe jeg ikke skjønner?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så trist, de må gjerne stå å klø seg for min del. Elbil folket er ikke spesielt miljøbeviste, de er snyltere og det må alle betale for. I tillegg så har vi nå helt oppegående Hydrogen biler, som er ett mye bedre alternativ. Selv skal jeg bruke opp min Diesel bil (euro 6 ) Innen den tid håper jeg at det er blitt bygget ut Hydrogen stasjoner og alle lade stasjoner står igjen, som ett gufs fra fortiden. Batterier er ikke milø vennlige eller bære kraftig. Matrialene kommer fra særdeles lite miljø vennlig gruve drift, stort sett gravd ut av slaver og kommer til å bli ett enormt miljø problem.

For de som husker litt eller kan litt historie, så har vi gjort mye smart fø, som viste seg å ikke være så smart alikevel, el biler og batterier kommer til å bli en del av den historien.

Den nærmeste historien burde være Hydrogen, produsert ved hjelp av hav vind møller, IKKE LAND MØLLER. Men det passer vel ikke inn i en så kaldt miljø bevisst hjerne, de går jo med sky lapper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som stoppar meg frå å ha elbil er at det ikkje er råd å lade i garasjen til burettslaget. Vi får heller ikkje legge opp schuko til kvar parkering pga brannforskrifter. Dei vil ikkje ha elbilar som ladar med ladekladd i garasjen pga brannfare.

Kvifor er det då lov å selje bilar med desse om dei er brannfarlege?

 

Var vel snakk om å sette opp eit par ladepunkt ved gjeste parkeringa. Men er uaktuelt å ha bilen der i -10 til -20 på vinteren for å lade når ein har varm garasje.

Lite effektivt er det også når ein lader i slik kulde.

Vil jo også blir enorm kø der når ein har 20+ bilar som skal dele på kanskje 4 ladepunkt.

Desse punkta vil nok også bli dyre å bruke sidan det må investerast i ladeboks osv.

At borettslaget sier nei til Schuko-lading høres helt greit ut, schuko er til nødlading. Her burde dere kanskje ta'n helt ut og sette opp et opplegg med lastbalanserte type2-uttak?

 

Det er delte meninger om hva borettslaget bør gjøre her men så lenge de holder seg med parkeringsplasser bør de også legge til rette for ladeplasser. Kanskje borettslaget bør dekke arbeid i hovedtavla og en ladesentral så kan den enkelte beboer dekke sitt eget ladepunkt, inkludert forbruk?

 

Hvordan du får dere godkjent av styret er en annen sak, har dere et velvillig styre bør det kunne bli godkjent så lenge dere har gode nok argumenter(prisstigning på boliger med ladeplass?). Hvis styret er fullt av elbilskeptikere blir det verre, da må du kanskje gå inn i styret selv! ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

På slike systemer setter man en maksbegrensning på effekt, slik at størrelsen på effektavgiften er godt kjent om man betaler effektavgift. Man trenger ikke all verdens størrelse på inntaket, en vanlig 3x63A 230V kurs kan fint lade 18 biler samtidig og ha tilkoblet 30-40 ladestasjoner. I snitt trenger hver elbil å lade 7-10kWh per dag, det er ikke mye. Står den i snitt parkert 12 timer pr. dag i garasjen er det en snitteffekt på bare 600-800W.

...

Hvordan skalerer et slikt system? Setter produktene som er tilgjengelig i dag noen grenser på hvor mange biler som kan kobles på en lastbalansert kurs?
Lenke til kommentar

Flott med Ionity som bygger 350 kW ladere, men kanskje man skulle se mer på hva Fastned gjør?

 

De bygger 50 kW 'normale' hurtigladere og ekstra kraftige 175 kW hurtigladere. Riktig nok har begynt med noen 350 kW ladere også nå, men de fleste bilene vil vel ikke utnytte med enn opp til 150 kW. Også langt frem i tid.

 

Det er bedre med 8 stykk 175 kW ladere enn 4 stykk 350 kW ladere.

 

Alternativt bedre med 12 stykk 175 kW ladere enn 6 stykk 350 kW ladere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror man må akseptere litt kø på dager med mye trafikk, som for eksempel påske og pinsehelga. Det er neppe økonomisk mulig å bygge nok kapasitet til å dekke worst case trafikken. Ellers er det vel størst problemer lokalt i de største byene hvor det er mange som ikke kan lade hjemme.

Lenke til kommentar

Så trist, de må gjerne stå å klø seg for min del. Elbil folket er ikke spesielt miljøbeviste, de er snyltere og det må alle betale for. I tillegg så har vi nå helt oppegående Hydrogen biler, som er ett mye bedre alternativ. Selv skal jeg bruke opp min Diesel bil (euro 6 ) Innen den tid håper jeg at det er blitt bygget ut Hydrogen stasjoner og alle lade stasjoner står igjen, som ett gufs fra fortiden. Batterier er ikke milø vennlige eller bære kraftig. Matrialene kommer fra særdeles lite miljø vennlig gruve drift, stort sett gravd ut av slaver og kommer til å bli ett enormt miljø problem.

