Gå til innhold

Redd for å reise til Oslo alene...

Anbefalte innlegg

Hei.  Vet ikke om dette var riktig sted å poste dette? (sorry).

Jeg er nødt til å reise til Oslo pga en avtale (helserelaterte greier), men nå hører jeg så mye om folk som blir overfallt og vold generelt at jeg vet ikke om jeg tørr å reise likevel..

Jeg har ikke noen jeg kan reise med heller, og jeg vil jo da ikke være fremme før om kvelden i og med at det tar mange timer med tog... Får lyst å bare avlyse hele greia selvom det er ganske viktig.

Vet dette høres tåpelig ut, men jeg kan ikke noe for at jeg føler meg redd for å reise steder alene, er det virkelig trygt å gå der om kvelden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt trygt, de "shady" stedene er utenfor sentrum uansett.

De fleste opplever ingen problemer det meste av tiden, men mange har hatt problemer i sentrum.

https://www.aftenposten.no/osloby/i/4dxB6/Her-foler-oslofolk-seg-utrygge

Du kan drastisk redusere risikoen med tiltak som gjelder i det meste av verden:

-ikke beveg det alene utendørs om du er ruset.

-unngå både ukjente steder som er helt folketomme og steder hvor man må stå helt borti folk.

-Ikke ha lommeboka stikkende opp av baklomma eller i veske uten glidelås. Alltid ha minst en lukket glidelås mellom verdisaker og fremmede.

-aldri flash lommebok eller sedler slik at andre ser det. Ha noen små sedler eller mynter liggende klar i en lomme.

-ikke fremstå som sløvet eller for utagerende. Ikke vær konfronterende mot fremmede.

-følg med på omgivelser og folk rundt deg, men ikke se vettskremt ut

-om kvelden bør du vite nøyaktig hvor du skal og hvordan du kommer deg dit.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Hei.  Vet ikke om dette var riktig sted å poste dette? (sorry).

Jeg er nødt til å reise til Oslo pga en avtale (helserelaterte greier), men nå hører jeg så mye om folk som blir overfallt og vold generelt at jeg vet ikke om jeg tørr å reise likevel..

Jeg har ikke noen jeg kan reise med heller, og jeg vil jo da ikke være fremme før om kvelden i og med at det tar mange timer med tog... Får lyst å bare avlyse hele greia selvom det er ganske viktig.

Vet dette høres tåpelig ut, men jeg kan ikke noe for at jeg føler meg redd for å reise steder alene, er det virkelig trygt å gå der om kvelden?

Det som er veldig greit med Oslo, og andre storbyer forsåvidt, det er at det ALLTID er folk i nærheten, nesten uansett tid på døgnet, særlig i sentrumsområder. Jeg synes i alle fall det er mer betryggende enn å være helt alene. 

• Liker 5
Lenke til kommentar

Man kan jo aldri gardere seg mot alt, ingenting vil noen gang bli 100% sikkert. Det er alltid en ekstremt liten prosentsjans for at selv en meteor skal slå ned der man er. Men jeg har også vært i Oslo mange ganger i livet, gått rundt på egen hånd, sikkert minst 50 ganger, selv på sen kveldstid, og aldri har noe skjedd meg, ikke engang blitt provosert. Det éneste som har skjedd er svært innpåslitne rom-tiggere. Jeg har tydeligvis et empatisk vesen, for det kom 5 stk og prøvde å overtale meg på de mest hjerteskjærende måter i løpet av 20 minutter. Jeg gir dem et smil og et beklager, men jeg gir dem nok ikke penger ^^

Bare fokusér på dine affærer og gjøremål, gjør det du skal, planlegg reisa, så du slipper å bli enda mer psykologisk usikker enn du allerede er. Da er prosentsjansen for at det går bra bortimot 99,99%. Kriminelle går ikke løs på hvem som helst, det er et fåtall som gjør det.

