DeluxProduct Skrevet 5. april 2019 Del Skrevet 5. april 2019 En Rema1000 butikk ser ut til å ha installert et overvåkningskamera på utsiden av butikken nylig. Jeg har alltid hatt intrykk av at slik kameraovervåkning som er fast installert, og som overvåker mot et offentlig sted, er forbudt, med mindre det er spesielle hensyn som f.eks militære installasjoner, ambassader o.l. Det skal visst være nødvendig for private hjem, å måtte søke tillatelse hvis en skal overvåke mot offentlig sted, og at en bare evt. kan overvåke ens egen eiendom. Er det nye regler idag, som gjør at bedrifter kan overvåke offentlig sted, og overvåke forbiasserende? Kan private gjøre det samme nå eller? Vedlegger bilde. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. april 2019 Del Skrevet 5. april 2019 Kanskje de har tillatelse? Mest sansynlig så er det foran inngangen og da er det lov Alle kan overvåke egen eiendom Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 5. april 2019 Del Skrevet 5. april 2019 Hvis "foran inngangen" er offentlig fortau, slik som i dette tilfellet, så er ikke det rema's eiendom, og det er ei utgangspunktet ikke lov. 4 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 5. april 2019 Del Skrevet 5. april 2019 (endret) Rema 1000 har så vidt jeg vet rammeavtale med Nokas på alarm og ITV. Jeg tviler sterkt på at Nokas ville ha satt opp et kamera her, dersom Rema 1000 ikke har fått dette godkjent hos Datatilsynet, da de er en seriøs aktør. Endret 6. april 2019 av TMB Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 5. april 2019 Del Skrevet 5. april 2019 Kommer ann på hvor våken teknikker og prosjektleder er. Fort gjort å montere noe som ser mere enn det skal om kunde er påståelig og man ikke tenker selv i farta. Trodde heller ikke datatilsynet drev å godkjente montering av kamera. (De er mere på ballen i ettertid om noe ikke er bra.) Lenke til kommentar
TMB Skrevet 5. april 2019 Del Skrevet 5. april 2019 Man har alltid mulighet, enten i web-grensesnittet på selve kameraet eller i VMS til å sladde ut deler av bildet. Det er veldig vanlig å gjøre om kameraet ser offentlig vei eller andres eiendom. 1 Lenke til kommentar
DeluxProduct Skrevet 5. april 2019 Forfatter Del Skrevet 5. april 2019 Jeg kontaktet datatilsynet, og fikk dette i eposten isted om dette. Jeg føler dette var mer et generisk svar. Hei, og takk for e-posten din. Vår juridiske veiledningstjeneste gir deg kortfattet rådgivning. Det betyr at alle våre svar kun er veiledende. Slik regelverket fungerer i dag må ikke Datatilsynet godkjenne behandling av personopplysninger før for eksempel kameraovervåking gjennomføres. Virksomheten er selv ansvarlig for å sørge for at de overholder reglene i personvernforordningen. For at det skal være tillatt å behandle andres personopplysninger trenger man et såkalt behandlingsgrunnlag. Samtykke er et eksempel på et slikt grunnlag. For kameraovervåking er en såkalt interesseavveining det praktiske grunnlaget. I slike tilfeller er det lov å kameraovervåke for å ivareta en legitim interesse. For at overvåkingen skal være tillatt må hensynet bak formålet, for eksempel sikkerhet eller lignende, veie tyngre enn hensynet til den enkeltes personvern. I en slik vurdering veier hensynet til personvern tungt. Kameraovervåkingen kan heller ikke strekke seg lenger enn det som er nødvendig etter formålet. Det innebærer at man for eksempel ikke kan overvåke et større område enn det som er nødvendig, for eksempel for å ivareta sikkerheten. Virksomheten plikter også å informere om overvåkingen som gjennomføres. Før overvåking settes i gang skal virksomheten skriftlig fastsette formålet med behandlingen av personopplysninger, og er ansvarlig for å vurdere hva som er behandlingsgrunnlaget. Du kan derfor henvende deg til virksomheten og spørre de om hva som er grunnlaget for behandlingen, hva som er formålet, og hvordan overvåkingen gjennomføres. Dette er informasjon virksomheten plikter å gi deg. Du kan finne mer informasjon i vår veileder, Kameraovervåking – Hva er lov? Håper dette er til hjelp. Vennlig hilsen (Navnet Sensurert av TS)Juridisk konsulent, Datatilsynet Lenke til kommentar
DeluxProduct Skrevet 5. april 2019 Forfatter Del Skrevet 5. april 2019 Skal jeg kontakte Rema 1000 butikken og se hva dem sier? Jeg kan gjøre det hvis noen er ekstra nysgjerrig. 4 Lenke til kommentar
DeluxProduct Skrevet 5. april 2019 Forfatter Del Skrevet 5. april 2019 Sendte en e-post til denne butikken, og ga dem noen spørsmål ang. dette kameraet. Håper på svar innen rimelig tid, tatt med i betraktning at det er helg. Håper dem ikke tror jeg er ute etter å samle informasjon for begå ran av denne butikken. Det er ikke i mine tanker å gjøre slikt. Men det skal bli spennende å se hvordan dem responderer. 2 Lenke til kommentar
DeluxProduct Skrevet 6. april 2019 Forfatter Del Skrevet 6. april 2019 Fikk svar fra denne Rema 1000 butikken idag. Det kom raskere enn ventet. Fikk vedlagt et bilde av hva kameraet filmer av utsiden, og jeg kan med dette bekrefte hva noen her har sagt, at deler av kameraets synsfelt, blir sladdet bort\maskert ut, slik at bare inngangspartiet vises på video. Dette forteller også at det har blitt tatt hensyn til personvernet og gjeldende regelverk omhandlende overvåkning mot offentlig sted. Dem har allikevell besluttet å ta ned dette kameraet som står på utsiden, og omplassere det til et mer passende sted, utifra dems egne re-vurderinger. Noe av det jeg fikk fortalt, via dems e-post, kan jeg ikke fortelle, da jeg anser noe av innholdet til å ikke er noe menigmann trenger å vite, og av hensyn til butikken. Jeg kan heller ikke dele bildet av hva kameraet viser, da det ikke er i min rett til å gjøre dette, da jeg ikke har copyright på det materialet. Og med det, anser jeg saken som avsluttet. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 7. april 2019 Del Skrevet 7. april 2019 Jeg tipper en del butikker operérer en god del i gråsoner rundt det her, og bare gambler på at ingen med dype lommer våger å gå til rettssak på det. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 7. april 2019 Del Skrevet 7. april 2019 Tviler på at det går an å ta sånt til retten i Norge Mest sansynligvis så får man en advarsel og at en må ta ned kameraene Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 Man har alltid mulighet, enten i web-grensesnittet på selve kameraet eller i VMS til å sladde ut deler av bildet. Det er veldig vanlig å gjøre om kameraet ser offentlig vei eller andres eiendom. Men lagres råfilen likevel? Er det mulig å rekonstruere det originale opptaket om man virkelig ønsker det? Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 Men lagres råfilen likevel? Er det mulig å rekonstruere det originale opptaket om man virkelig ønsker det? I alt av systemer jeg har vært borte i er sladdet data "borte" og ikke mulig å gjenskape. Personlig er jeg mest for å sladde i kamera. Da forsvinner det ved kilden og usladdet data er ikke tilgjengelig for noen uten at man har administratoradgang i selve kameraet. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. april 2019 Del Skrevet 10. april 2019 Er lagringen satt til 7 dager, så er alt skrevet over i løpet av 7 dager 1 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 11. april 2019 Del Skrevet 11. april 2019 Men lagres råfilen likevel? Er det mulig å rekonstruere det originale opptaket om man virkelig ønsker det? Hvis man sladder i selve kameraet så er det som Bit_IT skrives kilden som endres og da er dette ikke mulig. Og selv i klippet som eksporteres fra VMS så kan det vel være en mulighet kanskje, men i hvert fall ikke for mannen i gata. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 13. april 2019 Del Skrevet 13. april 2019 Moderatormelding 4 innlegg er fjernet fra tråden pga OT/krangling, tilbakemeldinger tas på PM eller i tilbakemeldinger-kategorien. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå