Odd R. Valmot Skrevet 5. april 2019 Del Skrevet 5. april 2019 Vil produsere elbilbatterier i Mo i Rana med nordiske materialer [Ekstra] Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 5. april 2019 Del Skrevet 5. april 2019 (endret) Dette er strålande nytt! Noreg har allereie stor produksjon av nikkel og kobolt i Kristiansand. Litium kan vi utvinne frå havet på same måte som vi har produsert magnesium tidlegare. Det er på grensa mot lønsamt sjølv med dagens låge prisar. Vi har òg ei grafittgruve i på Senja, som tek ut grafitt til anodar frå ein av verdas største og rikaste grafittførekomstar, og fleire selskap som arbeider med utvikling av nye typar anodar basert på både karbon og silisium.Det er på tide at vi lagar fullverdige produkt av dette, i staden for å eksportere alt som råvarer.Eit produksjonsmiljø for batteri kan òg få fart på norske forskningsmiljø som forskar på nye typar batteri, som Bellona ynskjer seg. Det er mange lovande batterikjemiar der ute, men det tek tid å utvikle og teste nye batteritypar før dei er betre enn dagens. Nye batteri har nye parameter og spenningsnivå for både lading og utlading, og industrien kjem ikkje til å skifte til noko heilt nytt over natta. Difor kjem vi nok til å ha bruk for dagens batterikjemiar i mange år til, og kan skifte gradvis når det kjem noko betre. Endret 5. april 2019 av Sturle S 7 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. april 2019 Del Skrevet 5. april 2019 Vi er også verdens største produsent av høyrent silisium. For ikke mange år siden leverte vi "rå-silisiumet" (99,9999%) til halvparten av verdens halvlederproduksjon. (Alt raffineres ytterligere før det blir wafere) Jeg var ikke klar over at det ble produsert kobolt i Kristansand, men vi har i hvert fall rike forekomster i Fensfeltet i Telemark og antagelig som biprodukt fra den mye omtalte kobbergruva i Nussir i Finnmark. Men ikke glem det kanskje viktigste: Svært god tilgang til både billig og fornybar energi. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 5. april 2019 Del Skrevet 5. april 2019 Dette skulle vi ha gjort for lenge siden. Gjerne byttet ut subsidiene til elbilene og hatt de mot forskning og utvikling samt produksjon av nyere teknologi som direkte utkonkurrerte gammel teknologi, og dermed solgte pga det var best, ikke pga det er billigst i ei kort periode. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 5. april 2019 Del Skrevet 5. april 2019 Jeg var ikke klar over at det ble produsert kobolt i Kristansand, men vi har i hvert fall rike forekomster i Fensfeltet i Telemark og antagelig som biprodukt fra den mye omtalte kobbergruva i Nussir i Finnmark.Glencore (tidl. Falconbridge) raffinerer nikkelmalm i Kristiansand. Kobolt er eit biprodukt av det. I 2008 kom 7% av nikkelproduksjonen i verda frå Kristiansand. Eg har ikkje funne produksjonstal for dei siste åra, men basert på globale produksjonstal for kobolt i 2016 og produksjonskapasiteten i Kristiansand i 2011, kjem vel 4% av verdas produksjon av kobolt derifrå. P.t. vert 100% av produksjonen eksportert. Det kjem nok kobolt få gruva i Nussir òg, ja. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. april 2019 Del Skrevet 5. april 2019 (endret) Litt nysgjerrig på hva som er mest klimavennlig og produsere batterier i Mo i Rana for så og eksportere batteriene til bilprodusenter, eller og eksportere raffinerte råstoffer til batterifabrikker direkte tilknyttet bilprodusentene ? For Mo i Rana er det selvfølgelig fint og få mer sysselsetning samt ringvirkningene dette gir, men ser man dette i et miljøperspektiv er det kanskje ikke det beste stedet og plassere en batterifabrikk. Endret 5. april 2019 av Nautica Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 5. april 2019 Del Skrevet 5. april 2019 Litt nysgjerrig på hva som er mest klimavennlig og produsere batterier i Mo i Rana for så og eksportere batteriene til bilprodusenter, eller og eksportere raffinerte råstoffer til batterifabrikker direkte tilknyttet bilprodusentene ? For Mo i Rana er det selvfølgelig fint og få mer sysselsetning samt ringvirkningene dette gir, men ser man dette i et miljøperspektiv er det kanskje ikke det beste stedet og plassere en batterifabrikk. Av bilprodusentane er det berre Tesla og Nissan som har batterifabrikk samlokalisert med bilproduksjonen. Resten importerer veldig langreiste batteri produsert med fossil energi og langreiste råvarer. Vi har batteriproduksjon i Trondheim og Bergen òg. Dei produserer skipsbatteri av importerte battericeller. Med denne fabrikken på plass kan dei få relativt kortreiste battericeller frå Mo i Rana. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. april 2019 Del Skrevet 5. april 2019 Vi har batteriproduksjon i Trondheim og Bergen òg. Dei produserer skipsbatteri av importerte battericeller. Med denne fabrikken på plass kan dei få relativt kortreiste battericeller frå Mo i Rana. Da gir det mer menig og ha fabrikk som kan produsere komplette batterier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå