Gå til innhold

Drone-eiere fortviler: Oppdatering satte dronene på bakken


Anbefalte innlegg

Downgrade var mulig på min Phantom 3 4k. Jeg ser at i følge DJI sine kart, så er hele Phantom 3 serien, Inspire 1, M600, M100, og noen andre urørt. Enn så lenge. De har også glemt at det er flyplass i Hokksund. Har full forståelse for at de stenger ned utsatte områder der det er flytrafikk, fengsel, militære anlegg og så videre. Jeg syntes det er rart hvis man ikke kan åpne geoblokking for oppdrag med drone. Samme som vi gjorde i Hokksund i sin tid da flytrafikken gikk til Fornebu. Da åpnet vi områder ("bokser") for å kunne fly høyere. Det burde være en smal sak å kunne åpne lukkede områder på bestilling. En liten app hvor man registrerer hvor man har planlagt å bruke dronen og tidsrom. Når godkjent, låses den omsøkte drone opp automatisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Trenger ikke droner over drammen sentrum. Og helikoptere til sykehuset fortjener også å få operere i fred.

 

Hvorfor skal du bestemme hva folk trenger? DJI skal forholde seg til lokalt lovverk. Intet mer.

Hvorfor skal DJI i det hele tatt legge inn slike sperrer ? Synes du da også at tilsvarende er helt greit å legge inn i alle biler som er 'smarte' nok til å vite hvilke veier som har hvilken fartsgrense (fartssperre) ? Når skal mulighet til å 'blokkere' mot ulovlige handlinger utløse blokkeringsplikt, og når skal det enkelte individ (bruker) stilles til ansvar ?

 

Når nå DJI har lagt inn slik sperre, og evt har en feil som gjør at det ikke blokkerer i nærhenetn av flyplass - skal da brukeren være 'skyldfri' dersom han krasjer et fly fordi DJI ikke hadde lagt inn sperre ?

Ja.

Alle biler får nå, og burde alltid vært, spærrer som gjør at de bremser om du kjører over fartsgrensen.

 

Det er gang på gang bevist at folk ikke klarer å forholde seg til regler, og at dette går ut over livene til andre.

 

Om sperren ikke fungerer så er det uansett personen som er ansvarlig.

Om du har en tesla med autopilot, og du krasjer med den, så er det din skyld.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ja, og det er flyforbud 5km radius fra sykehuset i Drammen på grunn av helikopterlandingsplass. Hvorfor skal du stille deg over lovverket?

 

Fordi lovverket vanligvis håndheves av et menneske, ikke tvangspåføres av maskinvare.

 

En pilot skal lese seg opp på flyforbudsoner, og selv la være å fly der, på lik linje med hvordan en sjåfør opplyses av veitrafikkloven og skilter om hvordan han skal kjøre. Ingen hadde likt om bilen bare stoppet tvert hvis du kjørte mot enveiskjøring. Det kunne jo være i nødrett...

 

 

EDIT: Kjøp droner som ikke bruker slikt tull som dette! Og for Christ sake: Slutt å "oppdatere" over en lav sko!

Jeg oppdaterer aldri noe som helst, før det virkelig trengs! Oppdateringskløe straffer seg av og til, slik som i dette tilfellet.

Jeg er enig i at en pilot skal lære seg dette selv. Men så har du idioter som dette: https://www.tv2.no/a/9970262/

 

Kanskje det er greit at noen steder låses ut by default. Så får de som har gyldige oppdrag søke om dette på forhånd.

 

Hvor ofte tror du en dronepilot kan slå i bordet med "det var i nød!!!".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal DJI i det hele tatt legge inn slike sperrer ? Synes du da også at tilsvarende er helt greit å legge inn i alle biler som er 'smarte' nok til å vite hvilke veier som har hvilken fartsgrense (fartssperre) ? Når skal mulighet til å 'blokkere' mot ulovlige handlinger utløse blokkeringsplikt, og når skal det enkelte individ (bruker) stilles til ansvar ?

 

Når nå DJI har lagt inn slik sperre, og evt har en feil som gjør at det ikke blokkerer i nærhenetn av flyplass - skal da brukeren være 'skyldfri' dersom han krasjer et fly fordi DJI ikke hadde lagt inn sperre ?

 

 

Fordi disse dronene koster i dag ikke en dritt, og det har gjort dem tilgjengelige for idioter. Hvis de krasjer inn i et fly eller helikopter er det stor sannsynlighet lovverket vil bli strengere og gjøre flyvingen verre for oss som har satt oss inn i lovverket. 

 

Det er mange land som har langt strengere regelverk enn oss, eks. Kroatia. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Her er det bare å få pengene tilbake, ansvaret må ligge på brukeren selv og ikke noe dystopisk opplegg som dette her.

No fun allowed. Faen for en gjeng med gjøker.

 

Her er det bare å være litt tålmodig.

