Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

M2-disken min kobler ut en SATA-port


Anbefalte innlegg

Jeg har et Asus X299 Prime Deluxe-hovedkort. Har nettopp montert en M2 SSD i ett av sporene. I manualen står det at dette sporet støtter PCIe-modus, men jeg finner ikke noe sted i BIOSen hvor jeg kan aktivere dette.

 

Per nå kjører den da i SATA-modus og har koblet ut en annen av harddiskene mine. Så spørsmålet er: Hvordan i all verden setter jeg M2en i PCIe-modus?

 

Til dere som er kjent med hovedkortet: Det er M2-sporet som de skjult under en heatsink som jeg har montert den i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jamfør manualen skal ikke noen av SATA-portene de-aktivere ved bruk av horisontal m.2 slot (m2_1). 

Vertikal slot (m2_2) er delt med U.2 tilkobling.

 

Hvilken av de 7 SATA-portene er det som faller ut?

 

Vedr pcie / sata-mode på en m.2 slot som støtter begge deler, så er dette gitt av SSD'n. Har du satt i en pcie SSD kjører den på pcie modus.

Lenke til kommentar

Til dere som er kjent med hovedkortet: Det er M2-sporet som de skjult under en heatsink som jeg har montert den i.

 

Da er det M.2_1 slot

Denne støtter både SATA M.2 og PCIe/NVME M.2 drive

Det er ikke en SATA M.2 drive du har kjøpt da ? Da er det eneste måten at denne funker på  å bruke en av portene fra sata kontrollerene.

post-35394-0-01277400-1554393458.jpg

Lenke til kommentar

Igjen.. hvilken sataport er det du mister? Du har jo 7 av dem .. bruker du alle? Kan du ikke bare flytte satakabelen?

 

Og som syar er inne på .. nøyaktig hvilken SSD er det du har kjøpt?

 

Du skriver først at du ikke har noe i pcie 1.2 og så at du har.. hvis du har kan du ikke bruke Sata port 7. Port 7 et vel den som står alene.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...