icanhasyellow Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 Jeg lurer på om det er mulig å se videoer av norske politiavhør? I USA er det ganske vanlig at disse videoene slippes ut - er det annerledes her i Norge? Og hvorfor? Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 (endret) Ikke i utgangspunktet. Men du kan nok finne klipp fra avhør på for eksempel nyhetene eller dokumentarer. For eksempel: https://www.nrk.no/dokumentar/brennpunkt-program-blir-undervisning-pa-politihogskolen-1.13429753 Personvern står kanskje litt sterkere her enn i USA. Endret 3. april 2019 av hekomo Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 Avhør blir ikke tatt opp på video heller i Norge, kun lydopptak. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 Avhør blir ikke tatt opp på video heller i Norge, kun lydopptak. Det stemmer ikke. Video brukes ikke nødvendigvis i alle saker, men i alvorlige saker er det stort sett avhør på video som gjelder. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 Man må vel sende en begjæring til politiet om innsyn i dokumenter med en saklig begrunnelse. Har en ikke saklig grunn så får man vel enkelt og greit avslag. Tror aldri jeg har sett hele avhør lagt ut offentlig, hverken norsk eller amerikansk, men jeg har sett klipp som blir offentliggjort. Da antar jeg det er saker som blir vurdert til "offentlig interesse". Det er sikkert noen som vurderer hvorvidt noe vil ha preventiv virkning og hvorvidt et samfunn vil ha stor interesse av saken. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 Mener å huske en dokumentar om politiets fokus på å bli bedre på avhør som hadde intervjusituasjoner med. Muligens rekonstruksjon, men allikevel lik reelle intervjuer. Husker dessverre ikke navn. Eller tenkte du på spesifikke saker? Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 7. april 2019 Del Skrevet 7. april 2019 Man må vel sende en begjæring til politiet om innsyn i dokumenter med en saklig begrunnelse. Med mindre man er part i saken eller lignende, så er det neppe noe å hente her. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 7. april 2019 Del Skrevet 7. april 2019 Avhør blir ikke tatt opp på video heller i Norge, kun lydopptak. Dette stemmer ikke. For visse typer avhør er det standard at det tas opp lyd og video. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå