AnonymDiskusjon Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 Hei,Er i en liten tvist her. Deler en leilighet med en kompis som har funnet ut at han vil flytte ut, som er forsåvidt greit det (Vi har ett bra kompisforhold, så er ikke noe vondt mellom oss), men han mener at han kan si opp samboeravtalen vi har, på at vi ikke kan flytte uten en 3 måneders gjensidig oppsigelse, som gjelder fra den 1. i neste måned. Er det da lov å si opp denne muntlig, da den er inngått skriftlig? Oppsigelsen kom muntlig for 2 uker, og tenkte ikke så mye på det der og da. Men i etterpåklokskapen så ba jeg om en skriftlig oppsigelse, noe han mener han ikke trenger. Jeg høres nok litt egoistisk ut, og blir kanskje 1 ekstra måned for han å bo/betale her, noe jeg er villig til og ofre (er litt desperat pga den økonomiske situasjonen jeg er i).Trenger bare svar på om det er lovverk/regler for dette, paragraf en eller annen plass å vise til.På forhånd takk! Anonymous poster hash: 469f7...657 Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 4. april 2019 Del Skrevet 4. april 2019 Du har allerede erkjent at melding oppsigelse har blitt gitt. Det holder ikke at du er desperat. https://lovdata.no/artikkel/oppsigelse_av_leieforhold/77 4 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 4. april 2019 Del Skrevet 4. april 2019 En avtale er en avtale. Vi er bare nødt til å skrive dem ned fordi det er så mange mennesker som ikke har respekt for å overholde avtaler med mindre de er "tvunget" til det ved at de er skrevet ned. Hadde alle vært respektfulle og ærlige hadde vi ikke hatt behov for skriftlige avtaler. Det betyr allikevel ikke at avtalene ikke er gjeldende - bare vanskeligere å bevise. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. april 2019 Del Skrevet 4. april 2019 Utgangspunktet i norsk rett er formfrihet - avtaler kan inngås, endres, heves, og sies opp på den måten partene måtte ønske. Skal noe annet gjelde må det være en del av selve avtalen, eller følge av (ufravikelig) lovgivning. I samboeravtaler er det lite til ingen lovregulering. Husleieloven gjelder ikke for slike avtaler. Med mindre avtalen sier at den skal sies opp skriftlig kan den altså sies opp muntlig. Én ting er at man kan si opp skriftlig, en annen ting er å kunne bevise det. Generelt sett er det den som har gjort noe som må føre bevis for at det er gjort. Derfor vil det ofte være en fordel å si opp avtaler skriftlig for å underbygge at det har skjedd, i tilfelle motparten påstår at det ikke har det. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. april 2019 Forfatter Del Skrevet 4. april 2019 TS her.Det står ikke noe i avtalen vår om skriftlig oppsigelse.Jeg legger denne død, og takker for svar! Anonymous poster hash: 469f7...657 Anonymous poster hash: 469f7...657 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå