Gå til innhold

Sist det ble laget biler i Polen, så de ut som dette. Nå vil de gjøre comeback med elbil


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror du kan se langt etter å få typegodkjent en av 70-tallets farligste biler bare med å restaurere den og elektrifisere den.

 

 

For sikkerhetens skyld bør vekta opp i normalområdet for elbiler. Kollisjoner mellom lette og tunge utgjør en betydelig økt sikkerhetsrisiko sammenlignet med likevektige kollisjoner.

  • Liker 1

Det ligger jo slengt tusenvis av utdaterte Trabanter rundt omkring i polen og disse plastbilene veier omtrent ingenting, kanskje restaurere og elektrifisere dem ?

 

Det ligger jo mer udtaterte Think og Buddy rundt dette landet enn Trabanter i Polen. Kanskje snart man kan ombygge alle udtaterte i3 her som hadde egentlig plast body som Trabant.

 

Og om du hadde vært i utlandet vil du kunne forstå at i snitt bilene i Norge er mye eldre enn andre steder og spesielt i Polen:)

 

"At the end of 2015, Norwegian passenger cars were 10.5 years old on average. The average age has remained the same for the last 6 years. In 2014, the average age of passenger cars in selected EU countries was 7.4 years." SSB

 

https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/indicators/average-age-of-the-vehicle-fleet/average-age-of-the-vehicle-8

  • Liker 1

Tja, man behøver nok ikke og typegodkjenne disse på nytt og de vil nok aldri oppnå moderne egenskaper. Finnes mange eldre biler som har blitt elektrifisert og godkjente.

 

Det ville vært et fint miljøtiltak og få gjenbrukt biler med nyere teknologi.

 

20244.jpg

"At the end of 2015, Norwegian passenger cars were 10.5 years old on average. The average age has remained the same for the last 6 years. In 2014, the average age of passenger cars in selected EU countries was 7.4 years." SSB

Det koster omtrent 50.000.- og konvertere en bil til elektrisk i deler så det er fullt mulig og få til dette, kan være litt problemer med biltilsynet men det er flere som har banet veien så det burde være fullt mulig og få til.

Møbelfabrikker, Hydro Aluminium , plastøp/båt-produsenter ( Eventuelt Hexagon )  og norske elektromotorfabrikker bør gjøre noe tilsvarende i Norge.

Think kunne lykkes... men jeg tenker at i slutt det vært ingen politiske vilje å produsere biler i Norge (kanskje pga mulig nedleggelse av inntekter fra bilavgifter til staten) og dårlig kompetanse i bedriften (outsourcing of core technology til utlandet).

Jeg tror du kan se langt etter å få typegodkjent en av 70-tallets farligste biler bare med å restaurere den og elektrifisere den.

 

 

For sikkerhetens skyld bør vekta opp i normalområdet for elbiler. Kollisjoner mellom lette og tunge utgjør en betydelig økt sikkerhetsrisiko sammenlignet med likevektige kollisjoner.

 

Løsningen på det kan da umulig være å gjøre alle biler tyngre og dårligere, bare fordi de skal passe som omgivelser til et mindretall som bar besluttet at å holde nede vekten ikke lengre er en prioritet?

Er der link till den originale artikkelen? Dette er ikke en aprilspøk på avveie?

 

Appropo elektrifisering av eldre biler; om jeg skulle ha elekteifisert noe så ville nå jeg valgt en kul 20-30 år gammel bil. F.eks Audi A8, BMW 850, Porsche 911 osv. Kunne kjøpt en med defekt motor :)

  • Liker 2

Appropo elektrifisering av eldre biler; om jeg skulle ha elekteifisert noe så ville nå jeg valgt en kul 20-30 år gammel bil. F.eks Audi A8, BMW 850, Porsche 911 osv. Kunne kjøpt en med defekt motor :)

Mazda RX 2 eller 3 ligger høyt oppe på lista mi :)

 

mazda-rx2.jpg

Endret av Nautica

Jeg tror du kan se langt etter å få typegodkjent en av 70-tallets farligste biler bare med å restaurere den og elektrifisere den.

 

 

For sikkerhetens skyld bør vekta opp i normalområdet for elbiler. Kollisjoner mellom lette og tunge utgjør en betydelig økt sikkerhetsrisiko sammenlignet med likevektige kollisjoner.

Hele ideen er og gjenbruke små og lette biler så miljøavtrykket blir så minimalt som mulig, og få en spesiell bil i tillegg er jo bare gøyalt :)

Hele ideen er og gjenbruke små og lette biler så miljøavtrykket blir så minimalt som mulig, og få en spesiell bil i tillegg er jo bare gøyalt :)

Helt enig i det som enkeltstående retro-hobbyprosjekt. Jeg trodde først du mente i industriell skala.. :p

 

Løsningen på det kan da umulig være å gjøre alle biler tyngre og dårligere, bare fordi de skal passe som omgivelser til et mindretall som bar besluttet at å holde nede vekten ikke lengre er en prioritet?

Det er neppe gjennomførbart å sette inn tiltak for å få jevnere vekt på bilparken. Ok, kanskje opplysningskampanjer men det fører egentlig bare til at bilparken jevnt og trutt blir tyngre i alle segmenter og da er man sikkerhetsmessig ikke lengre enn der man startet. USA har drevet med det i mange tiår og 2 tonn er som lettvekter å regne. Ikke bærekraftig på noe vis.

 

Jeg nevnte det bare som opplysning i tilfelle noen skulle finne på å lage en superlett plast-elbil i 2019. Den kan bli tungsolgt pga både egensikkerhet som målt i tester og etter hvert erfaringer fra trafikkulykker mot biler med varierende (som oftest høyere) vekt. En annen ting er at en god konstruksjon nødvendigvis veier en del og at batterier med en fornuftig rekkevidde også veier en del.

Helt enig i det som enkeltstående retro-hobbyprosjekt. Jeg trodde først du mente i industriell skala.. :p

Det hadde nok vært mulig og leve av dette i mellomstor målestokk, men noe stor industri er nok ikke mulig siden "råstoffet" er i begrenset omfang.

 

Du har foreksempel Trans Am gutta i USA som begynte med å restaurere og modernisere denne klassikeren og har etablert en solid butikk ut av dette, uten sammenligning forøvrig :p

Endret av Nautica

Jeg tror du kan se langt etter å få typegodkjent en av 70-tallets farligste biler bare med å restaurere den og elektrifisere den.

 

 

For sikkerhetens skyld bør vekta opp i normalområdet for elbiler. Kollisjoner mellom lette og tunge utgjør en betydelig økt sikkerhetsrisiko sammenlignet med likevektige kollisjoner.

 

Det spørs hvor vekta ligger i bilen. Hjelper lite med høy vekt og spinkelt chassis og sikkerhetsbur.

 

Møbelfabrikker, Hydro Aluminium , plastøp/båt-produsenter ( Eventuelt Hexagon )  og norske elektromotorfabrikker bør gjøre noe tilsvarende i Norge.

Think kunne lykkes... men jeg tenker at i slutt det vært ingen politiske vilje å produsere biler i Norge (kanskje pga mulig nedleggelse av inntekter fra bilavgifter til staten) og dårlig kompetanse i bedriften (outsourcing of core technology til utlandet).

Bilavgifter er vel uavhengig av hvor bilen er produsert.

 

For sikkerhetens skyld bør vekta opp i normalområdet for elbiler. Kollisjoner mellom lette og tunge utgjør en betydelig økt sikkerhetsrisiko sammenlignet med likevektige kollisjoner.

Det spørs hvor vekta ligger i bilen. Hjelper lite med høy vekt og spinkelt chassis og sikkerhetsbur.

 

Selvsagt. Jeg forutsetter en god prioritering av styrker, kollisjonssoner, batteri osv. Dette henger jo nøye konstruksjonsmessig sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...