klinkerbygde-snekka Skrevet 5. april 2019 Del Skrevet 5. april 2019 Hei. Jeg har en 22 fots snekke med ein 2 sylindret volvo penta motor som er saltvannskjølt. Jeg kan ikke ligge å marsje på mer en 4 knop da temperaturen går opp til rødt på ca. 20 minutter. Når temperaturen bikker rødt, går den raskt ned til normal og bygges opp til rødt på under 30 sekunder før den brått synker ned til normalt igjen. Noen som vet hva jeg må gjøre for å fikse det? Jeg har kjøpt ny termostat og måler men er fortsatt det samme som før. Jeg lurer på om det kan være tett med salt og rust inni røra som kjølevatnet kommer ifrå men er usikker. Noen som kan hjelpe meg med et fornuftig og vettigt svar? takk på forhand. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. april 2019 Del Skrevet 8. april 2019 (endret) Du har 3 alternativer. Inntakssilen under båten tett, ved at det er fullt av skjell innvendig samt mesteparten av hullene er tettet med bunnstoff. impeller er ødelagt "der slangen fra skroget er tilkoblet motoren", bytter du den må du påse at alle delene er fjernet så de ikke tetter systemet.Det kan ligge gamle immpellerdeler og tette i systemet, eller annet hvis du ikke har en sil over inntakshullet. Sjekke termostaten at den åpner riktig, eventuell bytte den. Får du greit med vann ut på eksosen ? Hver høst burde motoren gå minst en halv time med ferskvann før man kjører frostveske igjennom motoren og stopper den. Er ikke noe av det overstående feilen kan du begynne med og fjerne "bytte?" alle saltvannslanger for og sjekke om de er åpne, sjekke termostaten at den åpner riktig, kjøre ferskvann under trykk igjennom motoren, men ikke igjennom eksosmanifolien siden vannet da kan komme inn i motoren via eksosventilene. Det er ikke en kjølesløyfe med rør under båten ? Endret 8. april 2019 av Nautica Lenke til kommentar
klinkerbygde-snekka Skrevet 8. april 2019 Forfatter Del Skrevet 8. april 2019 det er greit med vann ut eksosen. eg tenkte eg skulle spylle med ferskvann gjennom saltvannslangane men er redd for at om det er rust og salt inni dem at fersk vatnet vil løyse opp dette og ødlege slangane. visst eg gjer det vet du om nokon plass eg kan få kjøpt gmale volvo penta deler? Lenke til kommentar
klinkerbygde-snekka Skrevet 8. april 2019 Forfatter Del Skrevet 8. april 2019 Byttet og renset rundt impellar og skifta temostatt men er framdeles slik at jeg ikke kan kjøre mer en 30 minutt på 1500 omreininger før teperaturen begynner å gå opp og ned. merket også nå at når termostaten visser rødt, lager eksosen en lysere tone en når den er normalt litt gromere. får kanskje en mulighet til å få båten på land. hva kan gjøres da? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 Ikke godt og si hva som er problemet, skal du ha båten på land så kan du sjekke inntaket for og se om det er åpnet eller tett. Inntak-krana åpner helt opp ?, den begynner ikke og bli slarkete i hendelen "kulekran" som gjør at du ikke får vrid kula i helt åpen posisjon "90 grader" Du får ikke vann i oljen ? dvs. at topp-pakningen er gåen. Er det mye rust i systemet kan det være med på og sperre for sirkulasjonen, så da må du spyle motoren, men som jeg nevnte tidligere må du være forsiktig så det ikke kommer vann inn på eksosventilene siden står de i åpen stilling vil du få vann i på sylinderne. Lenke til kommentar
klinkerbygde-snekka Skrevet 12. april 2019 Forfatter Del Skrevet 12. april 2019 Okei, skal skjekke opp i det. takk for hjelpa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå