Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøleveske forsvinner. Trykktest godkjent. Peugeot 308

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har hatt problemer i det siste med kjøleveske som lekker ut fra peugeoten min. Det forsvinner rett og slett bare en plass. Og har hatt den på 2 forskjellige verksteder uten at de finner noen lekkasje. Det er tatt trykktest av både system og lokk, hvor det ikke ble påvist noe synlig lekkasje.

Det ene verkstedet fortalte meg at det kan hende toppakningen "holder på å ryke", og at det da kan lekke litt veske ut.

Men jeg tror den lekker når den er stillestående, siden det er såpass mye som forsvinner, og det ikke blir noe mer lekkasje om jeg kjører med den, eller om den er stillestående. Det er såpass at "tanken" er tom innen 1 mnd. Det er selvfølgelig litt igjen i systemet, men jeg må fylle på en god del allerede såpass raskt.

Noen som har noen formening av hva dette kan være? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et relativt oppegående verksted kan sjekke toppakningen ved å måle CO2 i kjølevæska. Og ved trykktesting er det ikke nok å bare se på trykkfallet. En bør stå på et stille sted og lytte og se nøye etter lekkasjer rundt hele motoren.

Jeg fant en lekkasje på min bil med en Biltema-trykktester. Et bittelite hull i en o-ring som gjorde at det stod en syltynn stråle ut og ned på katalysatoren. Siden det fordampet umiddelbart kunne jeg ikke se antydning til lekkasje uten. Ved testing kunne jeg høre en veldig svak sildring bak motoren.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, nei det er det med verkstedene da. Om jeg skal ha tiltro til at de har testet grundig nok. Føler det er spesielt at det ikke "finnes" noen lekkasje, sålenge såpass mye forsvinner ut en eller annen plass. Men det vil jo ikke fordampe når det forsvinner såpass mye ut, også utenom kjøring. Og jeg har ikke noen lekkasjemerker på asfalten i carporten. Så det er noe rart en eller annen plass.

Men de sier som sagt at de tror det er en "større del" som holder på å ryke. Og det finner jeg litt merkverdig, siden jeg mener at det skal jo være et såpass lukket system, at om noe "holder på å ryke" så kan det vel neppe være noen toppakning eller noe, annet enn en slange, eller oring som du nevner her.

Men det er jo selvsagt fristende å kjøpe en trykktester for å høre selv, når du nevner det.

Endret av Paulex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...