Trestein Skrevet 4. april 2019 Del Skrevet 4. april 2019 Nå har vel tesla senket listen for hva som er akseptabel byggekvalitet på bil. Kjørte bak en av den små typen i dag. Selv 4 meter bak den kan man se hvordan avstand mellom kartoseriplater endrer seg. Store høydeforskjeller var det også mellom lykter og stålplater. Strømluken var enten ikke lukket helt igjen eller utrolig dårlig tilpasset. Ulikt gap mellom bakluke og karosseri. Jeg husker godt de polske bilene. Fikk en flashback i dag. 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. april 2019 Del Skrevet 4. april 2019 (endret) Jeg husker godt de polske bilene. Fikk en flashback i dag. Som og ligge bak en Polski Fiat Endret 4. april 2019 av Nautica 1 Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 4. april 2019 Del Skrevet 4. april 2019 Bremsekloss som man kalte dem Lenke til kommentar
Uglerimosenigjen Skrevet 5. april 2019 Del Skrevet 5. april 2019 Nå har vel tesla senket listen for hva som er akseptabel byggekvalitet på bil. Kjørte bak en av den små typen i dag. Selv 4 meter bak den kan man se hvordan avstand mellom kartoseriplater endrer seg. Store høydeforskjeller var det også mellom lykter og stålplater. Strømluken var enten ikke lukket helt igjen eller utrolig dårlig tilpasset. Ulikt gap mellom bakluke og karosseri. Jeg husker godt de polske bilene. Fikk en flashback i dag. Godt du fikk vrengt det ut av deg da.https://cleantechnica.com/2019/01/28/350000-miles-in-a-tesla-model-x-just-18000-in-maintenance/ Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 6. april 2019 Del Skrevet 6. april 2019 Hva sier linken din egentlig? Når jeg kjøpte bil sist fikk jeg tilbud om 100 000km vedlikeholdsavtale. Den kostet 10 000kr. Denne model x en har kjørt 560 000km for 163 000kr som er ca 30 øre PR km. Det kan da umulig være 3 ganger så dyrt å vedlikeholde en el bil? 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. april 2019 Del Skrevet 7. april 2019 Hva kostet vedlikeholdsavtalen for de neste 460 000 km da? Vedlikeholdet tiltar jo normalt med tid og kjørelengde. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 7. april 2019 Del Skrevet 7. april 2019 Hva kostet vedlikeholdsavtalen for de neste 460 000 km da? Vedlikeholdet tiltar jo normalt med tid og kjørelengde. Husk at vedlikehold går på tid også. Tror avtalen var for 5 år. Det er 20 000 km i året. Disse teslaene har vel kjørt mye lenger. Sånn sett her vel vedlikehold vert kjempedyrt på år? 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. april 2019 Del Skrevet 7. april 2019 Vedlikehold går som regel på både tid og km. Oljeskift og dekk for eksempel. biler som kjører ~100 000 km/år har naturlig nok også vedlikehold deretter. Ikke tro de kjører med samme olje eller samme dekk et år senere. Joda, taxier har et dyrt vedlikehold regnet per år, både el og bensin/diesel. Men det er lite poeng å henge seg opp i enkeltparametere. Det er totalen som teller. 560 000 km med bensin til 15 kr/l og et moderat forbruk for en romslig bil, på 0,5 l/mil koster 420 000 kr. Teslaen i artikkelen har nok hurtigladet ekstremt mye for å få det km-tallet og den har 95% igjen på batteriet etter 560 000 km. Det er altså en komponent med imponerende god holdbarhet. Vedlikeholdet på bensin/diesel stiger gjerne ganske bratt pga motorvedlikehold når de runder et par hundre tusen km. På Teslaer er det bremser, oppheng, seter, frontrute, dekk og sånt som slites. Altså det samme som på fossilbiler, bare at de fossile har dyrt og omfattende motorteknisk vedlikehold i tillegg. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 7. april 2019 Del Skrevet 7. april 2019 Og Tesla skifter aldri batteri eller motor, sant? 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. april 2019 Del Skrevet 7. april 2019 Det har hendt på noen jo, men ikke den i artikkelen. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. april 2019 Del Skrevet 7. april 2019 (endret) Er det ikke bare tull og diskutere "min bil er bedre en din bil for jeg har mindre verkstedregninger" ? Det er måten bilen blir behandlet på som avgjør hvor hyppige et verkstedbesøk er, og du lader til 100% hver gang eller om du blåser i og etterfylle olje. Endret 7. april 2019 av Nautica Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 19. april 2019 Del Skrevet 19. april 2019 Er det ikke bare tull og diskutere "min bil er bedre en din bil for jeg har mindre verkstedregninger" ? Det er måten bilen blir behandlet på som avgjør hvor hyppige et verkstedbesøk er, og du lader til 100% hver gang eller om du blåser i og etterfylle olje. Når økonomi ofte brukes som argument for elbil, så er det vel greit å belyse en skjult side av regnskapet som lett faller mellom to stoler for folk som ikke er så kyndige på bil. Hva batterislitasjen faktisk koster, merker du ikke før batteriet er utslitt. For mange vil det i praksis bety end-of-life på hele bilen, forsi batteriet er så dyrt. Surt om det intreffer før lånet på bilen er nedbetalt.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå