Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Boremaskin-chuck som har satt seg fast (Black & Decker)

Anbefalte innlegg

Jeg har en Black & Decker CD70CRE drill (m/slagdrill-funksjon) der chuck'en har satt seg fast med et bor inni. Chuck'en er av den "verktøyløse" typen der man bare vrir for å stramme og løsne.

Til slutt tok jeg en hammer og slo mot den fremste delen der man vrir. Den løsnet riktignok, men uten at boret kan tas ut. Altså, den er helt stramt festet som før, bare at den fremste svarte delen på bildet (der man tar tak og vrir) spinner rundt. Hvordan får jeg åpnet den, og pleier man å kunne få ny chuck som reservedel? (da kanskje en med verktøy for å stramme da dette kanskje blir litt mindre problematisk med tanke på det som her har skjedd).

cd70cre.jpg.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du har prøvd teknikeren første lov: "Det går alltid bedre med en større hammer!" Ny chuck bør være kurant som reservedel.

Lenke til kommentar

Ser ikke ut som noen kvalitetsmaskin, så sikkert billigere å kjøpe ny maskin

Vi har Milwakuee og der ta vi enkelt av chucken når borret setter seg fast og slår ut fra baksiden  (Slagdrill)

Muligens det står i brukermanualen på din maskin

Lenke til kommentar

https://www.manualslib.com/manual/832599/Black-And-Decker-Cd60re.html?page=3#manual

Her er ihvertfall manualen... 

Du klarer ikke å dra ut boret med en tang eller noe sånt? Skru fast drillen i en arbeidsbenk eller noe sånt, og riv den ut? 

Ser ut som det er en ubraco-skrue inni der som må løsnes for å få løsnet chucken

Og helt enig med posten over her. Tviler på at jeg hadde brukt penger eller særlig med energi på å redde en B&D som oppførte seg vanskelig. Finnes så mye bra fra Bosch, Makita, Milwakuee, Toshiba og Hitachi. 

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Etter MYE slit greide jeg det omsider!

Løsningen? Banke hardt med hammer mot siden av chuck'n til utsiden ramlet av, deretter rå brekking opp av "tennene" rundt boret (ved hjelp av et gammelt skrujern) etterfulgt av hard banking der også. Til slutt var det å skru den av med en vanlig stjernetrekker (i motsatt retning av de vanlige), men også da måtte jeg banke hardt på (det som var igjen av) chuck'n for at den faktisk skulle gå av. Jeg tror jeg måtte vri den rundt for å få skrudd den av gjengene. Info bare sånn i tilfelle noen andre kommer borti samme problemet og leser denne tråden :ohmy:  

Så da var det å få tak i ny chuck... ser at de selger de i England for rundt kr. 150, men med frakt og alt mulig blir det vel ikke så lønnsomt. Er det noen steder her til lands man kan få tak i en slik?

Drillen har fungert greit den, bortsett fra dette problemet nylig med chuck'n som satt seg fast. Den er kun til småting i hjemmet, men jeg trodde ærlig talt at Black & Decker var et kvalitetsmerke. Men jeg har visst ikke fulgt med i tiden og sett at enkelte annerkjente firma bare lever på navnet sitt, men ikke lenger selger kvalitet som før :hm:

Det kom tips med mange bra merker her, så da vet jeg det i tilfelle jeg må kjøpe en ny, men får jeg tak i ny chuck for en billig penge prøver jeg det først.

PS: jeg ser fra service-instruksene til Black & Decker at man visstnok kan velge mellom en "keyless chuck" (slik jeg hadde) og en som trenger en nøkkel får å stramme/åpne -er det lurt å gå for de "gammeldagse" typene som trenger nøkkelen, eller kan disse også være problematiske slik som de man bare vrir om på?

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Så da var det å få tak i ny chuck... ser at de selger de i England for rundt kr. 150, men med frakt og alt mulig blir det vel ikke så lønnsomt. Er det noen steder her til lands man kan få tak i en slik?

260kr inkludert frakt var da ikke så ille. Du kommer jo under 350kr grensen så det blir ikke flere gebyrer. Litt rart at VAT ikke fjernes når du setter norge som mottaksland. Der kan du sikkert spare 26kr hvis du sender en mail og får de til å fjerne den.

Lenke til kommentar

https://www.clasohlson.com/no/view/content/search?categoryId=0&searchKey=All&search_prefix=chuck&mode=mode+matchpartial&showTabs=false

https://www.clasohlson.com/no/Chuck-13-mm-Black&Decker/50-7436

Første linken er alt Clas Ohlson har av chucker og tilbehør. De har reservedeler til B&D, så mulig du slipper å importere fra England. 

Link 2 er til B&D, men nøkkelløs da. Mulig det finnes flere typer som kan passe.

Og absurd nok kan du få en helt ny slagdrill for 279kr. https://www.clasohlson.com/no/Slagdrill/40-9714

Ikke sikker på om den er bedre enn den du har, men den er ihvertfall ny. Og koster nesten det samme som en ny chuck...

Lenke til kommentar

https://www.clasohlson.com/no/view/content/search?categoryId=0&searchKey=All&search_prefix=chuck&mode=mode+matchpartial&showTabs=false

https://www.clasohlson.com/no/Chuck-13-mm-Black&Decker/50-7436

Første linken er alt Clas Ohlson har av chucker og tilbehør. De har reservedeler til B&D, så mulig du slipper å importere fra England. 

Link 2 er til B&D, men nøkkelløs da. Mulig det finnes flere typer som kan passe.

Hvis den første chuck'n som kommer opp (nøkkelfri chuck 13mm) kommer jeg unna med kr. 168. Ut fra bildet kan det se ut som den vil fungere om gjengene er på ca. 9mm som jeg har målt på drillen. Og så festes den i midten med skrua som jeg fortsatt kan bruke. Den er nøkkelfri da, så kanskje jeg heller burde se om den med nøkkel til kr. 198 er bedre? (Slippe at den kiler seg fast igjen). Den står med "B16" tilkobling hva det enn måtte bety. Noen som vet? Det er kanskje standarder på tvers av merker får en håpe.

Tror ikke jeg ville kjøpt den slagdrillen tl kr. 279,- som en erstatning hvis de ikke har noen passende chuck til en rimelig penge. Sikkert bare å kaste penger ut av vinduet for så å måtte punge ut for en skikkelig drill senere igjen. Jeg ser at Bosch har en Universal Impact 700 (700W) med slagdrillfunksjon for kr. 900. Er det noe å satse på for en drill man bruker en gang innimellom (henge opp bilder, sette opp røykvarsler osv. i motsetning til noe man bruker daglig) men med behov for også å bore i mur?

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...