Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Økonomisk knipe for ei 19 åring, veldig langt men jeg trenger hjelp!

Mhl

Anbefalte innlegg

Heisann! Ekstremt ubehagelig å trå fram om dette, men jeg trenger hjelp!

For å lage en lang historie kort, så er jeg ei 19 år gammel jente.

Jeg er under NAV og får AAP, på grunn av psykiske vansker.

Jeg har hatt psykiske vansker siden barndommen.

Har fått stilt flere lidelser og diagnoser, og Ulike typer angst er en av de, som panikk angs og sosial angst, noe som hindrer meg i jobb livet.

Før jeg endte på litt værste psykisk, gikk jeg på videregående og fikk meg en deltidsjobb som telefonselger, jeg var da 17 år og hadde liksom ikke så mye annnet alternativ til jobb. Uansett, jeg klarte meg i den jobben, jeg hadde gode venner som var en trygghet for meg og jeg var veldig flink i jobber, som vil si god provisjons lønn.

Jeg er oppvokst i en økonomisk ustabil familie, mine foreldre har så lenge jeg kan huske hatt stor gjeld, og har blitt "lært" opp til å aldri ta opp kredittkort og være påpasselig med penger for å ikke ende i samme knipe som de.

Da jeg fikk jobben var det så spennende å endelig kunne tjene egne penger, og ble introdusert for Klarna, ett "kjøp nå, betal senere" selskap. Jeg hadde absolutt pengene til det! Jeg betalte vær måned, men kjøpte også nye ting vær måned, å jeg hadde fullstendig kontroll!

Så begynte helvette.. jobben gikk konkurs, og jeg slet så mye psykisk att jeg ikke klarte å fullføre videregående. Så jeg dro til NAV med en gang jobben gikk konkurs, og det tok nav ett helt år før jeg fikk AAP pengene innvilget...

På det året hadde jeg null inntekt, som da resulterte i ubetalte tlf regninger, Klarna fakturaen og ikke minst lege og psykolog giroer. Dette ballett seg eeeeekstremt på!

Men jeg fikk heldigvis kontroll og viste att det kom en etterbetaling fra nav, der jeg kunne fjerne alt jeg skyller!

Dagen kom da jeg fikk en høy utbetaling fra nav, jeg prioriterte og planla hva pengene skulle brukes til, jeg skulle legge av penger til førerkort, og ikke minst betale hele min "gjeld"

Men da streika bila til foreldrene mine, og i tilegg streka bila til bestefar.. jeg viste på den tiden att jeg satt med mye på kontoen, og kom til å få utbetalinger vær måned, så jeg kjøpte bil til foreldrene mine og bestefar, da alle de er avhengig av bil for å komme til å fra jobb(da jobbtiden ikke treffer med busstider).

Jeg tenkte att det var greit, så jeg betalte 13k i regninger, og skulle betale resterende de to månedene som kommer.

Jeg hadde fremdeles penger lagt av til lappen.

Mamma har hatt ekstremt tannpine, hun har hatt det i mange år, men etter ett tannlege besøk ble ting værre. Å jeg tenke hvorfor i alle dager skal jeg sitte på så mye penger, til noe jeg ikke skal bruke før enda en god stund til, så jeg tok med mamma til tannlegen å fikk fikset det som gjorde hun vondt, for helsa til familien er viktigere enn att jeg tar lappen med det første. Man kan vell være uenig på den, men familien settes først.

Det endte opp med att kontoen min ble tom, ingen penger til lappen, gjelda ble ikke fullt nedbetalt.

Men tenkte dette klarer jeg da jeg fremdeles komm til å få mye penger vær måned, å jeg lagde igjen ett nytt system.

MEN så starter jeg på skolen igjen, for nå hadde jeg mer motivasjon og kontroll på livet. Men da hadde jeg ikke rett til AAP, så jeg fikk ingen flere utbetalinger etter den ene etterbetalingen. Så de resterende gjelden jeg da skulle egentlig betale, ble da purret på, høyere og "farligere".

Nå har jeg en totalt gjeld på mellom 40-50 tusen... jeg måtte tilslutt slutte på skolen igjen fordi jeg ikke hadde rett til noen skolepenger, og åpenbart har jeg mye å betale ned på. Så jeg har nå AAP igjen, jeg er også under flere behandlinger og utredninger hos DPS og leger for psykiske og fysiske lidelser/sykdommer/diagnoser.

Så ting baller bare på seg.

