Gå til innhold

Vindkraftkommuner vil ikke la staten bestemme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er fint at kommunene også setter ned foten så som flere og flere av innbyggerne har begynt å gjøre, vi har ikke brukt for disse mastodontene som ødelegger landskapet så noen få kan tjene seg styrtrike på og eksportere strømmen ut av Norge. Det vi må er og redusere det ville forbruket på alle plan.

For og sitere en annen.

Ifølge International Energy Agency så utgjorde vindmøllekraft 0.46% av den totale energikonsumpsjonen i 2016. Hvert år øker energibehovet med ca 2% på verdensbasis. Hvis vi møtte dette økende behovet med kun vindmøller måtte vi installere 350.000 vindmøller hvert år. Det tilsvarer nesten dobbelt så mange vindmøller som har blitt satt opp siden år 2000. Arealet man måtte bruke tilsvarer halve De britiske øyer. Hvert år!

Endret av Nautica
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er vel 'Not In My Backyard' på sitt mest typiske. Kanskje eierandeler er det som skal til for å snu motstanden? Det er jo fint plaster på såre netthinner hvis du vet at du faktisk tjener penger på vindmøllene som står der og maler elektroner og havørn til fin grønn suppe..

• Liker 3
Lenke til kommentar

Etter hvert blir det et krav at vindturbinene blir bygget på havet.

Det er en myte at energien fra havet er kostbar.

Løsningen er å kombinere fiskeoppdrett og energiopptak, og det viser seg at det er billigere å bygge på havet enn på land.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Det er fint at kommunene også setter ned foten så som flere og flere av innbyggerne har begynt å gjøre, vi har ikke brukt for disse mastodontene som ødelegger landskapet så noen få kan tjene seg styrtrike på og eksportere strømmen ut av Norge. Det vi må er og redusere det ville forbruket på alle plan.

For og sitere en annen.

Ifølge International Energy Agency så utgjorde vindmøllekraft 0.46% av den totale energikonsumpsjonen i 2016. Hvert år øker energibehovet med ca 2% på verdensbasis. Hvis vi møtte dette økende behovet med kun vindmøller måtte vi installere 350.000 vindmøller hvert år. Det tilsvarer nesten dobbelt så mange vindmøller som har blitt satt opp siden år 2000. Arealet man måtte bruke tilsvarer halve De britiske øyer. Hvert år!

Dette er triksing med tall. Har du kilder?

Lenke til kommentar

Triksinga fungerer slik: 1 kWh kol brent i eit kolkraftverk genererer berre 0,3 kWh nyttbar energi. 1 kWh frå ein vindturbin er 1 kWh nyttbar energi. Begge vert rekna som 1 kWh i denne rekneskapen, trass i at vindkrafta produserer tre gonger meir nyttbar energi.
Lenke til kommentar

Triksinga fungerer slik: 1 kWh kol brent i eit kolkraftverk genererer berre 0,3 kWh nyttbar energi. 1 kWh frå ein vindturbin er 1 kWh nyttbar energi. Begge vert rekna som 1 kWh i denne rekneskapen, trass i at vindkrafta produserer tre gonger meir nyttbar energi.

Eg ser at eg har regna feil når det gjelder elbiler på kullkraft. 33% virkningsgrad?

Lenke til kommentar

Det kan du gjerne få, er fra VG-debatt og temaet er vel diskutert der så har du innsigelser så er det nok bedre og debattere det i VG-debatt tråden så du får korrekt svar fra trådstarteren.

Som sagt jeg har kun sitert en annen person, utover det har jeg ingen kommentarer angående sitatet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

I Tyskland har lokalt eigarskap vore nøkkelen som endrar motstand til lokal entusiasme for vindkraft. Som i turistbygda Reussenköge ved vadehavet, der vindturbinane står tett:

https://www.hakaimag...inds-of-change/

Nesten alle innbyggjarane eig aksjar i vindkraftverket.

Var akkurat det samme europeerne gjorde når de invaderte USA, bare at de bestakk de lokale innbyggerne med glassperler for å få tilgang til landet deres.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Det kan du gjerne få, er fra VG-debatt og temaet er vel diskutert der så har du innsigelser så er det nok bedre og debattere det i VG-debatt tråden så du får korrekt svar fra trådstarteren.

Som sagt jeg har kun sitert en annen person, utover det har jeg ingen kommentarer angående sitatet.

Er det som står i sitatet korrekt ifølge deg? Hvorfor bruker du sitatet? Finnes det ikke litt kildekritikk i deg?

Lenke til kommentar

Er det som står i sitatet korrekt ifølge deg? Hvorfor bruker du sitatet? Finnes det ikke litt kildekritikk i deg?

Hva jeg synes er det bare opp til meg og bestemme og hva jeg synes er en grei kilde er også opp til meg og avgjøre, hvis du ikke liker det som står du helt fritt og kommentere det fortrinnsvis på en saklig måte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Hva jeg synes er det bare opp til meg og bestemme og hva jeg synes er en grei kilde er også opp til meg og avgjøre, hvis du ikke liker det som står du helt fritt og kommentere det fortrinnsvis på en saklig måte.

OK. Gjør det litt vanskelig å ha en debatt da? Vanligvis forventer man at folk kommer med korrekt info, om infoen er uklar bør man ty til kilder. Du virker å bli butthurt over å ha tatt feil og tåler ikke å bli irettesatt.

Så for å gjøre det klart slik jeg har forstått det: du kan ikke stå inne for din første påstand og den kan dermed regnes som feil, frem til noen kan bevise den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Så du mener at energibehovet ikke øker med 2% hvert år ?

Disse tallene må dokumenteres:

Ifølge International Energy Agency så utgjorde vindmøllekraft 0.46% av den totale energikonsumpsjonen i 2016. Hvert år øker energibehovet med ca 2% på verdensbasis. Hvis vi møtte dette økende behovet med kun vindmøller måtte vi installere 350.000 vindmøller hvert år. Det tilsvarer nesten dobbelt så mange vindmøller som har blitt satt opp siden år 2000. Arealet man måtte bruke tilsvarer halve De britiske øyer. Hvert år!

Lenke til kommentar

Flott. La oss bygge gasskraftverk i stedet da.

Faktisk så er det det som skjer ifølge markedsanalysen til statskraft "Statkrafts Lavutslippsscenario 2017", frem til 2040 økes kraftforbruket med 86% og mesteparten av denne kraftøkningen blir produsert av nyetablerte "nullutslippkraft" vindmøller/solceller, og siden denne type kraft er ustabil anser de at gasskraftverk er best egnet som backupløsninger. For og erstatte kullkraftverk vil gassens rolle gå fra å kjøre grunnlast med kullkraft til å kjøre spisslast med gasskraftverk.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...