Hvis noe skulle skje, gi dem det dem vil ha og ring polisen. Ikke risikér liv og helse for et par hundrelapper. Å ha med en falsk lommebok med et par hundrelapper og noen småmynt kan være en god idé. Å gå rundt med masse tusenlapper i en fet, synlig lommebok er sjelden en god idé uansett hvor du er i verden.

Jeg har lekt meg med tanken å gå med spente musefeller i et par lommer, for å se om lommetyver hadde fått en smekk på fingra hvis de prøvde seg ^^ Men det har blitt med tanken foreløpig. Hadde vel endt meg at jeg hadde fått smekt mine egne fingre ^^

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lovbrudd i Oslo, både vinning og vold, går nedover for hvert år som går. Men leser man avisene får man helt motsatt inntrykk. Det er viktig å ta alt dem skriver med en klype salt. De vet å spille på frykt for å få klikk, det er slik vi mennesker fungerer. De er kyniske som faen som utnytter dette. Selv "mainstream media" holder på slik i stor skala. Og leser man "nyheter" som Resett, for eksempel, så kan man jo få inntrykk av at verden snart går under, og at apokalypsens sentrum starter i Oslo øst.

Endret av Skurupu
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg var alene i oslo i november 2017. Absolutt ingen problemer eller ubehagelige episoder. Oslo er nok ikke farligere enn andre tilsvarnde storbyer rundtom i europa. Men forstår godt at det kan virke farlig med tanke på alt som står i media.

Lenke til kommentar

Det som er veldig greit med Oslo, og andre storbyer forsåvidt, det er at det ALLTID er folk i nærheten, nesten uansett tid på døgnet, særlig i sentrumsområder. Jeg synes i alle fall det er mer betryggende enn å være helt alene. 

Ikke for stiene langs Akerselva og politiet advarer om å gå der om natten.

Ellers er en grei taktikk å sørge for å ikke være det enkleste eller "mest naturlige" offeret. Det gjør man ved å følge listen som jeg ga ovenfor.

Lenke til kommentar

En absurd og urealistisk frykt. Det eneste som skremmer meg her, er til hvilken grad du har latt deg påvirke av hva jeg antar er søppelpressen som VG, Nettavisen og Dagbladet, eventuelt innvandringsfiendtlige nettsider hvor hva som helst kommer på trykk.

Man skal være ekstremt uheldig for å bli utsatt for overfall i Oslo, også i de såkalt farlige områdene. Jeg bor selv like ved Grønland og har hengt i sentrum siden tenårene og garantert brutt alle "vær varsom"-reglene som er listet opp over, og det er verste jeg har opplevd er å bli skreket til av noen fulle folk. Jeg har også vært mye på Stovner opp i gjennom og har verken sett eller opplevd noen ting.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Så lenge man oppholder seg på steder med støre folkemasser er det ikke noe problem. Pleier å holde meg unna bakgater, men det gjør jeg jo også i byen jeg bor i.

Man skal ikke bli helt paranoid, selv om jeg også kan bli det til tider.

Lenke til kommentar

Så lenge man oppholder seg på steder med støre folkemasser er det ikke noe problem. Pleier å holde meg unna bakgater, men det gjør jeg jo også i byen jeg bor i.

Man skal ikke bli helt paranoid, selv om jeg også kan bli det til tider.

Det er vel ikke så mye folkemengder om kvelden, i tillegg er jeg ikke så kjent i Oslo.

Når folk skriver her at man bør holde seg unna Oslo S om kvelden, så blir jeg litt skeptisk...

Er det ikke der det pleier å være mye folk liksom?

Lenke til kommentar

Takk for svar... Jeg skal til Oslo S dessverre. Så jeg ankommer Oslo S om kvelden.

Tror jeg avlyser hele greia.

Oslo S er jo midt i sentrum sånnsett. mange hoteler i nerheten etc. ikke noe farlig å reise in dit. mange trikker går derifra og er og tbane stasjon i bygget.

Thon opera hotelet er forsovidt rett ut ene døren fra oslo tågstasjonen om du virkelig ikke vill ferdes langt på kvelden

Endret av EmLeX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...