Postkassestativ Skrevet 2. april 2019 Del Skrevet 2. april 2019 Har hatt eltilsynet på besøk å fått noen mangler på diverse ting. Den jeg ikke har noen formening om å få rettet er: eier kunne ikke fremvise dokumentasjon på anlegget. Hele anlegget i huset ble byttet i 2004 av eieren selv som var elektikker. Elekrikkeren er pensjonist og firmaet opphørt. Hva menes med dokumentasjon på anlegget? Hvor kan jeg få anskaffet det? Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 2. april 2019 Del Skrevet 2. april 2019 https://snl.no/samsvarserkl%C3%A6ring Hvor lett det blir å få slik erklæring uten at en tredjeperson går over og sjekker alt er en annen sak. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 2. april 2019 Del Skrevet 2. april 2019 Den jeg ikke har noen formening om å få rettet er: eier kunne ikke fremvise dokumentasjon på anlegget. Hele anlegget i huset ble byttet i 2004 av eieren selv som var elektikker. Elekrikkeren er pensjonist og firmaet opphørt. Når kjøpte du huset? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 Bare å betale en elektriker til å gå over anlegget og godkjenne det Vi måtte gjøre noe lignende nylig, da anlegget ikke var kontrollert på lenge Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 Jeg tror at elektrikere og rørleggere kan gjøre en del ting selv hjemme uten at det må dokumenteres på samme måte som om hvem som helst annen gjør det men jeg er usikker på om det hjelper opp mot tilsynet. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 Anlegget skal uansett dokumenteres. Elektrikere i egen bolig kan selv stå ansvarlig for dokumentasjonen. Vanligvis er dette et ansvar som skal falle på registrert installatør. Dette er en dårlig jobb gjort av tidligere huseier, men jeg usikker på hvordan denne typen sak stiller seg juridisk mot han og tilsynet. 2 Lenke til kommentar
LD93 Skrevet 4. april 2019 Del Skrevet 4. april 2019 Det er visse krav til elektrikeren som gjør arbeid i egen bolig.. Antall år i bransjen osv.. Men ja hadde en lignende sak med noen venner De hadde kjøpt et hus, nyoppusset av forrige eier for 1 år siden ish.. Det var pågående med alt grunnleggende var gjort 1 år før de kjøpte Sønnen som også bodde i huset var elektriker, jobbet som elektriker i 2 år og hadde gjort alt det elektriske selv. Han hadde nemlig blitt opplyst fra sin arbeidsgiver at dette var lov og helt OK. Så de satte igang og gjorde da dette arbeidet.. Mine venner kjøpte jo da 1 år senere og fikk el tilsyn like etterpå. ingen dokumentasjon, Så de tok kontakt med forrige eier..Sønnen disker opp med en egenerklæring og de sender dette inn til tilsynet.. Det blir avslått pga manglende kompetanse e.l og blir bedt om å komme med ny dokumentasjon.. Det viser seg at det kravet var 3 år i aktiv jobb som elektriker etter fagbrev var kravet til at man kunne stå ansvarlig.. De prøvde da å komme til en enighet med tidligere eier om at de skulle dekke dette.. Det ville jo så klart ikke tidligere eier gjøre.. Mine venner tok dette opp med huskjøperforsikringen, men siden det ikke gjelder en "betydelig" sum for å utrette "feilen" anbefalte de på det sterkeste å droppe å ta det opp i en sak. Så de ble pent nødt til å få en elektriker til å se på anlegget.. Tok 2 dager og kostet rundt 12k mener jeg de tok for arbeidet.. Alt var OK, men dessverre så manglet papirene PS: De fikk tilbud fra alt mellom 12 og 50k..Så gjelder nok å finne noen som kan gjøre det til en rimelig pris. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå