Mads2 Skrevet 2. april 2019 Del Skrevet 2. april 2019 Jeg og en venn er litt uenig angående bruk av autopilot. La oss si at man har den nyeste Tesla Model 3 med nyeste autopilot. Vi setter oss inn i bilen utenfor huset mitt, og ønsker å kjøre til en annen by. Da kan bilen gjøre all jobben hvis jeg vil, må bare ha en hånd på rattet? At bilen gasser, svinger og blinker osv selv? Lenke til kommentar
johanf Skrevet 2. april 2019 Del Skrevet 2. april 2019 Funksjonaliteten er ikke tilgjengelig, selv om du betaler for det. Når den blir klar, og lovlig å bruke, vil Tesla åpne opp for bruken. 1 Lenke til kommentar
Mads2 Skrevet 2. april 2019 Forfatter Del Skrevet 2. april 2019 Funksjonaliteten er ikke tilgjengelig, selv om du betaler for det. Når den blir klar, og lovlig å bruke, vil Tesla åpne opp for bruken. Åja takk, så det er ikke lov nå? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 2. april 2019 Del Skrevet 2. april 2019 Det er vel ingen lov mot å bruke sånt, men du kan ikke legge noe ansvar over på bilen. Med andre ord skal du følge med, ha hendene på rattet, akkurat som normalt. Om du krasjer på grunn av det har du kun deg selv å skylde. 5 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 Jeg og en venn er litt uenig angående bruk av autopilot. La oss si at man har den nyeste Tesla Model 3 med nyeste autopilot. Vi setter oss inn i bilen utenfor huset mitt, og ønsker å kjøre til en annen by. Da kan bilen gjøre all jobben hvis jeg vil, må bare ha en hånd på rattet? At bilen gasser, svinger og blinker osv selv? Det er ikke noe som heter "full autopilot". Det er autopilot, som holder filen og justerer avstand til bilen foran, og så er det full selvkjøring som ikke fungerer enda som skal kunne ta deg fra A til B uten at du trenger å gjøre noe. Du kan egentlig bruke hva som helst så lenge du har full kontroll på kjøretøyet til enhver tid. Så hvis full selvkjøring faktisk hadde vært tilgjengelig i dag så kunne du brukt det så lenge du alltid har kontroll over bilen. Det vil si at du kunne latt den kjøre selv, men du måtte sittet klar til å gripe inn når som helst og uten forsinkelse. Akkurat som du må med autopilot i dg. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 Dagens vegtrafikklov er ikke tilrettelagt for "full autopilot". Det er for så vidt ikke noe rettslig til hinder for det, men det skaper noen problemer med tanke på at vegtrafikkloven bygger på en forutsetning om at et menneske selv tar alle vesentlige beslutninger knyttet til kjøretøyets manøvrering og fremdrift (se eksempelvis vegtrafikkloven §§ 21, 23, 24). Dette gjør ikke sjøloven og luftfartsloven, disse lovene er bygget opp med tanke på at man som fartøysjef er ansvarlig for fartøyets hhv. sjø- og luftdyktighet og ellers kan delegere. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 Ja det er lov, så lenge du er ansvarlig operatør og er i bilen. Problemet er når en trekker seg ut av bilen/trekker oppmerksomheten vekk. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 Det avgjerande punktet er nok om bileigaren/passasjeren kan defineras som førar av motorvogn, og dermed er ansvarleg for å ha rett kompetanse og ansvar for korleis bilen oppfører seg i trafikken. Etter vegtrafikklova § 6 så er det eit krav at føraren av bilen alltid skal ha fullt herredømme over køyretøyet. Denne bestemmelsen er satt med utgangspunkt i kravet til å avpasse farta etter forholda, men den kan kanskje også forståast slik at føraren uanett skal kunne overstyre bilens tekniske hjelpemiddel? Konklusjonen er nok likevel at sjølvkøyrande bil er lov, også utan å ha handa på rattet av den grunn at autonom køyring ikkje er regulert og ulovleggjort. Dersom ein ikkje kan peike på ein passasjer eller bileigar som skal ha status som fører av motorvogn, så vil mykje av vegtrafikklova ikkje være gjeldande. Dersom eg skulle sjå litt forbi den eksakte lovteksta, men i staden ser på at vegtrafikklova var meint for å regulere all trafikk med motorvogn, og med grunnregelen om at all trafikk skal være hensynsfull, aktpågivande og varsom. Så vil eg anta at ein utifrå normal forståelse av trafikkreglane, og med tanke på at dei fyrste generasjonane av sjølvkøyrande bilar ikkje er 100% til å stole på, hadde definert den som sitter ved rattet som førar av motorvogna. Med det resultat at den som sitter bak rattet må ha gyldig sertifikat på den aktuelle køyretøyklassa, må oppfylle edruelegheitskrav, og må til ei kvar tid ha herredømme over køyretøyet. Sidan dagens regelverk ikkje regulerer kor mykje tekniske hjelpemiddel som det er lov å utstyre bilen med, og med tanke på at hjelpemiddel som ABS-bremser, adaptiv cruicekontroll, og programvare som gjer at bilen sjølv kan holde seg på vegen mellom to linjer, og liknande er lov, så ser eg ingen grunn til at ein skal sette grensa ved meir avanserte hjelpemiddel så lenge føraren er definert som ein fysisk person, og at denne personen har kontroll på bilen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå