Gå til innhold

Skattemeldingen for 2018 er tilgjengelig - hvor mye fikk du?

Visum

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

og hva var fordelen med å ikke betale hver måned?

En del av dette er skatt på utbytte, mens resten var pga. en justering av skattetrekk tidlig på året. Pga. endrede planer ble ikke dette riktig likevel, men jeg beholdt det samme (lavere) skattetrekket for å se hvordan det fungerte. Konklusjonen er at det går helt fint hvis man er disiplinert og setter disse "lånte" pengene på konto.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som kan forklare https://www.skatteetaten.no/satser/rentesatser-pa-tilgodebelop-restskatt-og-resterende-skatt/?year=2018#rateShowYear

Hvis feks. Jeg måtte betale 100,000 kr skatt i 2018, og jeg betalte ingenting hver måned, og satt skattepenger på en annen konto eller investerte, og så betaler skatt når jeg får baksmell! er det noe fordel dere ser her?

Les innlegg #13. Du får penger av staten hvis du får restskatt (innlegg #25), enn hvis du har skatt til gode.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde 23885 til gode. Det må være 5 året på rad jeg får igjen mellom 20 og 25000.

Jeg tror det blir en liten justering på skattekortet i år. Har mer igjen for å ha 2k ekstra hver måned jeg kan betale ned gjeld med eller putte i fond.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ca. 71k i restskatt. Dette stemte ganske greit med det jeg hadde beregnet selv (+/- 1k), så disse pengene står klar på en konto allerede.

Bedre enn meg, kun 50k i restskatt i år, dvs. for 2018. 83k i fjor, det var bra saker.

Som noen av oss her inne altså har skjønt er naturligvis så mye restskatt som mulig å foretrekke. Helt utrolig at enkelte folk skryter av det motsatte, å få mye tilbake er flaut og viser ikke annet enn at man har dårlig kontroll over personlig økonomi.

Endret av Leiferen
Lenke til kommentar

Bedre enn meg, kun 50k i restskatt i år, dvs. for 2018. 83k i fjor, det var bra saker.

Som noen av oss her inne altså har skjønt er naturligvis så mye restskatt som mulig å foretrekke. Helt utrolig at enkelte folk skryter av det motsatte, å få mye tilbake er flaut og viser ikke annet enn at man har dårlig kontroll over personlig økonomi.

Ikke nødvendigvis dårlig kontroll – er jo flere som planlegger å få igjen og har god oversikt.

Selv får jeg alltid (planlagt) restskatt.

Lenke til kommentar

Får igjen 3000, noe jeg er godt fornøyd med. Målet mitt er å treffe 0, men jobber svært mye overtid, så er vanskelig å beregne eksakt. Fler av mine venner jubler når de får tilbake 20k som om det er en gavepakke fra staten. I mine øyne er det jo penger du kunne hatt resten av året. I stedenfor å skatte for mye kunne du da hatt et par tusenlapper ekstra hver måned å rutte med. For meg som ikke ser på sparing som vanskelig/"et problem", er det helt perfekt.

Lenke til kommentar

Men hva skulle hensikten med en slik planlegging være?

Tja, hvis man vet med seg selv at man er ekstremt dårlig til å sette av penger til sparing hver måned så er det jo en form for tvungen sparing, riktignok ikke med en rente man kan skryte av. Forutsetter også at man er disiplinert når man får ut pengene man har til gode, og ikke svir disse av på noe unyttig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...