Gå til innhold

Tre personer mistenkte etter fregattkollisjonen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor er losen på Sola TS fortsatt mistenkt?
Han høres jo på lydklippet gi advarsler til både VTS og direkte til Helge Ingstad.
Og plasseringen til Sola TS er vel ikke så forferdelig dårlig, gitt at de nødvendigvis må være på den siden av "sundet", da den nettopp hadde forlatt Stureterminalen.

 

Nesten ene og alene på grunn av de på broa på Helge Ingstad.

Endret av Drogin
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hvorfor er losen på Sola TS fortsatt mistenkt?

Han høres jo på lydklippet gi advarsler til både VTS og direkte til Helge Ingstad.

Og plasseringen til Sola TS er vel ikke så forferdelig dårlig, gitt at de nødvendigvis må være på den siden av "sundet", da den nettopp hadde forlatt Stureterminalen.

 

Nesten ene og alene på grunn av de på broa på Helge Ingstad.

Fordi politiet må se saken fra alle vinkler og ikke gå ut fra at det mest åpenbare er sannheten, for så å snevre seg inn til å se på kun det åpenbare.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvorfor er losen på Sola TS fortsatt mistenkt?

Han høres jo på lydklippet gi advarsler til både VTS og direkte til Helge Ingstad.

Og plasseringen til Sola TS er vel ikke så forferdelig dårlig, gitt at de nødvendigvis må være på den siden av "sundet", da den nettopp hadde forlatt Stureterminalen.

 

Nesten ene og alene på grunn av de på broa på Helge Ingstad.

 

 

Ikke tukl.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor er losen på Sola TS fortsatt mistenkt?

Han høres jo på lydklippet gi advarsler til både VTS og direkte til Helge Ingstad.

Og plasseringen til Sola TS er vel ikke så forferdelig dårlig, gitt at de nødvendigvis må være på den siden av "sundet", da den nettopp hadde forlatt Stureterminalen.

 

Nesten ene og alene på grunn av de på broa på Helge Ingstad.

 

Mine tanker om det. Er ikke lovmann.
Da Sola TS la fra kai, kom det to båter fra sør. Den ene måtte vike til styrbord pga dette (mulig det andre måtte det også, husker ikke). Da de ble klar over på Sola TS at det kom noen i mot dem, skulle de også ha svingt til styrbord. Dette kunne de ikke gjøre, da hadde de kollidert med båten som måtte vike.
 

Regel 2. Ansvar
(b) Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare.

 

Regel 7. Fare for sammenstøt
(a) Ethvert fartøy skal bruke alle tilgjengelige midler som er brukbare under de rådende omstendigheter og forhold for å avgjøre om det er fare for sammenstøt. Hvis det er noen tvil, skal det regnes med at det er fare for sammenstøt.
 
Regel 14. Motsatte kurser
(a) Når to maskindrevne fartøy som styrer motsatte eller nesten motsatte kurser, møter hverandre på en slik måte at det kan oppstå fare for sammenstøt, skal begge vike til styrbord så de kan passere hverandre på babord side.

 
Edit fikk det ikke til med spoiler..

 

Endret av toreae
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er vel skjeldent at den ene parten får hele skylden for en kollisjon til sjøs....

 

Jeg er nyskjerrig på hvilken kompetanse politiet, påtalemyndigheten og på et senere tidspunkt domstolen har innen dette spesifikke fagfeltet. Må de alle lene seg helt og holdent til kommisjon og direktorat eller har de konkret (og solid) faglig kunnskap og lang erfaring innen sjørett?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Mine tanker om det. Er ikke lovmann.
Da Sola TS la fra kai, kom det to båter fra sør. Den ene måtte vike til styrbord pga dette (mulig det andre måtte det også, husker ikke). Da de ble klar over på Sola TS at det kom noen i mot dem, skulle de også ha svingt til styrbord. Dette kunne de ikke gjøre, da hadde de kollidert med båten som måtte vike.
 

Regel 2. Ansvar
(b) Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare.

 

Regel 7. Fare for sammenstøt
(a) Ethvert fartøy skal bruke alle tilgjengelige midler som er brukbare under de rådende omstendigheter og forhold for å avgjøre om det er fare for sammenstøt. Hvis det er noen tvil, skal det regnes med at det er fare for sammenstøt.
 
