Gå til innhold

Frankrike trosser USA – innfører Facebookskatt

Anbefalte innlegg

Enig, at folk kan forsvare politikerne som snylter på folket via beskattning er helt utrolig.

Du etterspurte definisjon av skatt som var ulik tyveri?

Vel som du vet så har vi "gratis" helsevesen, men det blir jo betalt for. Så det er jo slik skatten er da, innbetaling inn for felles utgifter. Som f.eks et borettslag som er helprivat. Der signerer du en kontrakt og så får du huset ditt, men du må jo betale inn fellesavgift. Ellers blir det jo uthiving. 

Skatt er det samme. Du har en kontrakt med den norske stat i form av å være statsborger. Med i denne kontrakten følger det at du  betaler fellesavgifter. Du kan ved valg bryte denne kontrakten og inngå en kontrakt med et annet land istedenfor.

Og det er da selvfølgelig et stort problem om noen ikke følger kontrakten er det et problem. Google, Facebook utnytter en rekke ting som er betalt for, uten å ville betale inn noe som helst selv. Det er som å flytte inn i borettslaget, men ikke betale fellesavgift. Og komma unna med det. Latterlig. Selvfølgelig må alle betale. Og å betale fellesavgifter er ikke tyveri. Bare noen som ikke forstår noe som helst kunne noen gang påstått det. Folk som tror penger gror på trær osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg etterspurte en definisjon av ran som ikke inkluderer beskattning (uten å måtte legge inn ett spesialunntak for beskattning, eller for Staten generelt).

Dog du kan gjerne forsøke det samme med tyveri (eller pengeutpressing) ... om du anser at det skulle være lettere.

Du har en kontrakt med den norske stat i form av å være statsborger. Med i denne kontrakten følger det at du  betaler fellesavgifter. Du kan ved valg bryte denne kontrakten og inngå en kontrakt med et annet land istedenfor.

Nei, jeg har ingen slik kontrakt ... dog om du har en kan du ikke legge ut teksten her med navnet ditt sladdet over? Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Nei, jeg etterspurte en definisjon av ran som ikke inkluderer beskattning (uten å måtte legge inn ett spesialunntak for beskattning, eller for Staten generelt).

Dog du kan gjerne forsøke det samme med tyveri (eller pengeutpressing) ... om du anser at det skulle være lettere.

Du har en kontrakt med den norske stat i form av å være statsborger. Med i denne kontrakten følger det at du betaler fellesavgifter. Du kan ved valg bryte denne kontrakten og inngå en kontrakt med et annet land istedenfor.

Nei, jeg har ingen slik kontrakt ... dog om du har en kan du ikke legge ut teksten her med navnet ditt sladdet over?

Har ikke du statsborgerskap altså?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Vel som du vet så har vi "gratis" helsevesen, men det blir jo betalt for. Så det er jo slik skatten er da, innbetaling inn for felles utgifter. Som f.eks et borettslag som er helprivat. Der signerer du en kontrakt og så får du huset ditt, men du må jo betale inn fellesavgift. Ellers blir det jo uthiving.

Skatt er det samme. Du har en kontrakt med den norske stat i form av å være statsborger. Med i denne kontrakten følger det at du betaler fellesavgifter. Du kan ved valg bryte denne kontrakten og inngå en kontrakt med et annet land istedenfor.

Og det er da selvfølgelig et stort problem om noen ikke følger kontrakten er det et problem. Google, Facebook utnytter en rekke ting som er betalt for, uten å ville betale inn noe som helst selv. Det er som å flytte inn i borettslaget, men ikke betale fellesavgift. Og komma unna med det. Latterlig. Selvfølgelig må alle betale. Og å betale fellesavgifter er ikke tyveri. Bare noen som ikke forstår noe som helst kunne noen gang påstått det. Folk som tror penger gror på trær osv.

Statsborgerskap er likegyldig for skatteplikt i Norge. Det er bosted som har noe å si. Har du bodd i Norge i mer enn ti år sammenhengende, er du skattepliktig i tre år etter du flytter ut. Dette er uavhengig av statsborgerskap.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det er forbudt å bryte ut av den "avtalen"

Nope, helt lovlig og ganske standard, du må bare flytte ut av Norge. Er ikke så vanskelig engang, skatteetaten har allerede alle formularene klare. Du må bare finne et annet land som vil ha deg.

Lenke til kommentar

Nope, helt lovlig og ganske standard, du må bare flytte ut av Norge. Er ikke så vanskelig engang, skatteetaten har allerede alle formularene klare. Du må bare finne et annet land som vil ha deg.

Spoki0 referer til statsborgerskap som "avtalen", ikke bosted. Ellers bare påpeke at skatteetaten ikke nødvendigvis aksepterer at du flytter, og om de aksepterer forfølger de deg fortsatt i årevis selv om du ikke lenger bor i Norge.

For å skru det tilbake til trådens tema så er det vel nettopp beskattning av personer i utlandet (Google og FB) som Frankrike nå vil gjøre.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Spoki0 referer til statsborgerskap som "avtalen", ikke bosted.

Ok, men som sagt, statsborgerskap er helt irrelevant for din skatteplikt til Norge. 

Lenke til kommentar

Du kan jo ikke være en del av samfunnet vårt, og samtidig ikke bidra med din del.

Ta deg sammen!

Enten aksepterer du normene vi har, eller så kan du flytte.

Dersom skatt er så grusomt for deg, og du uansett ikke ønsker en sosial stat, fremstår jo egentlig valget veldig enkelt? Hele EØS er lett tilgjengelig, og det er ikke helt umulig å få permanent opphold i andre land heller.

Lenke til kommentar

Du kan jo ikke være en del av samfunnet vårt, og samtidig ikke bidra med din del.

De fleste i Norge er ikke netto bidragsytere ... så det ser ut til å gå helt fint.

Enten aksepterer du normene vi har, eller så kan du flytte.

Jeg har intet behov for å akseptere de "normene", dvs akseptere organisert kriminalitet, dere har.

Ellers ta en titt på brukernavnet mitt, kanskje ett lys vil gå opp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

De fleste i Norge er ikke netto bidragsytere ... så det ser ut til å gå helt fint.

Det er nesten som om du tror at de rikeste i samfunnet ville vært rike uten arbeidere eller folk som kjøpte produktene firmaene deres produserte. Det er nesten litt interessant.

Lenke til kommentar

Det er nesten som om du tror at de rikeste i samfunnet ville vært rike uten arbeidere eller folk som kjøpte produktene firmaene deres produserte. Det er nesten litt interessant.

Det er nesten som du tror at samfunnet er Staten ... det er nesten litt interessant.

Om du ikke likte min stråmann ... burde du muligens ta en titt på din egen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det er nesten som du tror at samfunnet er Staten ... det er nesten litt interessant.

Om du ikke likte min stråmann ... burde du muligens ta en titt på din egen.

Hva annet kan ligge til grunn enn min nevnte misforståelse når du sier at "De fleste i Norge er ikke netto bidragsytere "?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Beklager, men du må nok selv finne ut av hvordan du har klart å misforstå den relativt klare uttalelsen der til den stråmannen du selv har satt opp istedet.

Ok, så du mener "De fleste i Norge er ikke netto bidragsytere " er en relevant kommentar selv når du vet at de som, skattemessig, er netto bidragsytere, ikke ville vært det uten alle arbeiderne som ikke var netto bidragsytere?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det er en relevant observasjon til din påstand om at man ikke kan være en del av samfunnet vårt uten å bidra med din del. Det er soleklart at det er mange, faktisk flertallet, som netto ikke bidrar noe som helst til det du kaller "samfunnet vårt" ... når du referer til Staten.

Nå hviler argumentet ditt på at skatt er eneste metrikk på "bidrag til samfunnet", det er feil. Dessuten tror jeg du roter med brukernavn, jeg har ikke sagt "man ikke kan være en del av samfunnet vårt uten å bidra med din del.".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...