For de som husker litt eller kan litt historie, så har vi gjort mye smart fø, som viste seg å ikke være så smart alikevel, el biler og batterier kommer til å bli en del av den historien.

Den nærmeste historien burde være Hydrogen, produsert ved hjelp av hav vind møller, IKKE LAND MØLLER. Men det passer vel ikke inn i en så kaldt miljø bevisst hjerne, de går jo med sky lapper.

 

Hvorfor er man snylter når man kjører batteribil og ikke når man kjører hydrogenbil? Hydrogenbiler nyter godt av de samme insentivene som elbiler med batteri og mer til.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hydrogenbiler bruker tre ganger så mye energi som elbiler. Dermed må man bygge ut tre ganger så mye kraftproduksjon for samme kjørelengde. Dette betyr også at det vil koste minst det dobbelte pr kjørte km.

 

I mellomtiden øker rekkevidden for elbil for hver år. Siste jeg leste var en bil som går 600km pr lading.

 

Men det er jo bare å kjøpe hydrogenbil, og vise at man har tro på det man selv slenger ut.... Du blir isåfall med i en eksklusiv klubb, som bør ha en hydrogenstasjon i nabolaget ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Krav om at borettslag må tilby er tull, beboer må selv forsørge alle kostnader med dette ink. strømutgifter. Det at dette skal gå på fellesskapet funker ikke og slik mange bebeore gjør er dirkete farlig så heller kom med nasjoanlt forbud mot lading av elbil på 16a schuko og krev at CEE plugger skal brukes som er satt opp på dedikert kurser.

 

Vi kommer til og få mange branner i borettslag fremover dersom beboere tar seg til rette og lader sin bil på alle stikk de finner. 

 

16A schuko er ikke tillatt for lading av el-bil. Max 10A på schuko for lading av elbil, men kun på privat anlegg. For mer info:

https://www.elbilgrossisten.no/pages/nek400-2018

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At borettslaget sier nei til Schuko-lading høres helt greit ut, schuko er til nødlading. Her burde dere kanskje ta'n helt ut og sette opp et opplegg med lastbalanserte type2-uttak?

 

Det er delte meninger om hva borettslaget bør gjøre her men så lenge de holder seg med parkeringsplasser bør de også legge til rette for ladeplasser. Kanskje borettslaget bør dekke arbeid i hovedtavla og en ladesentral så kan den enkelte beboer dekke sitt eget ladepunkt, inkludert forbruk?

 

Hvordan du får dere godkjent av styret er en annen sak, har dere et velvillig styre bør det kunne bli godkjent så lenge dere har gode nok argumenter(prisstigning på boliger med ladeplass?). Hvis styret er fullt av elbilskeptikere blir det verre, da må du kanskje gå inn i styret selv! ;)

Finnes det borettslag der man ikke kan lade elbil? Da ville jeg ha flyttet på stedet.

Lenke til kommentar

16A schuko er ikke tillatt for lading av el-bil. Max 10A på schuko for lading av elbil, men kun på privat anlegg. For mer info:

https://www.elbilgrossisten.no/pages/nek400-2018

Det veit jeg godt, men som sagt jeg har sett flere i mitt borettslag er flere som har funnet ledig stikk i tak og rundt garasjen. De har vert varmegang i flere av krusene grunnet de lader på 16a  uansett.   Frister stort og koble ut alle sammen. 

 

CEE er en god plugg tåler mye last og dersom inntaket på huset ikke tåler en 16a400 kurs må elbileiern(e) dekke kostanded eil netteier, installasjon av egen kurs og måler.  Ikke minst dekke nye krav til brannvern som kommer som følge lading av elbil 

 

Det finnes også smart løsninger som kan fordele en kurs likt på tvers av alle brukere så en 32a400 kan brukes av mange som helst men det betyr ikke at de får 32a. 

Endret av -Night-
Lenke til kommentar

Hydrogenbiler bruker tre ganger så mye energi som elbiler. Dermed må man bygge ut tre ganger så mye kraftproduksjon for samme kjørelengde. Dette betyr også at det vil koste minst det dobbelte pr kjørte km.

 

I mellomtiden øker rekkevidden for elbil for hver år. Siste jeg leste var en bil som går 600km pr lading.

 

Men det er jo bare å kjøpe hydrogenbil, og vise at man har tro på det man selv slenger ut.... Du blir isåfall med i en eksklusiv klubb, som bør ha en hydrogenstasjon i nabolaget ?

Dabruker de jo nesten like mye energi som forbrenningsbiler da. Så da kan vi jo bruke dem

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...