Gå til innhold

Autonom drone flyr fort og høyt, og løfter tungt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er USA som kommer til å gjøre det. Kan noe konkurrere med slike droner når det gjelder person og varetransport? Man slipper nærmest å bygge tilhørende infrastruktur. 460 kilo er nok til fire eller fem personer. Men tiden er vel ikke moden enda, så dette selskapet går konkurs, med mindre de har et større moderselskap til å støtte seg eller mottar subsidier. Jeg ville ikke kjøpt aksjer i selskapet. Men dronen ser bra ut, og potensialet for salg er enormt. Får håpe politikere i Norge ikke er så sneversynte og bakstreverske at de sier nei til denne teknologien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

460 kilo er nok til fire eller fem personer.

Den er ikke ment for personer og jeg tror ikke det blir noe autonom personfrakt med droner med det første heller. Se bare hvor mye som skal til for å få autonomi inn i veitrafikken. Det skjer neppe noe tidligere i lufta selv om "veinettet" er 3D.

 

360 kg uten rullebane holder sikkert til en masse vanlige transportoppdrag innen et par mils omkrets.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den er ikke ment for personer og jeg tror ikke det blir noe autonom personfrakt med droner med det første heller. Se bare hvor mye som skal til for å få autonomi inn i veitrafikken. Det skjer neppe noe tidligere i lufta selv om "veinettet" er 3D.

 

360 kg uten rullebane holder sikkert til en masse vanlige transportoppdrag innen et par mils omkrets.

Jeg vet det foreløpig er snakk om varetransport. Og det tar nok tid før dette kommer.

Det finnes eksempler på ny teknologi som har spredd seg hurtig. Ved droner er risiko et stort spørsmål. Men det skal vel mye til for at dødstallene blir så høye som i biltrafikken. Hvis man reiser en bestemt strekning, er det f. eks. langt mindre sannsynlig med flystyrt, enn bilulykke.

Lenke til kommentar

Den er ikke ment for personer og jeg tror ikke det blir noe autonom personfrakt med droner med det første heller. 

Han forteller at USAs militære forventes å bli en av de første kundene, dels for å transportere materiell til frontavsnitt, men også for å frakte ut sårede soldater når risikonivået er for høyt for andre typer syketransporter.

Lenke til kommentar

Det er USA som kommer til å gjøre det. Kan noe konkurrere med slike droner når det gjelder person og varetransport? Man slipper nærmest å bygge tilhørende infrastruktur. 460 kilo er nok til fire eller fem personer. Men tiden er vel ikke moden enda, så dette selskapet går konkurs, med mindre de har et større moderselskap til å støtte seg eller mottar subsidier. Jeg ville ikke kjøpt aksjer i selskapet. Men dronen ser bra ut, og potensialet for salg er enormt. Får håpe politikere i Norge ikke er så sneversynte og bakstreverske at de sier nei til denne teknologien.

460 kg er ikke nok til stort mer enn kanskje to personer når man legger til interiøret og sikkerhetstutstyret som skal til for å transportere mennesker. Droner er effektive fordi de slipper ha med mennesker.

Endret av Lynxman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

460 kg er ikke nok til stort mer enn kanskje to personer når man legger til interiøret og sikkerhetstutstyret som skal til for å transportere mennesker. Droner er effektive fordi de slipper ha med mennesker.

Farkosten skal kunne ta av vertikalt med en last på 360 kg, men dersom det finnes adgang til en 90 meter lang startbane, kan den ta med seg ytterligere 90 kg.

 

Man trenger jo ikke så mye til interiør for å frakte folk. Er dem skadet, så trur jeg prioriteten er å få dem bort, kontra det motsatte. 

 

Prater vi om persontransport, så blir det jo litt annerledes. Men i første omgang så virker det jo som det er militæret som tar første steget der. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

460 kg er ikke nok til stort mer enn kanskje to personer når man legger til interiøret og sikkerhetstutstyret som skal til for å transportere mennesker. Droner er effektive fordi de slipper ha med mennesker.

Er ikke dette kommet så langt nå at vi kan snakke om persontransport i nær fremtid? Skip, fly, bil og tog frakter både varer og mennesker. Det vil vel droner og gjøre? Droner kan brukes til en rekke arbeidsoppgaver. Jeg tror det vil utvikle seg ulike typer droner til ulik bruk.

Lenke til kommentar

En skadet soldat i en krigssone som ikke har tryggere alternativer. Det sier vel det meste. Omtrent som å frakte sårede over en fjord på en flåte av paller, fordi det var A. for farlig å bli og B. for farlig å velge andre måter. Eller i bagasjerommet på en bil eller noe annet som slett ikke er akseptert for sivile i fredstid og normale situasjoner. F.eks frakte ungene til trening.

 

Denne farkosten er ikke laget for persontransport, men klart man kan potensielt gjøre det i nødsfall. Ikke at det er særlig trygt, men gjennomførtbart.

 

Droner for persontransport finnes allerede, men de er også sertifisert for nettopp det (eller ulovlige reodor felgen-farkoster som man kan se på youtube).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

460 kg er ikke nok til stort mer enn kanskje to personer når man legger til interiøret og sikkerhetstutstyret som skal til for å transportere mennesker. Droner er effektive fordi de slipper ha med mennesker.

Farkosten skal kunne ta av vertikalt med en last på 360 kg, men dersom det finnes adgang til en 90 meter lang startbane, kan den ta med seg ytterligere 90 kg.

 

Man trenger jo ikke så mye til interiør for å frakte folk. Er dem skadet, så trur jeg prioriteten er å få dem bort, kontra det motsatte. 

 

Prater vi om persontransport, så blir det jo litt annerledes. Men i første omgang så virker det jo som det er militæret som tar første steget der. 

Jo, man slipper jo vekten av alle instrumenter, kontroller og pilot, så det er jo en del å spare der. Men interiør tilpasset mennesker innebærer nok mye innvendige paneler, seter, sikkerhetsbelter, vinduer, menneskedører osv. Det er nok mye høyere krav til strukturen mtp kræsjintegritet enn ved kun varetransport også.

Lenke til kommentar

Jo, man slipper jo vekten av alle instrumenter, kontroller og pilot, så det er jo en del å spare der. Men interiør tilpasset mennesker innebærer nok mye innvendige paneler, seter, sikkerhetsbelter, vinduer, menneskedører osv. Det er nok mye høyere krav til strukturen mtp kræsjintegritet enn ved kun varetransport også.

Ja, jeg pratet om for militære formål. Da kan man unngå mye av disse greiene. Det holder at båra personen ligger på fra før av, kan stroppes fast. Tipper at farkosten allerede har vekten til fallskjerm i seg fra før av, så sikkerhet ligger vell på linje med andre rare ting vi har kastet ut av fly. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...