Gå til innhold

Skattemeldingen lagt ut – påloggingstrøbbel gjennom natten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Vi er verdens rikeste land(?). Og vi klarer faktisk ikke å opprettholde en slik tjeneste som dette på høyt trykk, selv om vi _bare_ har 5 millioner innbyggere. Burde ikke dette skremme oss litt? En slik tjeneste bør bygges på en slik måte at ved stor belastning så blir flere servere koblet inn for å gi alle tilgang. 

Jeg drifter ikke selv servere, men jeg vil anta at staten har mulighet til å ha en slik skalering på servere, slik store selskaper har hatt i årevis, f.eks Steam, som hadde store problemer med dette tidligere men nå har de faktisk det svært sjeldent etter min erfaring, fordi de har bygget videre på systemet. 

Er det bare jeg som føler dette? 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Vi er verdens rikeste land(?). Og vi klarer faktisk ikke å opprettholde en slik tjeneste som dette på høyt trykk, selv om vi _bare_ har 5 millioner innbyggere. Burde ikke dette skremme oss litt? En slik tjeneste bør bygges på en slik måte at ved stor belastning så blir flere servere koblet inn for å gi alle tilgang. 

Jeg drifter ikke selv servere, men jeg vil anta at staten har mulighet til å ha en slik skalering på servere, slik store selskaper har hatt i årevis, f.eks Steam, som hadde store problemer med dette tidligere men nå har de faktisk det svært sjeldent etter min erfaring, fordi de har bygget videre på systemet. 

Er det bare jeg som føler dette?

Burde man ha 2-3 ganger så mange servere med tilhørende infrastruktur, vedlikehold osv for å ta unna ett trykk som varer 5 timer i året?

Det er ikke bare å skalere ut uten videre, systemet for å skalere må allerede være på plass, serverene må være der osv.

Virker ikke som fornuftig bruk av ressurser.

Steam har gjerne lettere for å håndtere slikt da de for det første taper penger på det og for det andre neppe opplever slike kortvarige ekstreme økninger i trafikken. Steam kan også lansere spill forskjellige steder i verden til forskjellig tid, og bruke datahallen i f.eks kina til spill i norge de første timene under lansering i norge mens spillet enda ikke er lansert i kina og motsatt. Skatteetatan har ikke slike datasentere rundt om i verden de kan omprioritere.

Er ikke hva man klarer, er hva man bruker penger på..

Endret av aklla
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Burde man ha 2-3 ganger så mange servere med tilhørende infrastruktur, vedlikehold osv for å ta unna ett trykk som varer 5 timer i året?

Det er ikke bare å skalere ut uten videre, systemet for å skalere må allerede være på plass, serverene må være der osv.

Det må jo være leverandører som klarer å levere en slik skalering for ikke så veldig mye. Eventuelt at de hadde en forhåndsbetalt skalering den/de dagene det er viktig..

Som sagt har jeg ikke erfaring med slik skalering med det må da være mulig på en kosteffektiv måte? 

Jeg brukte forøvrig steam bare som et eksempel og forstår godt at de taper mer enn staten gjør. 

Lenke til kommentar

Det må jo være leverandører som klarer å levere en slik skalering for ikke så veldig mye. Eventuelt at de hadde en forhåndsbetalt skalering den/de dagene det er viktig..

Som sagt har jeg ikke erfaring med slik skalering med det må da være mulig på en kosteffektiv måte? 

Jeg brukte forøvrig steam bare som et eksempel og forstår godt at de taper mer enn staten gjør. 

Nei, det vil koste veldig mye!

En mye bedre løsning er å gi oss gradvis tilgang til Skattemeldingen. F.eks et nytt fylke hver dag. Eller basert på siste siffer i fødselsnummer.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Blir neppe billig selv med en ekstern leverandør. Skal det gjøres midligtidig kun for en dag, så er det også ett sjansespill, det kan gå bra men kan også ødelegge systemet slik at det er nede noen dager eller uker.

Tipper ett prosjekt i 100-millioners klassen uansett hvordan man gjør det.

