Gå til innhold

Elbilandelen fyker i været i storbyene. Det er det én grunn til


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Hele artikkelen er latterlig

 

– Selv om elbilene skulle betalt engangsavgifter som de andre bilene i 2016, ville det bare økt statens inntekter med drøyt 2 milliarder kroner, sier Kvalø.

 

– Bilkjøperne har kjøpt mer miljøvennlige bensin- og dieselbiler siden 2008. Effekten av dette er at staten har tapt 7 milliarder kroner i potensielle avgiftsinntekter fra engangsavgiften, sier Kvalø.

 

Så de VIL at vi skal kjøpe miljøsvin...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

litt merkelig at Venuzuela som har enorme oljerikdommer knapt har mat til egen befolkning, mens Sverige, Finnland og Danmark går så det suser uten oljerikdommer.

Har du sammenlignet statsbudsjettene til de nordiske landene? Er du klar over hvor mye penger vi nordmenn brenner av? Kanskje du kan starte med deg selv, prøv å ha halv lønn et par år, så skal vi se hvor mange Tesla du har råd til, uansett avgiftsnivået.

Lenke til kommentar

Det er morsomt hvordan dere her trekker frem engangsavgiften som om det er den eneste avgiften på nye biler. Prøv å regne med mva også, det er en relevant avgift som man er fritatt fra ved kjøp av elbil..

Jeg tror folk flest tar det for gitt at mva blir (gradvis) innført for elbiler snart. Det må skje. Jeg tipper det skjer med 2,5% mva i 2020, 5% i 2021 osv opp til 25% i 2029.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror folk flest tar det for gitt at mva blir (gradvis) innført for elbiler snart. Det må skje. Jeg tipper det skjer med 2,5% mva i 2020, 5% i 2021 osv opp til 25% i 2029.

Poenget er at man glemmer en vesentlig del av de avgiftene man har sluppet unna og derfor ender opp med helt feil tall.

Mva kommer og det gjør også flere avgifter.

Lenke til kommentar

Poenget er at man glemmer en vesentlig del av de avgiftene man har sluppet unna og derfor ender opp med helt feil tall.

Mva kommer og det gjør også flere avgifter.

Nei, det er ikke mange (i antall) avgifter man slipper unna..

 

Jeg betaler fulle avgifter for drivstoff, på lik linje med fossilbiler.

Jeg betaler fulle avgifter for deler, på lik linje med fossilbiler.

Jeg betaler fulle avgifter for reparasjoner, på lik linje med fossilbiler.

Jeg betaler fulle avgifter for servicer, på lik linje med fossilbiler.

Jeg betaler fulle avgifter for tilbehør, på lik linje med fossilbiler.

Jeg betaler fulle avgifter for vask, på lik linje med fossilbiler.

Jeg betaler fulle avgifter for forsikring, på lik linje med fossilbiler.

+++

 

I tillegg betaler jeg fulle avgifter for lade infrastruktur hjemme, noe fossilbiler slipper.

 
Mva kommer fullt ut, bompenger kommer delvis, parkering kommer delvis og veiavgift kommer delvis.
CO2 avgiftene, som er vesentlige på fossile biler, er ikke noe elbilene har fritak for. Det er avgifter som ikke angår elbiler.

 

Staten kommer til å prøve å hente inn bortfallet av inntekter, men det kommer til å legges generelt og ikke på elbiler spesielt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

I tillegg betaler ingen deler av oljeindustrien nettleie for sitt gigantiske strømforbruk. Dette er også verd mer enn hele Elbilfritaket for fellessamfunnet.

 

Det gigantiske strømforbruket de er pålagt å ha? Som de ikke vil ha selv da det er vesentlig dyrere enn å produsere strømmen offshore?

Lenke til kommentar

 

Det er riktig at det bare er en grunn for den høye el-bil andelen i Norge. De ekstreme ( i forhold til andre land i Europa) inntektene fra olje og gass salg gjør at norske politikere kan tilby økonomiske fordeler til el-bil eiere som ikke finnes i resten av Europa. Det er imidlertid litt ironisk at de gruppene som jobber mest for å stoppe olje og gass næringen er blant de ivrigste til å bruke olje inntektene.

 

Mener å huske at vi hadde høye avgifter på biler før oljerikdommene flommet over oss. Og litt merkelig at Venuzuela som har enorme oljerikdommer knapt har mat til egen befolkning, mens Sverige, Finnland og Danmark går så det suser uten oljerikdommer. Kan det være at du bare prater tull? At du ikke forstår så mye om hvordan samfunn fungerer. Trur nok det er slik det henger sammen. Har du noen gang reflektert over hva det betyr for et samfunn å ha tilgang på energi som er tilnærmet gratis. At det gjør AS Norge biligere å drifte. Vi snakker om vannkraft og muligeten som vi nå har fått til å bruke den også til å drifte personbilene våre.

Jeg ser du lever i den tro at Norge er billig å drifte. Sorry, vi har ett alvorlig tilfelle av det som i samfunns økonomien kalles "Hollandsk Syke". Sammenligner du du statsbudsjettene for Norge og Sverige vil du se at Norge bruker 220 000 nok/pr innbygger, Sverige bruker 93 600 nok/pr innbygger. Dette er grove tall, summerte utgifter delt innbyggere. Grove, men svært illustrative.
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke mange (i antall) avgifter man slipper unna..

 

Jeg betaler fulle avgifter for drivstoff, på lik linje med fossilbiler.

Jeg betaler fulle avgifter for deler, på lik linje med fossilbiler.

 

Jeg betaler fulle avgifter for reparasjoner, på lik linje med fossilbiler.

 

Jeg betaler fulle avgifter for servicer, på lik linje med fossilbiler.

 

Jeg betaler fulle avgifter for tilbehør, på lik linje med fossilbiler.

 

Jeg betaler fulle avgifter for vask, på lik linje med fossilbiler.

 

Jeg betaler fulle avgifter for forsikring, på lik linje med fossilbiler.

+++

 

I tillegg betaler jeg fulle avgifter for lade infrastruktur hjemme, noe fossilbiler slipper.

 

 

Mva kommer fullt ut, bompenger kommer delvis, parkering kommer delvis og veiavgift kommer delvis.

CO2 avgiftene, som er vesentlige på fossile biler, er ikke noe elbilene har fritak for. Det er avgifter som ikke angår elbiler.

 

Staten kommer til å prøve å hente inn bortfallet av inntekter, men det kommer til å legges generelt og ikke på elbiler spesielt.

Her ja, dette viser jo bare poenget mitt. Her hang du deg opp i "er" og forsøker å gjøre et slags poeng av det fremfor å forstå poenget mitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her ja, dette viser jo bare poenget mitt. Her hang du deg opp i "er" og forsøker å gjøre et slags poeng av det fremfor å forstå poenget mitt.

Da må du forklare poenget ditt bedre.

 

I det daglige er det primært bom som er avgiftslette, tildels veiavgiften. Utover det er det ingen avgiftslette i det daglige.

 

Ved innkjøp, så er det mva som er en fullstendig avgiftslette. Engangsavgiften er sterkt knyttet mot forbruk og utslipp. Det et derfor ikke naturlig at rene elbiler har noe særlig engangsavgift, slik hovedprinsippet for avgiften er utformet i dag.

 

Hvilke andre avgifter er det du sikter til?

Lenke til kommentar

 

I tillegg betaler ingen deler av oljeindustrien nettleie for sitt gigantiske strømforbruk. Dette er også verd mer enn hele Elbilfritaket for fellessamfunnet.

 

Det gigantiske strømforbruket de er pålagt å ha? Som de ikke vil ha selv da det er vesentlig dyrere enn å produsere strømmen offshore?

Bare strømmen oljerafeneri i Norge bruker dekker opp for elbiler til alle i Norge. Det er før vi tar med skip for transport av olje inn produkt ut og alle lastebiler og kjemiekaler som benyttes i rafeneringsprosessen som også skal fraktes inn gjerne med skip.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare strømmen oljerafeneri i Norge bruker dekker opp for elbiler til alle i Norge.

Kilde?

 

Viser også til en nesten likelydende diskusjon her tidligere: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1842843&p=24859691

 

Fra tall jeg finner om raffineringskapasitet i norge (ca 16M tonn) og forbruk (Ca 8-9M tonn, noe usikre tall) så ser vi også at norske raffenerier leverer til langt mer enn bare Norge. Å sammenligne forbruket med kun en norsk bilflåte blir dermed noe kusnstig. Ikke produserer de kun bensin og autodiesel heller. Litt under halvparten av det raffeneriene lager er andre produkter. (Parafin, tungolje, marinediesel, anleggsdiesel, smøring)

Lenke til kommentar

Sverige, Finnland og Danmark går så det suser uten oljerikdommer.

 

Sverige, Finland og Danmark hadde ingen olje og ble tvunget til å satse tungt på innovasjon og industri. I dag er f.eks. Lego og Ikea noen av verdens mest kjente merkevarer. Det ble også satset sterkt på teknologi (Nokia og Ericsson) og transport (Volvo og Scania).

 

I Norge ble oljen en hvilepute de siste 50 årene. Det har blitt en brems for innovasjon og annen industri, hvor alt skulle dreie seg om olje og utvinning.

Lenke til kommentar

 

Bare strømmen oljerafeneri i Norge bruker dekker opp for elbiler til alle i Norge.

Kilde?

 

Viser også til en nesten likelydende diskusjon her tidligere: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1842843&p=24859691

 

Fra tall jeg finner om raffineringskapasitet i norge (ca 16M tonn) og forbruk (Ca 8-9M tonn, noe usikre tall) så ser vi også at norske raffenerier leverer til langt mer enn bare Norge. Å sammenligne forbruket med kun en norsk bilflåte blir dermed noe kusnstig. Ikke produserer de kun bensin og autodiesel heller. Litt under halvparten av det raffeneriene lager er andre produkter. (Parafin, tungolje, marinediesel, anleggsdiesel, smøring)

Nissan påsto det kostet 7,5 kWt å raffinere én US gallon bensin da de presenterte Leaf:7.5kw_to_refine.jpg

 

USAs energidepartement (DOE) påsto 6 kWt per us gallon. Diesel koster litt mer, visstnok. Dette er kun raffinering, og de får ikke all kraft fra nettet, men produserer en del selv med gass- eller oljekraftverk, slik de gjør på plattformer.

Jeg har lest dokumentasjonen selv tidligere men det er så gamle linker at sidene de var på er oppgradert og linkene ikke fungerer lengre. Eks hvor DOE oppga 6 kWt per usg: http://gatewayev.org/how-much-electricity-is-used-refine-a-gallon-of-gasoline Tror ikke raffinering alene bruker like mye energi som elbiler ved samme kjørelengde (gjennomsnittsbil vs gjennomsnittselbil) men tar man med hele produksjonskjeden er det sannsynligvis mer energi per km bensin enn per km strøm.

 

Dette er noe TU kunne funnet ut av og lagt artikkel om siden de gamle kildene er døde.

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar

Tror ikke raffinering alene bruker like mye energi som elbiler ved samme kjørelengde (gjennomsnittsbil vs gjennomsnittselbil) men tar man med hele produksjonskjeden er det sannsynligvis mer energi per km bensin enn per km strøm.

Det går mye energi, men vi bør være innforstått med at ikke alt eller en gang en majoritet er strøm. Veldig mye energi går med til oppvarming siden råoljen skal destilleres, men varme kan fremskaffes mer energiøkonomisk med andre kilder enn strøm. Kilden i den andre tråden jeg oppgav regnet seg frem til ca 50wh pr. liter. Det trenger heller ikke være rett for all del, men vi bør være forsiktige med hvilke påstander vi gjør.
Lenke til kommentar

 

Tror ikke raffinering alene bruker like mye energi som elbiler ved samme kjørelengde (gjennomsnittsbil vs gjennomsnittselbil) men tar man med hele produksjonskjeden er det sannsynligvis mer energi per km bensin enn per km strøm.

Det går mye energi, men vi bør være innforstått med at ikke alt eller en gang en majoritet er strøm. Veldig mye energi går med til oppvarming siden råoljen skal destilleres, men varme kan fremskaffes mer energiøkonomisk med andre kilder enn strøm. Kilden i den andre tråden jeg oppgav regnet seg frem til ca 50wh pr. liter. Det trenger heller ikke være rett for all del, men vi bør være forsiktige med hvilke påstander vi gjør.

Derfor skriver jeg energi. Så lenge energi omsettes for å lage drivstoff er det energi som ellers kunne blitt brukt til å drive elbil i denne sammenligningen. At de for eksempel brenner gass lokalt slipper også ut klimagasser.

Lenke til kommentar

Derfor skriver jeg energi. Så lenge energi omsettes for å lage drivstoff er det energi som ellers kunne blitt brukt til å drive elbil i denne sammenligningen. At de for eksempel brenner gass lokalt slipper også ut klimagasser.

Det var dette sitatet jeg adresserte spesifikt: "Bare strømmen oljerafeneri... ".

 

Og det går ikke på ett. Det som gir deg 10kWh i varmeenergi ville bare blitt til 3-6kWh elektrisk energi. Termodynamikk is a b**** ;-)

Lenke til kommentar

Da må du forklare poenget ditt bedre.

 

I det daglige er det primært bom som er avgiftslette, tildels veiavgiften. Utover det er det ingen avgiftslette i det daglige.

 

Ved innkjøp, så er det mva som er en fullstendig avgiftslette. Engangsavgiften er sterkt knyttet mot forbruk og utslipp. Det et derfor ikke naturlig at rene elbiler har noe særlig engangsavgift, slik hovedprinsippet for avgiften er utformet i dag.

 

Hvilke andre avgifter er det du sikter til?

Jeg sikter til MVA, artikkelen mitt innlegg var et tilsvar til nevner kun engangsavgift og lar mva være noe helt fremmed som ikke nevnes.

Jeg ser din vrangvilje.

Lenke til kommentar

 

Derfor skriver jeg energi. Så lenge energi omsettes for å lage drivstoff er det energi som ellers kunne blitt brukt til å drive elbil i denne sammenligningen. At de for eksempel brenner gass lokalt slipper også ut klimagasser.

Det var dette sitatet jeg adresserte spesifikt: "Bare strømmen oljerafeneri... ".

 

Og det går ikke på ett. Det som gir deg 10kWh i varmeenergi ville bare blitt til 3-6kWh elektrisk energi. Termodynamikk is a b**** ;-)

Det hadde vært interessant å få nye tall på dette uansett. Tror ikke DOE brukte varmeenergi i sitt overslag.

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...