Regel 14. Motsatte kurser
(a) Når to maskindrevne fartøy som styrer motsatte eller nesten motsatte kurser, møter hverandre på en slik måte at det kan oppstå fare for sammenstøt, skal begge vike til styrbord så de kan passere hverandre på babord side.

 
Edit fikk det ikke til med spoiler..

 

Sitatet ditt er riktig, men oppsummeringen din er feil.

Du kan se fartøyenes posisjon og kurs her:

https://www.vg.no/spesial/2018/helge-ingstad-ulykken/

 

Helge Ingstad kommer fra nord.

Styrbord for Helge Ingstad blir mot land, ikke mot båtene som kom i følge med Sola TS.

Helge Ingstad innvendte derimot at han ikke kunne ta til styrbord pga fare for å gå på grunn. Eksperter som kjenner området har derimot sagt at det var dypt og grei dybde for å senke farten og ta til styrbord i det området.

 

Sola TS tok styrbord med en gang de oppdaget at Helge Ingstad var på kollisjonskurs, men tankskip dreier fryktelig tregt, i motsetning til frigatter.

Endret av Drogin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sola TS skulle svingt til styrbord, men Silver Firda var i veien.

Ifølge rapporten svingte Sola TS hardt styrbord, men at tankskipet bruker så lang tid på å dreie i vannet.

Mener jeg å huske. Enten så var det det, eller så var det full bakk de gikk for.

Man kunne kanskje argumentert for at det var litt uheldig, men hadde Helge Ingstad foretatt seg NOE i det heletatt så hadde ikke situasjonen oppstått.

Endret av Drogin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ifølge rapporten svingte Sola TS hardt styrbord, men at tankskipet bruker så lang tid på å dreie i vannet.

Mener jeg å huske. Enten så var det det, eller så var det full bakk de gikk for.

Man kunne kanskje argumentert for at det var litt uheldig, men hadde Helge Ingstad foretatt seg NOE i det heletatt så hadde ikke situasjonen oppstått.

Sola TS svingte til (hardt?) styrbord sekunder før kollisjonen. Hadde de (hatt anledning) svingt samtidig med første gang de tok kontakt på radio, hadde ting kanskje sett bedre ut.

 

På Helge Ingstad var all fornuft vekke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Sola TS skulle svingt til styrbord, men Silver Firda var i veien.

Ifølge rapporten svingte Sola TS hardt styrbord, men at tankskipet bruker så lang tid på å dreie i vannet.

Mener jeg å huske. Enten så var det det, eller så var det full bakk de gikk for.

Man kunne kanskje argumentert for at det var litt uheldig, men hadde Helge Ingstad foretatt seg NOE i det heletatt så hadde ikke situasjonen oppstått.

Er det jeg mener. Vi har ganske god oversikt over bevegelsene til begge båtene, og gitt situasjonen sånn som den er det rart at Losen på Sola er den første det blir tatt ut mistanke på. På en måte blir det da litt som at det er der hoveansvaret ligger?

Men det er kanskje feil å tenke sånn?

Kanskje det heller er det at det er åpenbart hvem som hadde ansvaret for navigasjonen til Sola (losen), derfor blir det tatt ut mistanke der først, mens mer måtte avklares for å finne ut hvem som hadde ansvaret på HI og Fedje?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er losen på Sola TS fortsatt mistenkt?

Han høres jo på lydklippet gi advarsler til både VTS og direkte til Helge Ingstad.

Og plasseringen til Sola TS er vel ikke så forferdelig dårlig, gitt at de nødvendigvis må være på den siden av "sundet", da den nettopp hadde forlatt Stureterminalen.

 

Nesten ene og alene på grunn av de på broa på Helge Ingstad.

Jeg stoler i hvertfall ikke på Havarikommisjonen. Så hvis politiet ender med å ta ut tiltale på bakgrunn av deres rapport, er jeg skeptisk. Grunnen til at jeg ikke stoler på Havarikommisjonen, er at jeg mistenker at konklusjonene deres kan være påvirket av personlig kjemi, sosiale relasjoner, eller "myke verdier", som gjør at de sparer piloter, maskinoperatører osv., folk i første rekke, leter etter bakenforliggende årsaker, som de kaller det, og legger skyld på store selskaper eller ledelse. Hvis man leser rapportene deres fra ulykker, kan man få øye på et mønster. Jeg er ikke sikker. Det er bare en mistanke. Men jeg stoler ikke på dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel skjeldent at den ene parten får hele skylden for en kollisjon til sjøs....

 

Jeg er nyskjerrig på hvilken kompetanse politiet, påtalemyndigheten og på et senere tidspunkt domstolen har innen dette spesifikke fagfeltet. Må de alle lene seg helt og holdent til kommisjon og direktorat eller har de konkret (og solid) faglig kunnskap og lang erfaring innen sjørett?

Vi har kollidert med fiskebåter, og det er alltid demmes feil. Fordi vi er enorme, tar veldig lang tid og stoppe, bytte kurs etc. Er så vanvittig mye moment som er i bevegelse.

 

 

Blir som og gi skylden på veggen for at du gikk på den. 

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Nesten ene og alene på grunn av de på broa på Helge Ingstad.

At Ingstad sine folk på bro har en stor del av skylden her er det ingen tvil om, og jeg tviler nok på at losen kan klandres her. Det er derimot en tredjepart som jeg mistenker kunne avverget dette, og det er jo Fedje. De har ansvaret for å styre trafikken i leden og de visste at Ingstad var i området og på vei sørover. Hvorfor lot de da Sola TS gå rett ut i leden slik og hvorfor kunne de ikke engang svare Sola TS på hvilket skip som kom? Foreløpig er det lite informasjon rundt dette, men det virker som om situasjonen kunne vært unngått. Ingstad seilte jo tross alt rett nedover leden før et tankskip ble sendt i deres retning.

 

Slik jeg ser det er Fedje ansvarlig for skipene havnet i den situasjonen de gjorde.

Ingstad er derimot ansvarlig for at ulykken ikke ble avverget og de hadde uten tvil alt for dårlig oversikt.

 

Både Fedje og Ingstad kunne ha avverget dette.

Endret av EJacobsn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde vel ikke hjulpet at Sola TS tørna til styrbord all den tid Helge Ingstad gikk i Sola TS' styrbord side og trodde det var land. Og ved 6 knop flytter båten seg 3 meter i sekundet, for at den 250 meter lange tankeren skulle kommet seg ut av kursen som Helge Ingstad hadde ville det ha tatt flere minutter. Kan ikke forstå annet enn at Helge Ingstad har årsaken til sammenstøtet gitt fart og manglende vikeplikt for større fartøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Blir som og gi skylden på veggen for at du gikk på den. 

Det er naturligvis ingen absolutte sannheter her, men om jeg ikke husker helt feil mht tallene er gjerne 80/20 ansvarsdeling relativt vanlig ved et sammenstøt mellom 2 fartøy. Den ene får 80% av ansvaret for faktisk å ha forårsaket kollisjonen, mens den andre får 20% av ansvaret for enten å ikke ha gjort nok for å unngå sammenstøt, eller for (ikke) å ha gjort noe som har bidratt til sammenstøtet.

 

Blir en part tildelt 80% av ansvaret blir det gjerne oppfattet som at den parten har den faktiske skylden for sammenstøtet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror dette er generell saksbehandling for en slik type sak, at de tre hovedinvolverte blir mistenkt. Det er langt fra mistanke til siktelse og tiltale. Om derimot losen på Sola blir tiltalt blir jeg nok atskillig mer overrasket. De to andre.... not so much.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 Det er derimot en tredjepart som jeg mistenker kunne avverget dette, og det er jo Fedje. De har ansvaret for å styre trafikken i leden og de visste at Ingstad var i området og på vei sørover. Hvorfor lot de da Sola TS gå rett ut i leden.

 

Slik jeg ser det er Fedje ansvarlig for skipene havnet i den situasjonen de gjorde.

Helge Ingstads manøvrering/navigasjon er absurd langt unna lærebøkene og hva noen som helst kan forvente av opptreden i europeiske farvann.

 

Når en passerer Sri Lanka kan man forvente at det plutselig tennes en fille dynket i olje av fattige fiskere ombord på utriggerkanoer og at disse kanoene flyr i alle retninger. I norske farvann er det usannsynlig. Skjønt halvfulle ungdommer i pappas skjærgårdsjeep renner jo i senk en og annen kayak i Oslofjorden av og til. Men for Fedje VTS må situasjonen ha vært helt absurd, og det vil være helt på sin plass av dem å oppfatte det slik.

 

Du tror det ikke før du har sett det - og knapt nok da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...