De burde kanskje kunne sendt det som passordbeskyttet vedlegg pr epost :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Steam hadde problemer for 2 dager siden da var det helt umulig å logge på.

Men ja burde være mulig å ha tjedjepart å håntere dette, f.eks bankene eller digipost\e-boks som knapt brukes.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

"Alle" cloudleverandører leverer skalering. Hvis du ser bort i fra diskusjonen om hvorvidt Skatteetaten bør ha systemene sine i skyen eller ikke, så er det enkelt å sette opp skalering. Det kan gjøres planlagt eller basert på last. 

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden skal de skalere opp servere for en peek de får 1-2 ganger i året når resten av året den står nærmest ubrukt? 

Folk må nesten belage seg i å vente litt eller som andre sire spre det utover en ukes tid freks. der en dag får et eller to fylke tilgang.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Hvorfor i all verden skal de skalere opp servere for en peek de får 1-2 ganger i året når resten av året den står nærmest ubrukt? 

Folk må nesten belage seg i å vente litt eller som andre sire spre det utover en ukes tid freks. der en dag får et eller to fylke tilgang.

Det er jo nettopp slike scenarioer som gjør skalering aktuelt. Tar du AWS som et eksempel betaler du jo kun for faktisk bruk, og når trykket er mindre kan du skalere tilbake (både automatisk og manuelt). Du kan kjøpe CPU-kraft helt ned til sekundspesifisering.

Lenke til kommentar

"Alle" cloudleverandører leverer skalering. Hvis du ser bort i fra diskusjonen om hvorvidt Skatteetaten bør ha systemene sine i skyen eller ikke, så er det enkelt å sette opp skalering. Det kan gjøres planlagt eller basert på last.

En sky er bare noen andre sin datamaskin, eller i dette tilfelle, noen andre sin datahall :)

Problemene vil følge med, så klart, med mindre skytjenesten har masse servere som står ubrukt klar til å steppe inn, samt systemer for å håndtere dette er på plass og testet godt.

Her snakker vi nok om behov for mer kraft enn det en standard skyleverandør har stående til overs, slik at en evt. skytjeneste også må skalere ut for disse timene.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

En sky er bare noen andre sin datamaskin, eller i dette tilfelle, noen andre sin datahall :)

Problemene vil følge med, så klart, med mindre skytjenesten har masse servere som står ubrukt klar til å steppe inn, samt systemer for å håndtere dette er på plass og testet godt.

Her snakker vi nok om behov for mer kraft enn det en standard skyleverandør har stående til overs, slik at en evt. skytjeneste også må skalere ut for disse timene.

Nei, det er nok ikke "mer kraft enn det en standard skyleverandør har stående til overs". Skatteetaten blir peanuts for store leverandører som AWS, Azure osv.

Lenke til kommentar

Nei, det er nok ikke "mer kraft enn det en standard skyleverandør har stående til overs". Skatteetaten blir peanuts for store leverandører som AWS, Azure osv.

Har de faktisk ett par hundre servere stående ubrukt for leie en dag?

Ellers er kanskje ikke skatteetatan de som bør flagge ut driften til 3.parts leverandører..

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Har de faktisk ett par hundre servere stående ubrukt for leie en dag?

Par hundre? Prøv et par hundre tusen så er du nærmere.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Ellers er kanskje ikke skatteetatan de som bør flagge ut driften til 3.parts leverandører..

Det er forskjell på drift og å flytte ut infrastrukturen til skyen. Ingenting i veien for at driften er hos skatteetaten selv om serverne er i skyen.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på drift og å flytte ut infrastrukturen til skyen. Ingenting i veien for at driften er hos skatteetaten selv om serverne er i skyen.

Tenkte jo på drift av serverene og infrastruktur så klart, ikke av løsningen i seg selv :)

Men ser for meg at dette er noe som kan være greit å holde i hus, alltid en risiko å flytte ut viktige tjenester.

edit: leverandørene du nevnte var større enn jeg så for meg :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...