Gå til innhold

Staffordshire bull terrier med andre hunder

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg forstår at hunder er avlet med forskjellige egenskaper som utgangspunkt. Men skaffer man seg en valp så tror jeg man kan lage den hunden man vil ut av denne med riktig trening. Noen raser er selvsagt mer egnet enn andre til forskjellige formål, men ingenting er umulig.

En hund som evt. Er født redd, kan man i mine øyne oppdra til å ikke være redd...

Lenke til kommentar

Man kan dempe og redusere redselen med å jobbe med hunden (og evt kombinere treningen med medisinering), men en redd hund vil nok aldri vil bli helt trygg. Det er mulig å snu med små valper. Jeg har sett flere valper på våre kurs som i begynnelsen er livredd på valpeslipp og helst kryper unna med halen mellom beina, men som noen uker senere leker og koser seg som alle andre. (Det er derfor god sosialisering er så viktig).

Men har en voksen hund først blitt redd f.eks andre hunder - hvis f.eks den har arvet genetisk utrygghet som kommer frem etter en negativ erfaring - så er det ikke eiers feil. Eier kan hjelpe en utrygg valp med sosialisering og eier kan skjerme og jobbe med en redd voksen hund, men eier kan ikke gjøre noe med genene til hunden.

Frykt er også en av de tingene som sitter dypest, fordi det har med overlevelsesinstinkt å gjøre. Det er en av de vanskeligste ting man kan jobbe med. Det tar tid og krever mye jobb. 

Eier kan forme en valp ganske mye. Men en hund er født med det potensiale og de begrensninger den har, og man kan ikke gå utover de begrensninger genetikken setter.

Lenke til kommentar

Jeg er litt mot den tankegangen fordi det setter eiere opp for failure. Enkelte ting sitter så dypt at det klarer man ikke gjøre noe med. Evt at det i teorien kan la seg gjøre, men i praksis vil det bli for vanskelig til at det lar seg gjennomføre.

Noen ganger kan det være en lettelse å innse at det er ikke eier som har feilet, det er et problem man ikke kan klare å gjøre noe med.

Da snakker jeg ikke om late eiere som mangler grunnleggende kunnskap, men om atferder som sitter så dypt i hunden at det vil være (praktisk) umulig å gjøre noe med det.

Samtidig må man også ta hundens velferd med i bildet. Hvis den er redd passerende hunder og folk på tur hver dag, redd lyder inne i huset, redd hunder og dyr på TVen... ja, man kanskje jobbe med det over tid, men hvilke livskvalitet har hunden? Når man er oppriktig redd hver eneste dag, flere ganger om dagen, til og med hjemme hos seg selv - er det et bra liv?

Lenke til kommentar

Igjen... ganske enig. Klarer man ikke å endre hunden selv, så må eier ta det ansvaret det innebærer. Enten å gi den bort til noen som faktisk kan redde hunden, eller evt. Vurdere avliving. En god eier må også ta de tøffe valgene.

Som nevnt. Noen hunder er vanskeligere enn andre. De aller fleste av oss klarer nok muligens ikke å redde atferden til en fullstendig skakkjørt Pitbull, men da må man klare å innse egne begrensinger og søke hjelp. Jeg lever i den troen at ingenting er umulig rundt dette, selv om de færreste klarer det.

Man kjøper ikke en Pitbull eller en «vanskelig» rase bare fordi den ser tøff ut, eller forsi man likte utseende på hunden. Da har man allerede gjort en bommert. Å det er gjerne disse menneskene som får problemer da forståelsen er fraværende i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...