Gå til innhold

Moms på ferdiginnspilte nettbaserte kurs


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Noen med kjennskap til om ferdiginnspilte nettbaserte kurs er moms pliktig?

 

Alt er jo momspliktig slik jeg har forstått? Er det du som skal betale eller er det du som skal drifte et nettsted? 

 

Man skal skatte av all man tjener: 

https://www.altinn.no/starte-og-drive/skatt-og-avgift/avgift/merverdiavgift/

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Grensen mellom undervisning og ikke undervisning kan være vanskelig å trekke. Jeg har tidligere sendt skriftlig spørsmål til skatteetaten for å få svar på en konkret problemstilling. Da konkluderte skatteetaten mot hva jeg trodde var riktig, så jeg tenker det kan være greit å få deres synspunkt i saken.

Lenke til kommentar

Grensen mellom undervisning og ikke undervisning kan være vanskelig å trekke. Jeg har tidligere sendt skriftlig spørsmål til skatteetaten for å få svar på en konkret problemstilling. Da konkluderte skatteetaten mot hva jeg trodde var riktig, så jeg tenker det kan være greit å få deres synspunkt i saken.

Hva konkluderet skatteetaten med i ditt tilfelle?

Lenke til kommentar

Hva konkluderet skatteetaten med i ditt tilfelle?

Skatteetaten mente at det ikke var undervisning og at jeg skulle kreve inn mva.

 

Nå hadde ikke dette så stor praktisk betydning, da kunden uansett var mva-pliktig og kunne skrive av hele mva-beløpet. Mot privatpersoner har derimot dette mye å si mtp pris.

Lenke til kommentar

Noen med kjennskap til om ferdiginnspilte nettbaserte kurs er moms pliktig?

Fra skatteetaten.no:

 

«Avgiftsmyndighetenes tolkning og praksis innebærer at elektronisk undervisning sjelden vil være omfattet av unntaket. Omsetning av nettbaserte læreprogrammer som kun gir enklere, automatiserte tilbakemeldinger til brukerne, vil ikke anses som omsetning av en undervisningstjeneste. I disse tilfeller er elementet av bistand/deltakelse fra tilbyder lite og elevens tilegnelse av kunnskap skjer i større grad gjennom selvstudium. Slike læreprogrammer må anses som avgiftspliktige digitale læringsmidler. Skattedirektoratet har ved vurderingen av undervisningsunntaket i relasjon til nettbaserte læreprogrammer, lagt vekt på om tilbyderen av programmet kan følge elevens progresjon og testresultater med det formål å følge opp eleven og gi tilbakemeldinger underveis. Det anses også relevant om elevene har mulighet, f.eks. via e-post, til å kontakte tilbyder for å få svar.»

 

Videre:

 

Utviklingen innen elektronisk databehandling og kommunikasjon har til en viss grad medført at skillet mellom å tilby undervisningstjenester og å tilby hjelpemidler for tilegnelse av kunnskap, læremidler, blir vanskeligere å trekke. Å tilby en lærebok er naturligvis ikke en undervisningstjeneste, men vareomsetning. At læreboken skiftes ut med et dataprogram på en CD-ROM vil heller ikke innebære at det ytes en undervisningstjeneste. Det er heller ikke antatt at det ytes en undervisningstjeneste alene fordi programmene tilbyr såkalt interaktiv deltakelse fra brukerne som muliggjør direkte respons på brukernes oppgaveløsning. En annen ting er at slike programmer, på linje med tradisjonelle læremidler, naturligvis kan brukes i undervisning. For at det skal anses å omsettes en undervisningstjeneste må det kunne kreves at den som tilbyr programmet på en eller annen måte må bistå eller ta del i brukerens tilegnelse av kunnskapen som formidles via programmet. Dataprogrammer som er basert på selvstudium uten noen form for kontakt med den som omsetter programmet vil måtte anses som et læremiddel og ikke en undervisningstjeneste. Det vises for øvrig til omtalen av BFU 81/02 og KMVA 5870 og KMVA 7162 nedenfor.

Endret av Geirr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye bra input!

 

Hva hvis en tysker eller amerikanser abonnerer på mine nettkurs skal jeg så betale moms til Norge? Skal jeg alternativt kreve inn moms på vegne av relevant land? Da kommer spørsmålet om det du selger faktisk er momspliktig i det relevante landet.

Nå tror jeg du kommer inn på en gråsone. Dersom du selger en elektronisk tjeneste og kunden tilfeldigvis er utenlandsk, så tror jeg du fortsatt må betale norsk mva. Se https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-58#KAPITTEL_6-3

[unntaket fra mva] gjelder likevel ikke dersom leveringen av elektroniske kommunikasjonstjenester skjer gjennom fast terminal i merverdiavgiftsområdet

 

Dersom du havner under unntaket fra mva må du nok fort forholde deg til mva i landet dette kjøpes.

Lenke til kommentar

Nå tror jeg du kommer inn på en gråsone. Dersom du selger en elektronisk tjeneste og kunden tilfeldigvis er utenlandsk, så tror jeg du fortsatt må betale norsk mva. Se https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-58#KAPITTEL_6-3

 

Dersom du havner under unntaket fra mva må du nok fort forholde deg til mva i landet dette kjøpes.

Det er jo kunden som betaler mva, ikke selger. Som det står i Lovdata så betaler ikke utenlandske kunder mva til Norge hvis de bruker produktet i utlandet.

Om man betaler moms i utlandet har ikke betydning for om man skal betale i Norge.

Det er nok mulig at man må registrere seg for moms i EU, men det er også ikke så lett for utenlandske skattemyndigheter å håndheve dette.

Endret av nils9
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo kunden som betaler mva, ikke selger. Som det står i Lovdata så betaler ikke utenlandske kunder mva til Norge hvis de bruker produktet i utlandet.

Om man betaler moms i utlandet har ikke betydning for om man skal betale i Norge.

Det er nok mulig at man må registrere seg for moms i EU, men det er også ikke så lett for utenlandske skattemyndigheter å håndheve dette.

Nja, det er selger som krever inn mva.

 

Problemstillingen med en nettportal er vel hvorvidt den er å regne som salg i Norge eller ikke. Hvis salget er "i Norge" skal det kreves inn mva. Tjeneste man åpenbart selger til eksport skal det ikke kreves inn mva for, men det stiller en del karv for å sansynliggjøre at det er for eksport. Hvis det er firma kreves bla utenlandsk fakturaadresse på kunden. Hva som kreves når dette er privatperson vet jeg ikke.

 

Hvis det er en åpen nettportal hvor enhver kan kjøpe, så kan jeg ikke se annet enn at den må ansees å være i Norge og at man må kreve inn mva. Ved utførsel av vare/tjeneste kan kjøper kreve mva refusjon.

Lenke til kommentar

Nja, det er selger som krever inn mva.

 

Problemstillingen med en nettportal er vel hvorvidt den er å regne som salg i Norge eller ikke. Hvis salget er "i Norge" skal det kreves inn mva. Tjeneste man åpenbart selger til eksport skal det ikke kreves inn mva for, men det stiller en del karv for å sansynliggjøre at det er for eksport. Hvis det er firma kreves bla utenlandsk fakturaadresse på kunden. Hva som kreves når dette er privatperson vet jeg ikke.

 

Hvis det er en åpen nettportal hvor enhver kan kjøpe, så kan jeg ikke se annet enn at den må ansees å være i Norge og at man må kreve inn mva. Ved utførsel av vare/tjeneste kan kjøper kreve mva refusjon.

Man bruker kundenes fakturaadresse.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...