fivebigcities Skrevet 5. april 2019 Del Skrevet 5. april 2019 Debatten om elektriske sparkesykler i Oslos gater handler om noe langt viktigere enn bare en ny måte å komme seg rundt på. Det handler om friheten til å gjøre hva man vil, så lenge man ikke plager andre.La oss være ærlige. Grunnen til at de nye elektriske sparkesyklene i Oslo får så mye oppmerksomhet nå er ikke fordi de utgjør noe større problem for hovedstadens fotgjengere enn hva f.eks. folk på sykkel, Segway, ståhjuling, skateboard eller andre fotgjengere gjør, alle disse tingene hører naturlig hjemme i et levende og spennende bybilde, men fordi det er nytt. Hadde sykkelen blitt oppfunnet i dag, så er jeg sikker på at debatten ville vært akkurat den samme.En god regel i ethvert samfunn som tar mål av seg å være fritt (altså, et samfunn der alle, så lenge de ikke står i veien for andre, skal få lov til å gjøre hva de vil) er at alt, med mindre man kan gjøre rede for det motsatte, skal være tillatt. Å bare utbasunere "Jeg liker det ikke!" eller "Jeg skjønner ikke hva vi skal med det!" er simpelthen ikke nok. Det tror jeg enhver som ikke har sitt eget hode plantet langt opp i sin egen ræv skjønner. Men verden byr jo stadig på overraskelser.Ja, det finnes viktigere ting å bry seg om her i verden enn akkurat retten til å få lov til å farte rundt på elektriske sparkesykler. Men det er ikke det denne debatten først og fremst egentlig handler om. Det denne debatten først og fremst egentlig handler om er ganske enkelt retten til å få lov til å gjøre hva man vil, så lenge man ikke er til plage eller til sjenanse for andre. Med fare for å bli oppfattet som melodramatisk: Overgangen fra et fritt til et ufritt samfunn skjer ikke over natten. Det skjer stykkevis og delt inntil vi plutselig sitter igjen med en hel masse tulleforbud ingen helt husker eller forstår hvordan vi endte opp med. Og da er vi et sted vi ikke vil være.Og, jeg vet ikke, skulle man være en slik person som synes at alt frihetssnakket blir litt mye, så kan man jo forsøke å se på det sånn: Jo flere som dropper bilen til fordel for alternativer hvor man blir mer fysisk aktiv, jo mer vinner miljøet og folkehelsen. Og da kan det jo ikke være så ille, ikke sant?Hva gjelder de elektriske sparkesyklene i hovedstaden, så får man bare håpe at de som ynder å kaste seg på forbudslinjen og detaljstyre folks hverdag ikke vinner fram. Jeg for min del synes i hvert fall at det er et fantastisk tilbud og jeg ønsker gutta som står bak lykke til videre med det gode arbeidet. De skal vite at til tross for mange høylytte kritikere så er vi mange som setter pris på initiativet. Elektriske sparkesykler hører hjemme i et levende bybilde. 4 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 9. april 2019 Del Skrevet 9. april 2019 Tror du burde endre tittelen til "elektriske sparkesyklene i Oslo" ettersom innholdet i din post har minimalt med frihet generelt å gjøre ... og omhandler ikke ett fritt samfunn. 5 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 17. april 2019 Del Skrevet 17. april 2019 Det finnes ikke frie samfunn. Dersom de hadde eksistert, hadde de vært helt jævlige fordi alle kunne gjort akkurat som de ønsket uten konsekvenser. Og da hadde mange valgt å gjøre mye ondskap. 3 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 17. april 2019 Del Skrevet 17. april 2019 Det denne debatten først og fremst egentlig handler om er ganske enkelt retten til å få lov til å gjøre hva man vil, så lenge man ikke er til plage eller til sjenanse for andre. Det prinsippet kan mange være enig i, men det er det at med noe nytt så kommer det også nye utfordringer og plager. - For sykkel kreves det et visst nivå av mestring for å bli brukt som transportmiddel, de fleste syklister har lært dette for lenge siden og skal de forflytte seg raskt så bruker de veibanen. For elektriske sparkesykler ser man ofte folk med lite kontroll som prøver forflytte seg raskt mellom forgjengere. Har selv flere ganger måtte hoppe raskt unna folk uten kontroll. -Private og leide sykler blir begge satt fast på sykkelstativ eller