Dette er software, så det er ikke noe problem for dji å forandre på det.

Problemet er ikke softwaren men at DJI går inn og gjør endringer langt utover det norske lover og regler krever,

 

Aldri DJI!

Lenke til kommentar

Det er vel uansett ikke lov å fly nærmere enn 150 m fra "folk, bygninger eller trafikk". Sånn sett må man vel ganske langt ut fra byen for å få fly noe særlig uten "aktverdig formål"*.

 

https://luftfartstilsynet.no/dronelek

 

edit: *Nå ser det ut til at et enormt antall næringsdrivende er registrert som "dronebukere", så det er mulig de har andre regler å forholde seg til.

Endret av frohmage
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Anbefaler nolimitdronez.com

Software som fjerner sperrene fra dji og lar deg lette der du vil. Det er tross alt du som flyver som alltid har ansvaret. Dji legger jo inn restriksjoner det det ikke skal være det og flere steder det skal være restriksjoner har de ikke lagt det inn.

Helt håpløst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Her er det bare å få pengene tilbake, ansvaret må ligge på brukeren selv og ikke noe dystopisk opplegg som dette her.

No fun allowed. Faen for en gjeng med gjøker.

 

O' Lord of the edge. Read the article.

Øver du deg på engelsk? Dette er ei norsk side med norsk forum.

Lenke til kommentar

Nå er det slik at vi som jobber med dette har spesielle tillatelser fra Luftfartstilsynet, kursing og egne sertifikater.

Kan mest sammenlignes med et eget flyselskap rent logisk.

Trenger vi f.eks å fly i Lillestrøm, kontakter vi tårnet på Kjeller, og får tillatelse før vi flyr innenfor 5km av flyplassen.

Flyr vi tett på sykehuset i Drammen kontakter vi supervisor på Avinor i Røyken, og er i løpende kontakt med de under oppdraget.

For oss gjør denne oppgraderingen utstyret verdiløst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er det slik at vi som jobber med dette har spesielle tillatelser fra Luftfartstilsynet, kursing og egne sertifikater.

Kan mest sammenlignes med et eget flyselskap rent logisk.

Trenger vi f.eks å fly i Lillestrøm, kontakter vi tårnet på Kjeller, og får tillatelse før vi flyr innenfor 5km av flyplassen.

Flyr vi tett på sykehuset i Drammen kontakter vi supervisor på Avinor i Røyken, og er i løpende kontakt med de under oppdraget.

For oss gjør denne oppgraderingen utstyret verdiløst.

 

Med mindre dere da kan ta kontakt og få tilgang til områder.

Lenke til kommentar

 

Nå er det slik at vi som jobber med dette har spesielle tillatelser fra Luftfartstilsynet, kursing og egne sertifikater.

Kan mest sammenlignes med et eget flyselskap rent logisk.

Trenger vi f.eks å fly i Lillestrøm, kontakter vi tårnet på Kjeller, og får tillatelse før vi flyr innenfor 5km av flyplassen.

Flyr vi tett på sykehuset i Drammen kontakter vi supervisor på Avinor i Røyken, og er i løpende kontakt med de under oppdraget.

For oss gjør denne oppgraderingen utstyret verdiløst.

 

Med mindre dere da kan ta kontakt og få tilgang til områder.

I teorien, men det kan ta flere dager før DJI behandler søknaden. Du må sende dokumentasjon "på engelsk" med bekreftelse fra ansvarlig person for luftrommet, hvem nå det kan være for DJI. Så er det noe med det norske været som gjør at vi ofte må utføre jobben "i dag" Så i praksis er ikke det på noen måte bra nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser det er noen rare kommentarer her. Nå er det jo økende antall idiotbrukere av droner, som gjør ulike tiltak viktige. Disse idioter er ofte de som også har en del spennende konspirasjonsteorier.

Man bruker normalt ikke ordet idiot, men noen ganger finnes ikke andre ord som er klart nok. Droneeiere som er superego og mener sin rett til å filme/fly hvor man vil uten noen hensyn over andres liv og helse m.m.

Regionsperrer må til, nå ser jeg jo at enkelte av sperrene er i gråsonen.

De hadde vært toppen av karma om en idiot droneeiere selv ble rammet av en annen idiotdroneeier.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man bruker normalt ikke ordet idiot, men noen ganger finnes ikke andre ord som er klart nok.

 

Enig. Når noen ikke kan forstå at det skal være opp til mennesket å vite om loven, og følge den, slik det er på absolutt alle andre områder i samfunnet, så...

Med droner så mener produsenten tydeligvis at det er greit å følge loven for deg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes vel manuelle droner, uten GPS og slikt tull, for oss som bare skal fly rundt der man står og ta noen bilder?

 

De flyene som kommer helt ned til pipen på huset mitt har helt andre problem enn min drone...

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...