steinjarle Skrevet 4. april 2019 Del Skrevet 4. april 2019 Men foreløpig bare i USA.Tesla-bilene kan nå bytte fil uten godkjenning fra sjåføren Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. april 2019 Del Skrevet 4. april 2019 Tikker inn nye funksjoner stadig nå, veldig bra! 3 Lenke til kommentar
Icenor Skrevet 4. april 2019 Del Skrevet 4. april 2019 Det kommer til å skje en ulykke pga. dette ved et eller annet tidspunkt. Det som er viktig er at folk sammenligner sikkerheten ved å kjøre manuelt mot sikkerheten ved å kjøre autonomt. Hver eneste dag er det tusenvis av ulykker rundt hele verden som skjer ved filskifter. Det er først når vi har samlet statistikk over tid vi kan si noe om vi beveger oss i riktig retning eller ikke. 4 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 4. april 2019 Del Skrevet 4. april 2019 Det kommer til å skje en ulykke pga. dette ved et eller annet tidspunkt. Det som er viktig er at folk sammenligner sikkerheten ved å kjøre manuelt mot sikkerheten ved å kjøre autonomt. Hver eneste dag er det tusenvis av ulykker rundt hele verden som skjer ved filskifter. Det er først når vi har samlet statistikk over tid vi kan si noe om vi beveger oss i riktig retning eller ikke. Dette har nok Tesla gjort mye analyser rundt, angående Teslaer som har gjort feil under manuell kontroll. Disse dataene blir nok studert, og simulert på nytt for å se om det autonome systemet hadde gjort samme feilen eller ikke, og jeg tipper at grunnen til at man tillater dette nå, er fordi resultatene viser forbedringer. Hvis ikke er det litt meningsløst. Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 4. april 2019 Del Skrevet 4. april 2019 Det kommer til å skje en ulykke pga. dette ved et eller annet tidspunkt. Det som er viktig er at folk sammenligner sikkerheten ved å kjøre manuelt mot sikkerheten ved å kjøre autonomt. Hver eneste dag er det tusenvis av ulykker rundt hele verden som skjer ved filskifter. Det er først når vi har samlet statistikk over tid vi kan si noe om vi beveger oss i riktig retning eller ikke. Fagmiljøet forstår dette, lovgivere forstår dette, men kommer mediene til å forstå dette når den første ulykken skjer på en norsk vei? Det er ett slags paradoks at når ulykken skjer, så vil det være direkte forsårsaket av en autopilot, men det samme autopilotsystemet vil unngå mange andre ulykker. 3 Lenke til kommentar
Ukulelen Skrevet 4. april 2019 Del Skrevet 4. april 2019 Det kommer til å skje en ulykke pga. dette ved et eller annet tidspunkt. Det som er viktig er at folk sammenligner sikkerheten ved å kjøre manuelt mot sikkerheten ved å kjøre autonomt. Hver eneste dag er det tusenvis av ulykker rundt hele verden som skjer ved filskifter. Det er først når vi har samlet statistikk over tid vi kan si noe om vi beveger oss i riktig retning eller ikke. Fagmiljøet forstår dette, lovgivere forstår dette, men kommer mediene til å forstå dette når den første ulykken skjer på en norsk vei?Det er ett slags paradoks at når ulykken skjer, så vil det være direkte forsårsaket av en autopilot, men det samme autopilotsystemet vil unngå mange andre ulykker. Det er nok ikke et spørsmål om mediene vil forstå det eller ikke. Jeg tror heller det er et spørsmål om hvilken vinkling som vil fange oppmerksomheten til leseren og produsere flest trykk (for de fleste medier i hvert fall). 2 Lenke til kommentar
Ronny Gottschalksen Skrevet 4. april 2019 Del Skrevet 4. april 2019 Det kommer til å skje en ulykke pga. dette ved et eller annet tidspunkt. Det som er viktig er at folk sammenligner sikkerheten ved å kjøre manuelt mot sikkerheten ved å kjøre autonomt. Hver eneste dag er det tusenvis av ulykker rundt hele verden som skjer ved filskifter. Det er først når vi har samlet statistikk over tid vi kan si noe om vi beveger oss i riktig retning eller ikke.Dette har nok Tesla gjort mye analyser rundt, angående Teslaer som har gjort feil under manuell kontroll. Disse dataene blir nok studert, og simulert på nytt for å se om det autonome systemet hadde gjort samme feilen eller ikke, og jeg tipper at grunnen til at man tillater dette nå, er fordi resultatene viser forbedringer. Hvis ikke er det litt meningsløst. Det er nå engang slik at de fleste ulykker kommer av uoppmerksomhet. Spesielt under stor hastighet... Vil tro at de autonome systemene er oppmerksomme til enhver tid. Sannsynligheten for mindre ulykker med slike systemer i fremtiden er nok relativt stor. Ulykker vil skje, men det skjer nå vitterlig tusenvis av disse hver eneste dag nå..... 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 4. april 2019 Del Skrevet 4. april 2019 Det er nå engang slik at de fleste ulykker kommer av uoppmerksomhet. Spesielt under stor hastighet... Vil tro at de autonome systemene er oppmerksomme til enhver tid. Sannsynligheten for mindre ulykker med slike systemer i fremtiden er nok relativt stor. Ulykker vil skje, men det skjer nå vitterlig tusenvis av disse hver eneste dag nå..... Ok? Trur du missforstod det jeg skrev. Det er ingenting i det jeg skrev som motsier dette. 1 Lenke til kommentar
Maabren Skrevet 4. april 2019 Del Skrevet 4. april 2019 Syns ikkje autonome system skal få lov å føre til ulykker i det heile teke. Viss systema ikkje er mulig å programmere på ein slik måte at di tek hensyn etter eit føre var prinnsipp, så har di heller ikkje noko på veiene å gjere. Sannsynligheten for nye typer ulykker med autonome systemer er veldig stor i tillegg til at di garantert kjem til å meie ned folk og fe pga uforutsette problem. 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 4. april 2019 Del Skrevet 4. april 2019 Syns ikkje autonome system skal få lov å føre til ulykker i det heile teke. Viss systema ikkje er mulig å programmere på ein slik måte at di tek hensyn etter eit føre var prinnsipp, så har di heller ikkje noko på veiene å gjere. Sannsynligheten for nye typer ulykker med autonome systemer er veldig stor i tillegg til at di garantert kjem til å meie ned folk og fe pga uforutsette problem. Det er fremdeles du, som sjåfør, som forårsaker ulykken, da det er opp til deg om ønsker å følge med på veien eller ikke. Det er ikke sånn at bilen alene oppfører seg som en galning i trafikken, du skal være klar til å ta over med det samme som Autopiloten eventuelt svikter - og det er du 100% ansvarlig for å gjøre, ikke Tesla 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. april 2019 Del Skrevet 4. april 2019 Syns ikkje autonome system skal få lov å føre til ulykker i det heile teke. Viss systema ikkje er mulig å programmere på ein slik måte at di tek hensyn etter eit føre var prinnsipp, så har di heller ikkje noko på veiene å gjere. Sannsynligheten for nye typer ulykker med autonome systemer er veldig stor i tillegg til at di garantert kjem til å meie ned folk og fe pga uforutsette problem. Det er ingenting som er 100% sikkert, verken du eller jeg. Så lenge en ser forbedring må det jo være bra? 1 Lenke til kommentar
jendor1 Skrevet 4. april 2019 Del Skrevet 4. april 2019 Tru hvordan denne funksjonen fungerer i tett snø vær? 2 Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 4. april 2019 Del Skrevet 4. april 2019 Tru hvordan denne funksjonen fungerer i tett snø vær? Skulle ønske vanlige sjåfører fungerte i tett snøvær. Spesielt i Oslo og omegn. 3 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 4. april 2019 Del Skrevet 4. april 2019 Tru hvordan denne funksjonen fungerer i tett snø vær? Om den ikke gjør det, så bruker man den ikke. Ikke verre enn det Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 5. april 2019 Del Skrevet 5. april 2019 Tru hvordan denne funksjonen fungerer i tett snø vær? Dersom kameraene ikke klarer å se noe, så får du ikke skru på Autosteer/Autopilot. Dersom du allerede hadde skrudd på, og kameraene blir tettet til under turen, så blir du varslet om at at AP er skrudd av. Da funker heller ikke TACC (traffic aware cruise control) forøvrig. Eller, tror den lane changing greia behøver kameraene på siden. Så mulig AP/TACC fungerer, men ikke å skifte felt. Lenke til kommentar
Yamarin415 Skrevet 5. april 2019 Del Skrevet 5. april 2019 (endret) Det er ingenting som er 100% sikkert, verken du eller jeg. Så lenge en ser forbedring må det jo være bra? Ideellt sett bør slike systemer tilstrebes å være 100% sikre. Det vil være umulig da man ikke kan ta høyde for alle mulige scenarioer, men man kan begrense sansynligheten for de intreffer til et akseptabelt nivå. Samtidig er det direkte umoralsk å ikke implementere teknologien fortløpende dersom statistikken tilsier at systemet totalt sett fører til mindre ulykker. Selv om man individuellt skulle ha kvaler. Selv om man vet at systemet i sære situasjoner kan føre til feil/uhell og i verste fall fatale ulykker bør det implementeres dersom antall dødsfall og uhell i trafikken totalt sett går ned. Ihvertfall om man tenker at man skal tilstrebe minst mulig lidelse for flest mulig, som i negativ utilitarisme. -edit: trykkleifer- Endret 5. april 2019 av Yamarin415 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 5. april 2019 Del Skrevet 5. april 2019 Tru hvordan denne funksjonen fungerer i tett snø vær? Den sjekker jo hele tiden om det er mulig å bytte fil. Ber du den bytte fil, der den finner det umulig, så sier den nok ifra og lar vær. Lenke til kommentar
MsSupporter Skrevet 5. april 2019 Del Skrevet 5. april 2019 Det kommer til å skje en ulykke pga. dette ved et eller annet tidspunkt. Det som er viktig er at folk sammenligner sikkerheten ved å kjøre manuelt mot sikkerheten ved å kjøre autonomt. Hver eneste dag er det tusenvis av ulykker rundt hele verden som skjer ved filskifter. Det er først når vi har samlet statistikk over tid vi kan si noe om vi beveger oss i riktig retning eller ikke. Fagmiljøet forstår dette, lovgivere forstår dette, men kommer mediene til å forstå dette når den første ulykken skjer på en norsk vei?Det er ett slags paradoks at når ulykken skjer, så vil det være direkte forsårsaket av en autopilot, men det samme autopilotsystemet vil unngå mange andre ulykker. Vi sikkert bli ulykker pga. dette. For eksempel når en Audi i høyre felt, blir forbikjørt og sjåføren tråkker gassen i bunn fordi: Ingen jevla Tesla skal kjøre forbi meg nei. 1 Lenke til kommentar
troutmaster Skrevet 5. april 2019 Del Skrevet 5. april 2019 (endret) Det kommer til å skje en ulykke pga. dette ved et eller annet tidspunkt. Det som er viktig er at folk sammenligner sikkerheten ved å kjøre manuelt mot sikkerheten ved å kjøre autonomt. Hver eneste dag er det tusenvis av ulykker rundt hele verden som skjer ved filskifter. Det er først når vi har samlet statistikk over tid vi kan si noe om vi beveger oss i riktig retning eller ikke. Hvor mange ulykker vil bli tolerert før rettssakene i USA blir for kostbare.Vi vet jo hvor vanvittig glade amerikanere er i å gå til søksmål. Hvor mange familier med små barn som forulykker og det medietrykket det vil skape vil bli tolerert før politikerne begynner å tenke stemmer... Blir "spennende" å se hvor godt Tesla klarer å få dette systemet når det rulles ut for fullt.. Endret 5. april 2019 av troutmaster 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 5. april 2019 Del Skrevet 5. april 2019 (endret) Hvorfor er det lovlig å produsere biler som går over fartsgrensen, nå vi veit at mange blir drept pga høy fart? Man kan ikke stoppe folk fra dumme valg, og Autopilot prøver faktisk å fikse dette, Autopilot skal være løsningen - ikke omvendt. Hadde det ikke vært idioter i trafikken, så hadde ikke Autopilot vært påtenkt en gang, for da hadde det ikke vært noe behov for en sikrere bil. AP er en evolusjon av det vi alle er kjent med, nemlig bilsikkerhet - bilbelter, Airbags, crumble zones, kollisjonsvarslinger, kameraer osv - det er en grunn til at slik ting eksisterer. Så slutt å piss ned på det nye system som Tesla prøver å lage, for de prøver å holde dere i live Endret 5. april 2019 av bshagen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå