steinjarle Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år Lenke til kommentar
Populært innlegg Arn H Skrevet 6. april 2019 Populært innlegg Del Skrevet 6. april 2019 "Departementet: – Ikke et offentlig ansvar å lade elbiler " Vås Så lenge de skal tvinge folk til å kjøpe elbil...så har de også ansvaret for at folk får ladet og kjørt ;/ 15 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 "Departementet: – Ikke et offentlig ansvar å lade elbiler " Vås Så lenge de skal tvinge folk til å kjøpe elbil...så har de også ansvaret for at folk får ladet og kjørt ;/ Nei. 3 Lenke til kommentar
missi Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 Nei.Jo! Infrastrukturen frem til ladepunkter er det det offentlige som har ansvar for (direkte og indirekte). Dette er et ansvar det offentlige skal ta til evig tid. Selve ladestasjonen kan fint være privat. Og så MÅ vi få gjort noe med effekttariffen. Den er hull i hodet her. 9 Lenke til kommentar
Populært innlegg bshagen Skrevet 6. april 2019 Populært innlegg Del Skrevet 6. april 2019 Hva kan man forvente, når det er FRP som sitter der å bestemmer? Vi snakker om folk som ikke "tror på" global oppvarming og som generelt virker fiendtlige ovenfor elbiler 14 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 Hva kan man forvente, når det er FRP som sitter der å bestemmer? Vi snakker om folk som ikke "tror på" global oppvarming og som generelt virker fiendtlige ovenfor elbiler Hadde vært mye bedre med han her ved roret... https://www.facebook.com/watch/?v=372463286935558 mmmkaya Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 Jo! Infrastrukturen frem til ladepunkter er det det offentlige som har ansvar for (direkte og indirekte). Dette er et ansvar det offentlige skal ta til evig tid. Selve ladestasjonen kan fint være privat. Og så MÅ vi få gjort noe med effekttariffen. Den er hull i hodet her. Forskjell på hva det burde vært og hva det i praksis er. Nettleie og effekttariff er absolutt også relevant. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 Hadde vært mye bedre med han her ved roret... https://www.facebook.com/watch/?v=372463286935558 mmmkaya Jeg snakker om fiendtligheten FRP har ovenfor elbiler og det faktumet at de ikke tror mennesker bidrar til global oppvarming, i særlig grad - eller hva nå enn dette partiprogammet deres sier. Med andre ord, jeg etterspør ikke din whataboutism ang. det en annen random politiker sier, men heller FRP sin politikk direkte 9 Lenke til kommentar
Icenor Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 Personlig (og dette er bare anekdotisk) så har det aldri vært så enkelt å lade bilen som nå. Har fått lader på jobben så der lader jeg nå 98% av tiden og i nabolaget som jeg pleide å lade før, så har de innført betalingsplikt på 10 ladere i en av gatene så nå er det alltid ledig lader der hvis man trenger. Det jeg har lite erfaring med er behovet for CCS/Chademo ladere på langturer da jeg bare bruker Tesla sine superladere og der har det vært år siden jeg sto i ladekø. 2 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 Jeg snakker om fiendtligheten FRP har ovenfor elbiler og det faktumet at de ikke tror mennesker bidrar til global oppvarming, i særlig grad - eller hva nå enn dette partiprogammet deres sier. Med andre ord, jeg etterspør ikke din whataboutism ang. det en annen random politiker sier, men heller FRP sin politikk direkte For meg er det sært å først pushe på elbiler for så å bygge ut ladenettverk. Det naturlige ville vært motsatt. Men du har jo da MDG/SV/AP og de nekene der som ønsker å pøse inn elbiler uten tilstrekelig kapasitet eller ladepunkter. Akkurat på samme måte som de ønsker at folk skal ta mer kollektivt, men ikke bygge ut kollektivtilbudet først. det skal gjøres etterpå. Det er så bakvendt at det ikke går ann. Og sånn holder de på med så å si alt de gjør. begynner å bli slitsomt spør du meg 8 Lenke til kommentar
Sterkola Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 Selvfølgelig er det ikke et offentlig ansvar, like lite som å bygge bensinstasjoner er det. Og staten "tvinger" ingen til å kjøpe elbil, det å eie og kjøpe bil er fortsatt 100% frivillig. Om staten har ansvar for noe så er det kollektiv transport og veinett, de kan legge til rette for mye annet men et ansvar for privatbilismen kommer de nok aldri til å ha. 4 Lenke til kommentar
Manila Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 Selvfølgelig er det ikke et offentlig ansvar, like lite som å bygge bensinstasjoner er det. Og staten "tvinger" ingen til å kjøpe elbil, det å eie og kjøpe bil er fortsatt 100% frivillig. Om staten har ansvar for noe så er det kollektiv transport og veinett, de kan legge til rette for mye annet men et ansvar for privatbilismen kommer de nok aldri til å ha. Nåja... Det offentlige tok da absolut sin del ved utbygging av bensinstasjoner i etterkrigen og langt opp på 70 tallet. Det ble sørget for areal, og tillatelser, og veiutbygging for takle transport av bensin og diesel. +++. Vi snakker ikke om offentlige bygge selve el lade stasjonen, men gjøre ting til rette, sørge for at leveranse funker, og kommer raskt, og muligheter. Akkurat slik dem gjrde for at vi skulle få bensinstasjoner overalt. Hvorfor er ikke dette det offentliges ansvar i dag? Slik det offentlige tok ansvar for i 50 - 60 tallet? Vel, angrer på jeg svarer... siden jeg kjører dieselbil, og dermed kan bruke ladekø og treg utbygging for å slippe å kjøpe el bil og få 300 000 i billån. 6 Lenke til kommentar
KalleKlovn34567 Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 Det burde også bygges ladepunkter på beboerparkeringene rundt om i Oslo.. skulle finne en plass her om dagen, var ikke mulig selv med 30 min med leting og lite batteri.. ladeangsten min holdt på å fly i taket! Masse ledige plasser uten lading da.. men når 30 biler i en vei med 70 biler ish er elektriske, og det kun er 2 ladere.. så har man et problem. 7 Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 Vel. Stortinget sponser oljeindustrien med null nettleie på sitt gigantiske strømforbruk. Er det en statlig oppgave? 6 Lenke til kommentar
Gazer75 Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 (endret) Det som stoppar meg frå å ha elbil er at det ikkje er råd å lade i garasjen til burettslaget. Vi får heller ikkje legge opp schuko til kvar parkering pga brannforskrifter. Dei vil ikkje ha elbilar som ladar med ladekladd i garasjen pga brannfare.Kvifor er det då lov å selje bilar med desse om dei er brannfarlege?Var vel snakk om å sette opp eit par ladepunkt ved gjeste parkeringa. Men er uaktuelt å ha bilen der i -10 til -20 på vinteren for å lade når ein har varm garasje.Lite effektivt er det også når ein lader i slik kulde.Vil jo også blir enorm kø der når ein har 20+ bilar som skal dele på kanskje 4 ladepunkt.Desse punkta vil nok også bli dyre å bruke sidan det må investerast i ladeboks osv. Endret 6. april 2019 av Gazer75 1 Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 Krav om at borettslag må tilby er tull, beboer må selv forsørge alle kostnader med dette ink. strømutgifter. Det at dette skal gå på fellesskapet funker ikke og slik mange bebeore gjør er dirkete farlig så heller kom med nasjoanlt forbud mot lading av elbil på 16a schuko og krev at CEE plugger skal brukes som er satt opp på dedikert kurser. Vi kommer til og få mange branner i borettslag fremover dersom beboere tar seg til rette og lader sin bil på alle stikk de finner. 3 Lenke til kommentar
Sterkola Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 Nåja... Det offentlige tok da absolut sin del ved utbygging av bensinstasjoner i etterkrigen og langt opp på 70 tallet. Det ble sørget for areal, og tillatelser, og veiutbygging for takle transport av bensin og diesel. +++. Vi snakker ikke om offentlige bygge selve el lade stasjonen, men gjøre ting til rette, sørge for at leveranse funker, og kommer raskt, og muligheter. Akkurat slik dem gjrde for at vi skulle få bensinstasjoner overalt. Hvorfor er ikke dette det offentliges ansvar i dag? Slik det offentlige tok ansvar for i 50 - 60 tallet? Vel, angrer på jeg svarer... siden jeg kjører dieselbil, og dermed kan bruke ladekø og treg utbygging for å slippe å kjøpe el bil og få 300 000 i billån. Men alt dette gjøres jo allerede idag, så man kan jo ikke tolke disse "kravene" fra diverse interesseorganisasjoner som annet enn at de mener staten skal bygge og drifte ladestasjonene. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 Men alt dette gjøres jo allerede idag, så man kan jo ikke tolke disse "kravene" fra diverse interesseorganisasjoner som annet enn at de mener staten skal bygge og drifte ladestasjonene. De vill vell ha gratis strøm også snart.... Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 "Departementet: – Ikke et offentlig ansvar å lade elbiler " Vås Så lenge de skal tvinge folk til å kjøpe elbil...så har de også ansvaret for at folk får ladet og kjørt ;/ Nei. Jo 3 Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 Det som stoppar meg frå å ha elbil er at det ikkje er råd å lade i garasjen til burettslaget. Vi får heller ikkje legge opp schuko til kvar parkering pga brannforskrifter. Dei vil ikkje ha elbilar som ladar med ladekladd i garasjen pga brannfare. Kvifor er det då lov å selje bilar med desse om dei er brannfarlege? Var vel snakk om å sette opp eit par ladepunkt ved gjeste parkeringa. Men er uaktuelt å ha bilen der i -10 til -20 på vinteren for å lade når ein har varm garasje. Lite effektivt er det også når ein lader i slik kulde. Vil jo også blir enorm kø der når ein har 20+ bilar som skal dele på kanskje 4 ladepunkt. Desse punkta vil nok også bli dyre å bruke sidan det må investerast i ladeboks osv. I stedet for å legge opp schuko, hva med å legge opp skikkelig lading? Altså det som er forskriftsmessig med riktig kabling, ladeboks, alt etter forskriftene. Det kan man vel ikke si nei til? Type 2 er blitt veldig utbredt. Så man kommer langt med 32A 1 fas (på 40A sikring). Evt. 16A 400V på 3 fas. Så lenge man betaler for å lagt opp dette selv, så burde det jo ikke være noe problem. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå