A135 Skrevet 4. april 2019 Del Skrevet 4. april 2019 Hei! Jeg studerer juss, og nærmer meg slutten. Planen er å begynne som fullmektig, så jeg sitter og ser på informasjon om advokatkurset. Det står litt info på JUS sine hjemmesider, men jeg skjønner ikke helt hva de praktiske øvelsene innebærer? Det er jo naturlig at det er noe prosedyre feks, men jeg mener det stod at disse kursene hadde opp mot 90 deltakere - man skal vel ikke prosedere foran alle disse? Har ikke noe problem med å snakke høyt generelt sett, men skal innrømme at om det er foran 90stl må jeg stålsette meg litt. Er det krise å ikke ha prosedyreerfaring fra studiet? Har skjønt det er smart å ta kurset så fort som mulig, er det noen som har noen andre tips det kan være lurt å ha med seg? :-) Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. april 2019 Del Skrevet 4. april 2019 Dere blir delt opp i grupper (vi var vel ca. 10 på hver gruppe), og man får utdelt roller. Veilederen er dommer, og gruppemedlemmene får roller à la aktor, forsvarer, fornærmet (i straffesaken), advokat, part, vitne (i sivilsaken), advokat, part, dommer (i meklingen). Det er gjerne flere som får rollen som advokat, og da gjerne slik at én får innledningsforedrag, én får parts- og vitneavhør, og én får prosedyren. Alle skal ha minst én runde som en juridisk aktør (advokat eller mekler). Jeg var mekler - kjempegøy, men masse stress (har du sendt den ene parten på gangen kommer den andre inn!). Mitt inntrykk fra da jeg tok kurset var at veldig få har særlig til prosedyreerfaring. Man blir gjerne påmeldt tidlig i fullmektigløpet. Jeg tror mange kanskje hadde fått mer ut av kurset hvis man hadde en sak under beltet fra før av. Lenke til kommentar
A135 Skrevet 4. april 2019 Forfatter Del Skrevet 4. april 2019 Tusen takk for svar! Da hørtes det jo veldig greit ut. Er for så vidt enig i at det kanskje hadde vært mer givende å ta kurset etter litt erfaring. Samtidig har jeg skjønt det er smart å å prøve å få gjort det før man blir slukt av saker på jobb. Men da tror jeg i alle fall det kurset skal gå greit! Da gjenstår bare levering og sensur på master... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. april 2019 Del Skrevet 4. april 2019 Kurset skal gå greit. Hjemmeeksamen er litt uvant med tanke på skrivestil, men det løser seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå