Gå til innhold

Volvo penta


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en 22 fots snekke med ein 2 sylindret volvo penta motor som er saltvannskjølt. Jeg kan ikke ligge å marsje på mer en 4 knop da temperaturen går opp til rødt på ca. 20 minutter. Når temperaturen bikker rødt, går den raskt ned til normal og bygges opp til rødt på under 30 sekunder før den brått synker ned til normalt igjen. Noen som vet hva jeg må gjøre for å fikse det? Jeg har kjøpt ny termostat og måler men er fortsatt det samme som før. Jeg lurer på om det kan være tett med salt og rust inni røra som kjølevatnet kommer ifrå men er usikker. Noen som kan hjelpe meg med et fornuftig og vettigt svar?

takk på forhand.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har 3 alternativer.

Inntakssilen under båten tett, ved at det er fullt av skjell innvendig samt mesteparten av hullene er tettet med bunnstoff.

impeller er ødelagt "der slangen fra skroget er tilkoblet motoren", bytter du den må du påse at alle delene er fjernet så de ikke tetter systemet.Det kan ligge gamle immpellerdeler og tette i systemet, eller annet hvis du ikke har en sil over inntakshullet.

Sjekke termostaten at den åpner riktig, eventuell bytte den.

 

Får du greit med vann ut på eksosen ?

 

Hver høst burde motoren gå minst en halv time med ferskvann før man kjører frostveske igjennom motoren og stopper den.

 

Er ikke noe av det overstående feilen kan du begynne med og fjerne "bytte?" alle saltvannslanger for og sjekke om de er åpne, sjekke termostaten at den åpner riktig, kjøre ferskvann under trykk igjennom motoren, men ikke igjennom eksosmanifolien siden vannet da kan komme inn i motoren via eksosventilene.

 

Det er ikke en kjølesløyfe med rør under båten ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Byttet og renset rundt impellar og skifta temostatt men er framdeles slik at jeg ikke kan kjøre mer en 30 minutt på 1500 omreininger før teperaturen begynner å gå opp og ned. merket også nå at når termostaten visser rødt, lager eksosen en lysere tone en når den er normalt litt gromere. får kanskje en mulighet til å få båten på land. hva kan gjøres da?

Lenke til kommentar

Ikke godt og si hva som er problemet, skal du ha båten på land så kan du sjekke inntaket for og se om det er åpnet eller tett.

 

 

Inntak-krana åpner helt opp ?, den begynner ikke og bli slarkete i hendelen "kulekran" som gjør at du ikke får vrid kula i helt åpen posisjon "90 grader"

 

Du får ikke vann i oljen ? dvs. at topp-pakningen er gåen.

 

Er det mye rust i systemet kan det være med på og sperre for sirkulasjonen, så da må du spyle motoren, men som jeg nevnte tidligere må du være forsiktig så det ikke kommer vann inn på eksosventilene siden står de i åpen stilling vil du få vann i på sylinderne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...