Gå til innhold

Skjerm mister kontakt 1-2 sekund når jeg kobler til USB-utstyr

Gjest Slettet-QB4VTZbn

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-QB4VTZbn

Hei,

Jeg har et pussig problem med PCen. Jeg har en Acer x34p monitor, men hver gang jeg kobler til noe USB-utstyr til maskinen/kabinettet så mister skjermen kontakt 1-2 sekunder, før den skrur seg på igjen. Det er på samme vis om man skrur av og på Gsync, eller en annen liknende innstilling i Windows.

Noen som vet hva som kan være årsaken, og hvordan jeg fikser det?

PC: Asus Z390-F, SSD, MSI Geforce 2080ti, Windows 10.

Står helt fast her, og blir ikke mye mer klok etter noen Google-søk. Setter stor pris på innspill.

Takker! :)

PS: Glemte min tidligere tråd, og startet et nytt emne. Jeg har prøvd med flere kabler, men det er problem med selve PCen.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du på noe tidspunkt bytta skjermkort i maskinen?

Har det noen betydning om Windows er i sikkerhetsmodus eller ikke ?

Har maskinen noen andre "symptomer" som du har merket deg ?

Er det komponenter i maskinen som mangler drivere (vises som gule utropstegn i enhetsbehandling) ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Hei!

Gode spørsmål. Jeg har byttet grafikkort 2 ganger på kort tid, dvs. er på mitt tredje grafikkort nå. Jeg fikk problemer når jeg installerte mitt 3. grafikkort, da jeg ikke lengre kunne installere grafikkort drivere på vanlig vis (computer not compatible-feilmelding under Nvidia driver-installasjon). Eneste som fungerer er å installere Nvidia driveren via Geforce Experience. (Jeg brukte DDU i Windows Safe mode, for å fjerne grafikkort driverne.)

Jeg fikk en BSOF for et par dager siden (blue screen of death), men husker dessverre ikke feilmeldingen. Det er ikke noen utropstegn i Device Manager (dvs. ikke komponenter som mangler drivere). Når jeg koblet til en USB-harddisk i Safe Mode (med Internett), så gikk skjermen helt i sort og kom ikke på igjen. Jeg ble nødt til å ta en hard reset, dvs. trykke ned power-knappen på maskinen.

Noen tanker om hva dette kan være? Har aldri vært ut for noe liknende før, og står helt fast her.. 

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar

Nei det er vanskelig å si hva problemet kan være.

En ting du kan gjøre for å prøve å fastslå om det er HW eller software/os/driver -feil er å starte opp en Linux Live-CD (eller usb-pinne) (Linux Mint for eksempel) og se om maskinen oppfører seg på samme måte da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Nei det er vanskelig å si hva problemet kan være.

En ting du kan gjøre for å prøve å fastslå om det er HW eller software/os/driver -feil er å starte opp en Linux Live-CD (eller usb-pinne) (Linux Mint for eksempel) og se om maskinen oppfører seg på samme måte da.

Ja, vrient å si hva det kan være. Bra tips, skal prøve det. Ellers kan man jo fjerne og reinstallere diverse drivere, og se hva som skjer. Vil helst slippe dette, hvis det er en annen enklere løsning (selv om man alltids kan lage en restore point). Hvis ikke det funker, så blir siste løsning å ta en backup av Windows partisjonen, og installere Windows på nytt og hva som skjer...

Takker for innspill.

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar

Som sagt - jeg vil tro at testing av Live-cd er den enkleste og mest praktiske måten å teste for software-feil på.

Videre feilsøking og tips til hva som er vits å teste får komme etterpå, da man har fått redusert antall mulige feilkilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...