Jeg er virkelig i en vanskelig plass, jeg har gjeld som 19 åring og fikk mitt første brev fra namsmannen igår. Det var siste dråpen, jeg har trodd jeg har hatt ting under kontroll, men det er for mange inkasso selskap og for mye som ikke er betalt, så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! Dumme meg tenkte att Klarna ikke var kreditt kort, men det er faen samme driten jeg selv har satt meg i! Å jeg vet att jeg kunne vært en annen plass nå om jeg ikke kjøpte bil og tannlege til familien, men jeg trodde ikke ting ble slik som det ble. Så spørsmålet mitt er, om det er noen dær ute som har vært eller er i samme situasjon? Hvordan kan jeg få kontroll på livet mitt? Det høres sikkert svært dramatisk ut, men jeg har tidligere hadd suicidale tanker, men etter alt dette så har ting blitt mye værre.. for jeg har null kontroll, altså jeg ønsker meg ut i jobb en dag! Å det er noe jeg jobber med nå, for å tjene egne penger, for jeg vil ikke nave, jeg vil ikke stå stille som jeg gjør nå. Det er ingen jeg kan låne slike summer av, og jeg er heller ikke gammelnokk til lån/kredittkort.

Beklager dette var utrolig langt, men jeg håper på respons, og selvfølgelig er det bare å komme med kritikk, for jeg vet jeg selv har satt meg slikt, dette er bare min egen feil, men jeg har lært å nå ønsker jeg meg bare hjelp, hjelp til å få orden på livet! Er det noen måter å tjene seg slike summer? Og har dere noe tips?

Uansett tusentakk for att du leste alt! Virkelig tusentakk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er oppvokst i en økonomisk ustabil familie...

men kjøpte også nye ting vær måned, å jeg hadde fullstendig kontroll!...

På det året hadde jeg null inntekt,...

...jeg prioriterte og planla hva pengene skulle brukes til, jeg skulle legge av penger til førerkort, og ikke minst betale hele min "gjeld"

Men da streika bila til foreldrene mine, og i tilegg streka bila til bestefar.. jeg viste på den tiden att jeg satt med mye på kontoen, og kom til å få utbetalinger vær måned, så jeg kjøpte bil til foreldrene mine og bestefar, da alle de er avhengig av bil for å komme til å fra jobb(da jobbtiden ikke treffer med busstider).

Mamma har hatt ekstremt tannpine, hun har hatt det i mange år, men etter ett tannlege besøk ble ting værre. Å jeg tenke hvorfor i alle dager skal jeg sitte på så mye penger, til noe jeg ikke skal bruke før enda en god stund til, så jeg tok med mamma til tannlegen å fikk fikset det som gjorde hun vondt, for helsa til familien er viktigere enn att jeg tar lappen med det første. Man kan vell være uenig på den, men familien settes først.

Det endte opp med att kontoen min ble tom, ingen penger til lappen, gjelda ble ikke fullt nedbetalt.

Hvordan kan jeg få kontroll på livet mitt? 

Det er et åpenbart mønster her, svært svekket økonomisk konsekvenstenking nedarvet over flere generasjoner.

De som skulle være "forsørgerne", lar den yngste i familien betale for seg med trygdepenger, unnskyld meg altså, men det bærer sterkt preg av utnyttelse.

Heldigvis finnes det en veg ut av dette. Snakk med fastlegen om vergemål. Hvis du vil vite mer, send meg pm.

• Liker 3
Lenke til kommentar

I slike situasjoner er det best å rådføre seg med økonomiske rådgivere fra bank til nav til venner som har ting på stell. Kanskje du skal unngå å rådføre deg med familien din; fordi de burde visst bedre enn å ta imot penger fra datteren. Aldri om jeg skal gjøre det mot mine barn!

Uansett. Så kan du være trygg på at det er mange der ute i verre situasjoner enn deg. Tenk på de som har over hundrevis av tusen kroner i gjeld, eller i verste fall milliongjeld.

Kanskje det var bra at du kom ovenfor denne situasjonen mens du enda er ung. Erfaring gjør mester.

Jeg er 26 år, og har gjeld til sammen 60k. ? men gjør alt jeg kan, og blir forhåpentligvis ferdig til sommer.

Men stå på. Så lenge du spør om hjelp, vil folk hjelpe deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Å jeg vet att jeg kunne vært en annen plass nå om jeg ikke kjøpte bil og tannlege til familien

...

jeg ønsker meg ut i jobb en dag! Å det er noe jeg jobber med nå, for å tjene egne penger, for jeg vil ikke nave, jeg vil ikke stå stille som jeg gjør nå.

...

jeg har lært å nå ønsker jeg meg bare hjelp, hjelp til å få orden på livet!

Helt greit at du dekket tannlegeutgift for din egen mor, tannverk er jævlig. Men siden du har såpass lite midler må du kreve tilbakebetaling. Det samme gjelder selvsagt begge bilene. (Disse står ikke i navnet ditt så du kan selge de?) Har foreldrene og bestefaren din andre eiendeler som kan selges?

EDIT: Trengte virkelig bestefaren din bil også - er han fortsatt i fast arbeid?

--

I fremtiden må familien din seile sin egen sjø, økonomisk sett. Ingen flere redningsforsøk!

Du har riktig innstilling virker det som: "Opp og frem" i stedet for å gi opp. Det er bra! I tillegg virker det som du har lært leksa di, så ingen grunn til å gni det mer inn. Finner du jobb er det overkommelig å bli kvitt noen titusen i gjeld.

Endret av nightowl
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...