joka Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 hei min svigerbror har en GMC Yukon 6,5TD som fikk 2-er feil på avgass, (bilen bruker mye olje) nå står bilen på verksted for bytte av motor... hva gjør han nå? avgassmåling gjøres med full gass, men man skal jo ikke gi full gass på ny motor. utsettelse av fristen er vel normalt ikke mulig? eller? fristen for EU gikk ut 31. mars... så han kan ikke kjøre med bilen. hvor lenge bør motoren gå før den belastes fullt? (alternativt kan han jo levere inn skiltene, og så leie prøveskilt mens motoren "kjøres inn") Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 Er det fabrikksny motor eller overhalt motor?Uansett er det ingen problem å ruse en motor så sant man ikke belaster den. Men litt temperatur må den få først.Angående innkjøring så vil de noen motorer være delvis ferdig innkjørt, men uansett er dette en grei metode for de aller fleste maskiner: Bruk olje uten friksjonsnedsettende midler. Helt ordinær og billig mineralsk olje i type 10W-30 er godt nok, en skal ikke bruke denne oljen særlig lenge uansett. Kjør med lite belastning til den er gjennomvarm (f.eks 30 minutter, ikke bare til nålen kommer opp til midten). Kjør så vekselvis med full gass, deretter slipp gass og la motor bremse bilen. Start med f.eks 4-5 sekunder intervall på dette, og øk på til antall sekunder man kan gjøre dette uten å være til fare for andre trafikanter.Kjør så tilbake til verksted, få byttet olje og filter, denne gang til en olje uten friksjonsnedsettende midler, gjerne mineralsk, men nå bør en finne en olje som overgår fabrikantens krav, for denne oljen kan man kjøre med i noen uker / 2.000KM ca. Så tapper man og får på ny olje og filter. Dette er siste gang, og nå kan man godt bruke helsyntet og finere kvalitet, gjerne med zink og fosfor. Mobil 1, Royal Purple... Styr iallfall unna long-life-oljer.Men at fristen for godkjenning gikk ut 31.03 så havner han ikke på klippelisten med det samme, så han kan trygt kjøre bilen i noen dager. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 Kjør så vekselvis med full gass, deretter slipp gass og la motor bremse bilen. Start med f.eks 4-5 sekunder intervall på dette, og øk på til antall sekunder man kan gjøre dette uten å være til fare for andre trafikanter. En fin og mye brukt metode på konkurransekjøretøy hvor man ikke bryr seg om levetid på motorene. For vanlige kjøretøy anbefales forsiktig kjøring i henhold til produsentens instruksjoner (manualen). Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 Men at fristen for godkjenning gikk ut 31.03 så havner han ikke på klippelisten med det samme, så han kan trygt kjøre bilen i noen dager. Med de nye reglene innført i februar havner han på klippelisten 1. April. Nå er fristen endelig, i motsetning tidligere med to måneders "ekstra tid". Ellers skal bilen gå på tomgang ved avgassmåling, IKKE full gass. For kjøretøy med avgassklasse EU-4 eller lavere: Måling ved hjelp av avgassmåler mens motoren går på tomgang i samsvar med produsentens anbefalinger om oppvarming og øvrige krav for avgassmåling. Det måles med normal tomgang (ca 850 rpm) og forhøyet tomgang (ca 2000 rpm). Når bilen kjøres normalt, vil turtallet være mye høyere enn dette, så avgassmålingen vil gå helt fint selv på splitter ny motor. Om verkstedet gir bånn gass når de tester, hadde jeg funnet et annet verksted. Kilde: https://www.vegvesen.no/_attachment/2354663/binary/1311258?fast_title=Kontrollinstruks+for+periodisk+kontroll+av+kjøretøy.pdf Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 En fin og mye brukt metode på konkurransekjøretøy hvor man ikke bryr seg om levetid på motorene. For vanlige kjøretøy anbefales forsiktig kjøring i henhold til produsentens instruksjoner (manualen). Jeg vil protestere på denne. Har sett MANGE motorer, både bensin og diesel, til MC og bil, som ikke blir ferdig innkjørt fordi det kjøres forsiktig. Skrekkens eksempel var en bil som var kjørt 60-70.000KM (en Mitsubishi, uten at merket spiller noen rolle) og brukte mye mer olje enn den skulle. Kunden var lite fornøyd, og verkstedet forsto ikke problemet. Løsning var å bytte olje til en mineralsk olje, ta en tur og følge det jeg skrev over, bytte olje igjen og motoren var som ny, oljeforbruket, effekt og drivstofforbruk kom alt godt innafor normalen. Nyere motorer har mye høyere presisjon og mye mindre toleranser, så i praksis er det eneste som faktisk trengs å innkjøres er stempelringer, og disse er det ingen mening med å være forsiktig med, faktisk tvert imot trenger de en hel del belastning for å bli ferdig tilpasset. Men for all del, du må gjerne velge å tro noe annet, det er helt greit for meg. Men ikke si at dette er feil, for dette har jeg nokså god erfaring med etterhvert. Og ja, jeg vet at det skrives noe helt annet i håndboken til kjøretøyet. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 (endret) Med de nye reglene innført i februar havner han på klippelisten 1. April. Nå er fristen endelig, i motsetning tidligere med to måneders "ekstra tid". Ellers skal bilen gå på tomgang ved avgassmåling, IKKE full gass. Det måles med normal tomgang (ca 850 rpm) og forhøyet tomgang (ca 2000 rpm). Når bilen kjøres normalt, vil turtallet være mye høyere enn dette, så avgassmålingen vil gå helt fint selv på splitter ny motor. Om verkstedet gir bånn gass når de tester, hadde jeg funnet et annet verksted. Kilde: https://www.vegvesen.no/_attachment/2354663/binary/1311258?fast_title=Kontrollinstruks+for+periodisk+kontroll+av+kjøretøy.pdf I stand corrected Sir! :-D Visste ikke at de nye reglene tredde i kraft for hver enkelt bil før etter at de har hatt sin siste PKK etter gamle regler. Har ikke giddet å ni-lese på dette siden jeg ikke har så med PKK å gjøre nå. Og ja, selvsagt, å ruse motor for å måle avgass ut høres noe sært ut :-D Endret 3. april 2019 av Habla Møberg Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 Jeg foretrekker å høre på de som faktisk utvikler og produserer kjøretøyene. Ikke en tilfeldig person på internett som har hørt om eller kjenner en som aldri har hatt problemer. https://www.youtube.com/watch?v=Ij7-LyOFlUU Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 Jeg foretrekker å høre på de som faktisk utvikler og produserer kjøretøyene. Ikke en tilfeldig person på internett som har hørt om eller kjenner en som aldri har hatt problemer. https://www.youtube.com/watch?v=Ij7-LyOFlUU For all del, jeg prøver ikke overbevise deg :-) Bare ikke si at det er feil det jeg skrev. Jeg vet at det skrives mye rart om dette emnet på nettet. Jeg har endt opp med selv å gjøre dette på et greit antall maskiner i diverse størrelserer og til forskjellige bruksområder, og flere av disse har jeg igjen hatt fra hverandre. Så for min del handler ikke dette om hva andre sier, men hva som faktisk virker. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 Kanskje for mange år siden men nye biler (og MC-er) har spesielle stempelringer for å framskynde innkjøringa og motvirke problemet med friksjonshemmere. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 Kanskje for mange år siden men nye biler (og MC-er) har spesielle stempelringer for å framskynde innkjøringa og motvirke problemet med friksjonshemmere. OK :-) Lenke til kommentar
joka Skrevet 3. april 2019 Forfatter Del Skrevet 3. april 2019 Med de nye reglene innført i februar havner han på klippelisten 1. April. Nå er fristen endelig, i motsetning tidligere med to måneders "ekstra tid". Ellers skal bilen gå på tomgang ved avgassmåling, IKKE full gass. Det måles med normal tomgang (ca 850 rpm) og forhøyet tomgang (ca 2000 rpm). Når bilen kjøres normalt, vil turtallet være mye høyere enn dette, så avgassmålingen vil gå helt fint selv på splitter ny motor. Om verkstedet gir bånn gass når de tester, hadde jeg funnet et annet verksted. Kilde: https://www.vegvesen.no/_attachment/2354663/binary/1311258?fast_title=Kontrollinstruks+for+periodisk+kontroll+av+kjøretøy.pdf i den pdf fila står det: 8.2.2. Utslipp fra dieselmotorer For kjøretøy med avgassklasse EU-4 eller lavere: Måling av røyktetthet ved fri akselerasjon (ubelastet fra tomgang opptil avreguleringsturtall) i frigir med clutchen tilkoplet. avreguleringsturtall er vel max turtall? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 Stemmer det. Å henvise til avgassmåling på bensinmotor hjelper lite når det er snakk om diesel. Se punkt 8.2.2.2. På euro 4 eller eldre tar jeg 1 opprusing og ganger dette med 0,7. Da er de fleste innafor. Lenke til kommentar
joka Skrevet 3. april 2019 Forfatter Del Skrevet 3. april 2019 Er det fabrikksny motor eller overhalt motor? tja... toppene skal overhales... om bunndelen skal overhales vet han ikke før toppene er tatt av... og slitasjen er målt og om det holder med honing i.flg verkstedet er det ikke mye dyrere med ny bunndel i forhold til å bore opp sylindrene, bytte lager, oljepumpe ventillølftere +++ Lenke til kommentar
joka Skrevet 3. april 2019 Forfatter Del Skrevet 3. april 2019 På euro 4 eller eldre tar jeg 1 opprusing og ganger dette med 0,7. Da er de fleste innafor. det er dette som bekymrer litt... ny motor og maks turtall Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 Har fint lite å si så lenge motoren allerede er driftsvarm. Det er ikke rare belastningen så den blir ikke overopphetet. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 i den pdf fila står det: 8.2.2. Utslipp fra dieselmotorer For kjøretøy med avgassklasse EU-4 eller lavere: Måling av røyktetthet ved fri akselerasjon (ubelastet fra tomgang opptil avreguleringsturtall) i frigir med clutchen tilkoplet. avreguleringsturtall er vel max turtall? Se der ja. Ikke klar over at det var forskjell på diesel og bensin der Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 4. april 2019 Del Skrevet 4. april 2019 det er dette som bekymrer litt... ny motor og maks turtall Ny motor og maks turtall har absolutt ingenting å si, når det ikke er noen belastning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå