Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Erfaring fra Enova?

Anbefalte innlegg

Personlig føler jeg disse tilskuddene kun går til de som har en god del penger liggende klart til hva enn de skal gjøre som tilsier å få litt hjelp

Jeg renoverte boligen med full dokumentasjon fra topp til tå og kunne bevise at alt har tek10 standard ( noe som er kravet ifølge dem selv ) 

Kostnad ved å gjøre arbeid selv men med veiledning fra et godkjent firma som gjorde noe "småtteri"

: 560k

Kostnad ved bruke firmaet på hele jobben ( anbudet)

: 1.2Mill

Potensiell støtte fra enova: 150k ( i mitt tilfelle ville det vært gitt 80k støtte ) 

Fjerne oljetank og montere ny energiløsning samlet ( tydeligvis et krav).

Laveste tilbudet jeg fikk tak i : 90k for å fjerne tanken, og montere ny varmepumpe vann-luft

fra forskjellige aktører:

Oljetank-20k

Varmepumpe luft til luft : 25k

Potensiell støtte 10k / 3k ( mitt tilfelle 3k )

Altså..  hvem skal den støtten gå til egentlig ? De rikeste av oss som allerede har nok på bok eller de som faktisk trenger det og ønsker å få utgiften ned så godt det går :/

Eller har jeg bare fått en helt vanvittig dårlig "rådgiver" fra Enova når jeg var i kontakt med de.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enova er på bærtur, det er et sluk av årsverk som ikke svarer ut mandatet sitt.

Jeg jobber med det samme og bestilte en energirådgiver som var sertifisert. Han visste jo knapt rette veien på en spiker og kunne ikke styre noe særlig av input i det programmet han var nødt til å bruke. Når jeg får tilbake rapporten ser jeg at det er masse feil..

Det hadde vært mye bedre om de la ned hele Enova og brukte de pengene til å subsidiere/fjerne mva på isolasjon eller tilsvarende tiltak. 0 overhead, alle får lik støtte, det er vanskelig å utnytte/jukse og gir det samme resultatet (mer energieffektive bygg). Så måtte man kanskje vurdert særlige tiltak på fjerning av oljefyr osv når de bestemmer seg for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...