tatt med innendørs. Utleide elektriske sparkesykler derimot kan og må man slenge fra seg hvor som helst utendørs. Det er en begrenset sjananse for de fleste, men for personer som er svaksynte og personer i rullestol kan dette være både til fare og begrense fremkommelighet. Mine observasjoner i USA som har ligget litt forran oss er at de var veldig populære langs strandprommenaden fra Venice til Santa Monica, men de skremte mange gående og lå strødde mange steder. I Fort Laudersdale hvor det var mye trangere langs stradprommenaden var de derimot forbudte. Om man ikke har brede arealer for fotgjengere så var de til for mye sjenanse både ved bruk og ved henslenging. Jeg tror det vil og bør komme begrensninger på hvor man kan bruke disse elektriske sparkesyklene også i Norge. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 18. april 2019 Del Skrevet 18. april 2019 Syns det burde være OK i hele oslo siden de planlegger en bilfri by. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. april 2019 Del Skrevet 18. april 2019 Syns det burde være OK i hele oslo siden de planlegger en bilfri by. Kan du tenke deg hvor mange av disse som hadde ligget henslengt på kryss og tvers om de skulle erstattet en god del av transporten i Oslo? Idag er de jo kun et suppplement for folk som ikke gidder gå kortere strekninger. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 18. april 2019 Del Skrevet 18. april 2019 Kan du tenke deg hvor mange av disse som hadde ligget henslengt på kryss og tvers om de skulle erstattet en god del av transporten i Oslo? Idag er de jo kun et suppplement for folk som ikke gidder gå kortere strekninger. Gjør som de gjorde med syklene, straff dem økonomisk for det hvis de ikke setter dem fra seg på ett sted egnet til dem. Hvorfor ser du bare hindre? Dette kan løses uten forbud. 2 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. april 2019 Del Skrevet 18. april 2019 Gjør som de gjorde med syklene, straff dem økonomisk for det hvis de ikke setter dem fra seg på ett sted egnet til dem. Hvorfor ser du bare hindre? Dette kan løses uten forbud. Mange av utfordringene kulle blitt løst om scooterne måtte bli satt tilbake på et (lade)stativ, men dette ødelegger business-case, endrer konkurransesituasjonen og endrer tilbudet til brukerne helt. Lenke til kommentar
Åsgårdsreia Skrevet 20. april 2019 Del Skrevet 20. april 2019 Har vi ikke allerede mekanismer som kan ta seg av søppel som slenger i gatene? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 20. april 2019 Del Skrevet 20. april 2019 Har vi ikke allerede mekanismer som kan ta seg av søppel som slenger i gatene? Du mener at feiebiler bør ombygges til å også samle sammen sparkesykler? Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 20. april 2019 Del Skrevet 20. april 2019 Syns det burde være OK i hele oslo siden de planlegger en bilfri by. Litt flisespikking altså - det planlegges ikke en bilfri by, men et bilfritt sentrum. Og med bilfritt menes det fritt for privatbilisme, ikke næring og taxi. Disse sparkesyklene er i utgangspunktet en fin greie, synes jeg. Men det erstatter for det meste gåturer, sånn at kommune og stat ikke burde bruke penger på å tilrettelegge for mye for noe som er lite helsebringende i samfunnet. Undersøkelser fra andre byer viser også at sparkesyklene har kort levetid, så det er et miljøaspekt her også. Bysyklene blir etterhvert også mulig å sette fra seg uten stativ, med samme konsept som sparkesyklene. Det vil nok ta et par sesonger før det blir disiplin nok blant brukerne til å sette fra seg sykler og sparkesykler ordentlig. Dessverre er ikke GPS-en nøyaktig nok til at man kunne svartelistet små områder eller deler av fortau i appene, sånn at man kunne hindret idiotene i å sette fra seg sparkesyklene ytterst på fortau eller midt i gågater. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 20. april 2019 Del Skrevet 20. april 2019 Mange av utfordringene kulle blitt løst om scooterne måtte bli satt tilbake på et (lade)stativ, men dette ødelegger business-case, endrer konkurransesituasjonen og endrer tilbudet til brukerne helt. Buhu, stakkars brukere som må være ansvarlige og sette fra seg sparkesykkelen ordentlig (de klarer det med bysykkel fint!) og stakkars lederne som kanskje må ta en bittelitt mindre andel med seg hjem på slutten av dagen fordi de må bruke ekstra på at idiot-brukerne som er deres målgruppe ikke klarer å oppføre seg som gjengen med drittunger de er. Vil de ha tilbudet får de ta på seg prisen som bruker og selger/ansvarlig. Er absolutt null behov for forbud. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 20. april 2019 Del Skrevet 20. april 2019 (endret) Litt flisespikking altså - det planlegges ikke en bilfri by, men et bilfritt sentrum. Og med bilfritt menes det fritt for privatbilisme, ikke næring og taxi. Disse sparkesyklene er i utgangspunktet en fin greie, synes jeg. Men det erstatter for det meste gåturer, sånn at kommune og stat ikke burde bruke penger på å tilrettelegge for mye for noe som er lite helsebringende i samfunnet. Undersøkelser fra andre byer viser også at sparkesyklene har kort levetid, så det er et miljøaspekt her også. Bysyklene blir etterhvert også mulig å sette fra seg uten stativ, med samme konsept som sparkesyklene. Det vil nok ta et par sesonger før det blir disiplin nok blant brukerne til å sette fra seg sykler og sparkesykler ordentlig. Dessverre er ikke GPS-en nøyaktig nok til at man kunne svartelistet små områder eller deler av fortau i appene, sånn at man kunne hindret idiotene i å sette fra seg sparkesyklene ytterst på fortau eller midt i gågater. De kommer aldri til å bli kvitt de som ramponerer syklene og legger dem fra seg - for det er den type menneske som gjør sånt uansett hvor disiplinert du tror vi måtte være. Vi er i bunn og grunn dyr, ikke glem det, for ellers ender vi opp i slike her situasjoner. Man burde alltid anta at hvis mennesket kan ødelegge eller ta noe med seg uten større konsekvenser så gjør de gjerne det.. Er fint å tro det beste om folk da. Ett skikkelig fint eventyr du forteller barna dine før de sovner (det er også ganske fucked å lyve sånn til barna, men det er en annen diskusjon!) Edit: Med planlagt foreldelse syns jeg ikke synd på noen som helst her bortsett fra miljøet egentlig. Tingene er SKAPT for å gå i stykker så tidlig. Endret 20. april 2019 av BuffyAnneSummers Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 20. april 2019 Del Skrevet 20. april 2019 (endret) At dette er i det hele tatt et tema i 2019. Lurer egentlig hvem vei vi går noenganger egentlig, bakover eller fremover? Om disse syklene blir forbudt, ja da må jeg kalle Norge for Kina-light. Endret 20. april 2019 av DirekteDemokrati Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 20. april 2019 Del Skrevet 20. april 2019 Buhu, stakkars brukere som må være ansvarlige og sette fra seg sparkesykkelen ordentlig (de klarer det med bysykkel fint!) og stakkars lederne som kanskje må ta en bittelitt mindre andel med seg hjem på slutten av dagen fordi de må bruke ekstra på at idiot-brukerne som er deres målgruppe ikke klarer å oppføre seg som gjengen med drittunger de er. Bysykler er man nødt til å sette fra seg på et stativ om den skal regnes som levert. For sparkesykler finnes det ikke noen slikt og det må i så fall bygges, og for hvor mange tilbydere skal kommunen inngå avtale om dette og hvor mange stativer skal hver av den få sette opp? Det er jo rett og slett et helt annet tilbud enn hva vi har idag og det vil kreve langt større investeringer, og fleksibiliteten blir plutselig veldig lik bysykler slik at en av fordelene som sparkesykler hadde blir plutselig borte. Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 20. april 2019 Del Skrevet 20. april 2019 (endret) Som sagt tidligere i tråden vil det etterhvert også komme bysykler som ikke krever stativ. Jeg har ikke lest meg opp på hvilke grep man eventuelt har gjort i andre byer som har hatt dette og sparkesykler en stund. De kommer aldri til å bli kvitt de som ramponerer syklene og legger dem fra seg - for det er den type menneske som gjør sånt uansett hvor disiplinert du tror vi måtte være. Vi er i bunn og grunn dyr, ikke glem det, for ellers ender vi opp i slike her situasjoner. Man burde alltid anta at hvis mennesket kan ødelegge eller ta noe med seg uten større konsekvenser så gjør de gjerne det.. Er fint å tro det beste om folk da. Ett skikkelig fint eventyr du forteller barna dine før de sovner (det er også ganske fucked å lyve sånn til barna, men det er en annen diskusjon!)Edit: Med planlagt foreldelse syns jeg ikke synd på noen som helst her bortsett fra miljøet egentlig. Tingene er SKAPT for å gå i stykker så tidlig. Ja, dette er jeg helt enig i. Samfunnet må selvsagt likevel gjøre det man kan for å hindre kaos og lovbrudd, også når det gjelder sparkesyklene. Men er kostnaden for stor vil det kanskje komme noen restriksjoner på antall sparkesykler i drift samtidig. Er tilhenger av disse sparkesyklene, men situasjonen nå er ikke helt holdbar. De ligger ofte strødd utenfor der jeg bor, som ikke er særlig pent og har vært litt til hinder for noen. Nederst i sentrum, for eksempel ved Storgata har jeg sett de ligge i hauger. Jeg regner med at det roer seg etter hvert som hypen legger seg litt. Endret 20. april 2019 av Snikpellik Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 22. april 2019 Del Skrevet 22. april 2019 Da jeg var ungdom, så var det store skriket skateboard og rulleskøyter. Måtte bli forbudt og fyfyfy. Fordi noen gamle sære folk ikke liker nye ting. Og fordi jeg ikke liker det (uten en god rasjonell grunn) så må det forbys! Som vannscooter forskriften som forsvant nå nylig. Fordi det bare var helt teit. Gamle sære faen som skal irritere seg over alt som går ann. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 22. april 2019 Del Skrevet 22. april 2019 Da jeg var ungdom, så var det store skriket skateboard og rulleskøyter. Måtte bli forbudt og fyfyfy. Fordi noen gamle sære folk ikke liker nye ting. Og fordi jeg ikke liker det (uten en god rasjonell grunn) så må det forbys! Som vannscooter forskriften som forsvant nå nylig. Fordi det bare var helt teit. Gamle sære faen som skal irritere seg over alt som går ann. Det er to typer fordommer som jeg ikke liker: 1) Dette er nytt så derfor er det ille og må forbys overalt. 2) Dette er nytt så derfor er det bra og må brukes overalt Når det kommer noe nytt så har det alltid både fordeler og bakdeler. Utfordringen er å så raskt som mulig finne ut hvordan det kan brukes uten at det er til fare eller sjenanse for andre. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 22. april 2019 Del Skrevet 22. april 2019 Da burde første steg tas av de som produserer disse tingene. De vil ha dem lagd så billig som mulig for å tjene mest, er ikke lønnsomt mener de hvis man må ta mer betalt. Så ikke tilby billigere alternativer? Gjør de billige drittene som går i stykker med en gang ulovlig kanskje??? Før man skal rette fingeren mot befolkningen. Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 24. april 2019 Del Skrevet 24. april 2019 (endret) Da burde første steg tas av de som produserer disse tingene. De vil ha dem lagd så billig som mulig for å tjene mest, er ikke lønnsomt mener de hvis man må ta mer betalt. Så ikke tilby billigere alternativer? Gjør de billige drittene som går i stykker med en gang ulovlig kanskje??? Før man skal rette fingeren mot befolkningen. Har jo også litt med holdninger i dag. Før reparerte man ting, nå kjøper man bare nytt. Vi har jo blitt et bruk og kast samfunn. Samt med lønningene vi har i Norge så uten store import tariffer så blir det ikke økonomisk gunstig og reparer ting. Feks skal en mekaniker se på bilen din, kan du kjapt regne med 2000 kr timen. Og bil er en dyr ting, så der lønner det seg fortsatt og reparere. Men en sykkel til en tusenlapp eller 2 vil sjelden lønne seg med mindre man kan fikse selv. Kina har samme problemet med demmes "sykkel gravplasser" fleste syklene trenger bare et hjul skift, bremse skift, bytte et lager etc. Men har blitt kastet fordi dette er for vanskelig/tar for mye tid/gidder ikke. Endret 24. april 2019 av DirekteDemokrati Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå