Vibek Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 Kunne godt fått tips av noen til hva slags retning jeg skal gå i for å kjøpe en data.Det er stasjoner data og vil bruke til photoshop, videoredigering, evt musikkprogram og spill.Hva bør den innebære for å klare å kjøre alt dette feilfritt og hvor spill ikke hakker?Ser etter en rimelig pris, men mye for pengene. Vær snill og begrunn hvorfor så jeg kan forstå mer av data generelt. På forhånd takk<3 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 (endret) Hva er budsjett? hva slags spill? Generieltsett er vel brukt pc f.eks Ryzen 5 1500 og GTX 1060 brukt + 16 GB ram burde være mistekrav. Men vær ops på bruktmarkedet kan være litt risiko, og du har nødvendigvis ikke garanti å få solgt. Intel i7-9700K + GTX 2080 og 32 GB ram om du trenger god pc. Men da betaler du mye og ryzen 7 3700 kommer muligens til sommeren så lurest å vente å kjøpe nytt. Endret 3. april 2019 av LMH1 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 snipp Jeg tror ikke trådstarter har peiling på hva som er bra av hardware, så er nok det gresk for henne det du foreslår (antar det er en jente siden nicket er "Vibek"). Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 Hva bør den innebære for å klare å kjøre alt dette feilfritt og hvor spill ikke hakker? Slike krav krever også at du bruker en del penger, for slike programmer og spill bruker en del kraft i form av rask prosessor og skjermkort, men også en del minne (RAM), og slikt koster en del penger. Folk kjøper f.eks skjermkort til bruk i spill som alene koster opp mot 15 tusen kroner... Da skjønner du at ting blir fort veldig dyrt. Så du må nesten si hvor mye penger du kan bruke. Du får mest for pengene ved å bygge PC selv, men basert på det du skrev så antar jeg at du ikke kan det, og derfor anbefaler jeg deg å kjøpe en ferdig bygd PC fra f.eks Komplett.no. Heller der enn Elkjøp altså. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 (endret) Denne artikkelen kan kanskje hjelpe deg https://www.cgdirector.com/best-computer-for-video-editing/ Her er et forslag med noen tanker. https://www.prisjakt.no/list.php?l=575320&view=b Plattform: 9900K prosessor, Z390 hovedkort og 4*8 GB minne. 9900K er god prosessor både til gaming og redigering. Med 32 GB minne på "bare" 3000mhz tenker jeg mest på redigering. Du kan nok klare deg med 2*8 GB også, og vil du fokusere mer på gaming-biten så kan det lønne seg å ta raskere minne (4000mhz+). Ønsker du billigere prosessor, og vil fokusere på gaming så ville jeg sett på 9600K eller 9700K. Ønsker du billigere prosessor og vil fokusere mer på redigering kan du se på Ryzen 2700(X) eller vente til neste generasjon Ryzen kommer. Den skal komme til sommeren. Går du Ryzen skal du ha et annet hovedkort også, f.eks MSI B450 Gaming Pro Carbon AC. Mest sansynlig vil du være mer enn fornøyd med Ryzen til både redigering og gaming, men Intel er vassere (og dyrere!). Lagring: Sata SSD til windows og programmer, M.2 SSD til bildene/video du arbeider med. Her kan du nok klare deg med 256 GB til windows/programmer, men kanskje du trenger større M.2 til filene du arbeider med. Jeg vet ikke hvor store prosjekter du har. Jeg la til tre 6 TB tradisjonelle spinnedisker for lagring som du kan sette opp i raid5, som vil gi deg 12 TB med lagring hvor en disk kan feile uten at du mister data. Igjen, jeg vet ikke hvor mye plass du trenger - hvor store dine prosjekter er. Skjermkort: RTX 2070. Dette kortet vil dra spill i 1080p og 1440p greit fremover. Skal du game i 4K ville jeg tatt 2080 eller 2080 TI, men da er prisen sinnsyk. Kabinett og strømforsyning: Fractal R6. Har god plass og gjør ikke så mye ut av seg. Dette kan du ha i mange mange år. Corsair RM750X er en god og greit priset strømforsyning. Du trenger ikke mer enn denne egentlig. Kjøling: Tok med en AIO, men du kan nok klare deg med en billigere luftkjøler også - f.eks Cooler Master 212 Black Edition. Bedre kjøling vil gi deg mulighet for høyere overklokk av prosessor (=raskere system). Endret 3. april 2019 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 Jeg tror ikke trådstarter har peiling på hva som er bra av hardware, så er nok det gresk for henne det du foreslår Godt mulig, men jeg prøvde å svare allikevel. Kanskje man sår en tanke som TS kan spinne videre på - om ikke annet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå