Gå til innhold

Foreløpig 737 Max-rapport er klar: – Flygerne fulgte Boeings prosedyrer uten at de klarte å kontrollere flyet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror nok pilotene fulgte prosedyrene for MAX,men har har gått for hardt opp igjen etter stupet og hatt for lav fart etter at de koplet ut MCAS. Resultatet er «Stall» og flyet går rett i bakken i løpet av sekunder. Altså en rein pilotfeil.

Det blir vel temmelig arrogant å gi en slik slutning?

Spesielt når vitner hevder at flyet fulgte en "sinus" kurve i mer enn noen sekunder. Det indikerer at pilotene kjempet mot MCAS om kontrollen. En kamp de måtte tape, grunnet MCAS langt større innflytelse...

• Liker 8
Lenke til kommentar

Tror nok pilotene fulgte prosedyrene for MAX,men har har gått for hardt opp igjen etter stupet og hatt for lav fart etter at de koplet ut MCAS. Resultatet er «Stall» og flyet går rett i bakken i løpet av sekunder. Altså en rein pilotfeil.

Nei, det forklarer ikkje trimsettinga på flyet når det traff bakken. Pilotane kunne ikkje ha drege flyet hardt opp når flyet var trimma rett ned. Ved ein stall er pilot-refleksen å sende stikka fram, ikkje å prøve å trimme seg ut av det.

Lenke til kommentar

Hvis flaps var dratt inn,så har vingene enda mindre løft enn ved landing/take off,og det må være mye større fart for å oppnå nok løft etter stupet fra MCAS. Hvis da stigningsvinkelen settes like høyt som ved take off og flaps er inne og farten nesten nede ved take off hastighet vil Stall oppstå. Det må en svært lang strekning til for å klare å løfte flyet igjen etter ett slikt stup med flaps inne og for å ha hastighet nok til å klare det. Det har ført til at selv om prosedyrene ble fulgt med å slå av MCAS,så har flyet truffet bakken. En Stall på ett fullsatt passasjerfly i den høyden har kun en utgang,flyet er dødsdømt uansett hva pilotene prøver å gjøre.

Lenke til kommentar

Problemet er vinkelen flyet hadde når det ble trimmet ned. Er den stor nok vil Stall oppnås allerede i det flyet rettes opp og pilotene prøver å få flyet til å gå rett fremover pga turbulens over vingen. Da er løftet av flyet borte,noe det er bare en utvei av desverre.

Endret av ACYBN18O
Lenke til kommentar

Dette er en skikkelig mørk flekk både for Boeing og FAA.

Først kuttet man hjørner i både utvikling og sertifisering av MAX utgaven fordi det hastet markedsmessig å få på plass et alternativ til 320 Neo.

Det er nesten uhørt at bare en sensor skulle gi input til så drastiske inngrep i kontroll av maskinen.

Så, når Lion Air ulykken inntreffer, så later man som ingenting, mens man jobber intenst bak kulissene med å fikse feildesign og SW. Da skulle flåten vært satt på bakken og man ville unngått den siste ulykken.

Til overmål blottlegger Etiopia ulykken at de ikke har funnet feil på AoA sensoren, og at Pilotene har fulgt alle prosedyrene for å koble fra MCAS. Så kanskje det er langt mer alvorligere feil, både med SW og MCAS enn man har trodd.

Uansett, 737 Max skulle vært satt på bakken etter Lion Air ulykken....

Jeg skjønner ikke dette jeg heller.. At AP styrer etter bare en aoa sensor høres merkelig ut. Det sitter jo en på begge sider av flyet og AP skal jo gi feilmelding ved avvikende data input....så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Problemet er vinkelen flyet hadde når det ble trimmet ned. Er den stor nok vil Stall oppnås allerede i det flyet rettes opp og pilotene prøver å få flyet til å gå rett fremover pga turbulens over vingen. Da er løftet av flyet borte,noe det er bare en utvei av desverre.

Sei meg, trur du dette var fyrste time på flyskulen for dei to pilotane?

• Liker 5
Lenke til kommentar

Din kommentar er totalt motsatt av hva data så langt viser. Farten på flyet var grunnet AutoThrottle til og med så høy at det vil ha vært tilnærmet umulig å justere trim via det manuelle hjulet. Spesielt siden det trenger minst 10 omdreininger per grad og MCS legger inn 2.5 grader hver gang. Anbefalingene i ettertid har vært å bringe farten ned under 250 knop.

Har du en interesse bør du lese deg opp på pprune.org hvor piloter og flyingeniører analyserer data og blander det med sin egen erfaring.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ja riktig,Stall kan oppstå i høy hastighet også. Høy hastighet nedover og rask utflating gir turbulens over vingen og derved forsvinner løftet. Akkurat som jagerflyene under oppvisning som går raskt og bratt ned. Når flyet trimmes forover og oppover oppstår kraftig turbulens over vingen og flyet smeller i bakken. Slike hendelser er å se på you-tube fra mange flyshow. Det samme kan skje med ett stort passasjerfly.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke dette jeg heller.. At AP styrer etter bare en aoa sensor høres merkelig ut. Det sitter jo en på begge sider av flyet og AP skal jo gi feilmelding ved avvikende data input....så vidt jeg vet.

nrk.no: "MCAS leser bare én av sensorene, avhengig av hvilken av de to fly-datamaskinene som er aktiv."

De refererer til New York Times som har det samme.

Endret av linux-fan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den eneste dokumenterte suksessfulle landingen etter MCAS activation er LionAir flyvningen før den som forulykket. Og hva hadde den som de andre ikke hadde; en tredje pilot. Vil løsningen være 3 piloter i cockpit inntil videre. Noe som gir 2 ekstra armer til å hjelpe med å fly manuelt, og et ekstra hode for når alt av alarmer går av, stickshakere aktiveres og kreftene som påvirker flyet blir for store. Og større balanserorshjul som faktisk kan sveives manuelt. Samt split brytere for automatikk og servohjelp, og noen aeroforbedringer for å ikke ha steileproblemer i første omgang og nå har vi nesten et nytt fly.

Dette peker heller ikke mot en enpilots fremtid. Vi har hatt en periode med få ulykker men nå svinger det andre vegen. Muligens grunnet overmodighet i flykonstruksjon nettop fordi flysikkerheten har vært høy. Det matte jo gå gålt når et fly med plass til 130 hvis godt sammenstuet, ble strukket til å ta det dobbelte, og motorene ble flyttet fra under vingene til foran, mens typegodkjenningen fortsatt er grandfathered på den originale fra 60 tallet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Noe rett dær. Men Kjos i Norwegian sa på TV at en slik ulykke ikke kunne ha skjedd med et Max fra Norwegian med den kunnskapen Norwegian pilotene har. Jeg stoler meir på Norwegian enn på flyselskap fra Afrika. Forresten hvordan har flysikkerheten vært på det afrikanske kontinent og rundt om i Asia i forhold til i Europa og Nord-Amerika..? Trur vi alle veit det..

Lenke til kommentar

nrk.no: "MCAS leser bare én av sensorene, avhengig av hvilken av de to fly-datamaskinene som er aktiv."

De refererer til New York Times som har det samme.

Ay caramba...da var jo det klart..takk for oppklaring...

Lenke til kommentar

Noe rett dær. Men Kjos i Norwegian sa på TV at en slik ulykke ikke kunne ha skjedd med et Max fra Norwegian med den kunnskapen Norwegian pilotene har. Jeg stoler meir på Norwegian enn på flyselskap fra Afrika. Forresten hvordan har flysikkerheten vært på det afrikanske kontinent og rundt om i Asia i forhold til i Europa og Nord-Amerika..? Trur vi alle veit det..

Vet ikke hvor du har vært det siste tiåret, men du bør nok oppdatere deg på verden utenfor Europa. Ethiopian er et like profesjonelt og trygt som europeiske selskaper, mens en del andre afrikanske land har elendig standard. Afrika har 54 land...

• Liker 6
Lenke til kommentar

Den eneste dokumenterte suksessfulle landingen etter MCAS activation er LionAir flyvningen før den som forulykket.

Og det var "til overmål" med defekt AOA sensor. Som derfor ble byttet ut noen dager før ulykkesferden.

Men allikevel spredte det seg en oppfatning i ettertid at MCAS problemene kun oppstod ved feil på AOA

Ethiopian Airlines ET302 hadde ikke feil på denne sensoren, dermed kan vi fastslå at MCAS kan være russisk rulett helt på egenhånd. Og programvare-relatert.

Av en eller annen grunn virker det som den er lei å fikse. Ble vel utsatt igjen for et par dager siden, pga. FAA ikke stolte på Boeing at alt nå angivelig var i orden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjos i Norwegian sa på TV at en slik ulykke ikke kunne ha skjedd med et Max fra Norwegian med den kunnskapen Norwegian pilotene har.

Selvfølgelig påstår alle flyselskaper som flyr MAX at "dette kunne aldri skjedd hos oss". Ingen vil jo at kundene deres skal få vite at de har vært i fare.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...