Gå til innhold

Småselskaper med "lånt" dekning. Teknisk spm.


Anbefalte innlegg

Hvordan fungerer dette egentlig - rent teknisk?

 

Husker da jeg slo på mobilen så kom NetCom på displayet et "mikrosekund" før det slo over til Chess.  Dette er selvsagt noen år siden.

 

Jeg har også opplevd at noen har ringt flere signaler før det nådde meg., Faktisk har noen ringt fem signaler og jeg mottok to før det gikk over til mobilsvar. 

 

Ligger det en forsinkelse når man bruker et selskap uten egen dekning?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ligger det en forsinkelse når man bruker et selskap uten egen dekning?

Ska ikke være noe forsinkelser pga man bruker andres nett, men om man bruker feks 2G\3G, så er oppkoblingstiden veldig mye lengre enn feks VoLTE som er nærmest instant.

Er mer forsinkelser om samtalen går fra en operatør over til en annen operatør, men også dette vil jeg nok anta er liten forsinkelse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ligger det en forsinkelse når man bruker et selskap uten egen dekning?

 

Mener å huske at jeg leste en sak om akkurat det. Om jeg ikke husker feil så er det slik at f.eks Telia/Telenor kunder blir prioritert kontra f.eks Chili/Fjordkraft kunder. Det er ikke noe man vanligvis vil merke i hverdagen siden det er så stor kapasitet på nettet, men kanskje på "påskefjellet" hvis det er få eller en mast fra tilbyder der. Skal se om jeg finner igjen linken :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er akkurat for det samme om man går for abonnement hos telia/telenor eller operatører som leier kapasitet. Samme variasjoner i hastighet/ping/oppetid uansett hvor man er kunde.

 

Men man må huske dette: Kvalitet/hastighet/ping avhenger av:

 

Telefonen din

Dekning (2G/3G/4G5G?)

Basestasjon

Linje til og fra basestasjon

Infrastruktur,

Linje til mottaker/sender du kobler opp mot

Router/modem/telefon hos sender/mottaker.

 

Personlig foretrekker jeg helst å bruke en mobilt bredbåndsrouter med ekstern antenne om det er viktig med ping og trafikk til f.eks andre siden av planeten. Til texas i usa har jeg tidligere vært vant til ca 145-160 ms i ping da jeg spilte. Dette er riktig nok 6 år siden i Sarpsborg mot basestasjon med 4G.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener å huske at jeg leste en sak om akkurat det. Om jeg ikke husker feil så er det slik at f.eks Telia/Telenor kunder blir prioritert kontra f.eks Chili/Fjordkraft kunder. Det er ikke noe man vanligvis vil merke i hverdagen siden det er så stor kapasitet på nettet, men kanskje på "påskefjellet" hvis det er få eller en mast fra tilbyder der. Skal se om jeg finner igjen linken :)

 

 

Telia har ikke lov å diskriminere mellom OneCall og ChiliMobil (OneCall er eid av Telia) og Telenor har tilsvarende ikke lov å skille mellom Talkmore og f.eks. Fjordkraft.  Så hvis noen påstår noe annet så er det direkte feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...