Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bygge terrasse, Råd til grunnarbeidet


Anbefalte innlegg

Skal til sommeren bygge en terrasse på hytta, ca 40 cm over bakkenivå.

 

Må da ha 6 påler i bakken før den tid. Har rørene og betongen på plass.

 

Jeg hadde en snekker på befaring og de hadde fullt opp med arbeid en god stund fremover så de kunne ikke starte arbeidet før jeg trenger det. ( De skal gjøre noe annet arbeid der også så vil ikke ha inn flere ) 

Dermed blir jeg nødt til å gjøre litt selv.

 

men ja.. Han sa følgende når det kom til arbeidet rundt pålene

 

jeg trengte bare å grave et hull på 30x30cm, 40 cm ned.. rette det opp med litt sand, legge ned en slik ( https://www.byggmax.no/xps300-p16474?gclid=EAIaIQobChMIg-D9lvuw4QIVAuaaCh0OtQbmEAQYAiABEgIr_PD_BwE ) og deretter putte røre på den og legge i betongen. Han forsikret meg om at det vil nærmest ingen bevegelse i jorda. ihvertfall ikke nok til at vi ville merke det.

 

Greit nok tenker nå jeg..må jo stole på fagfolk.  Men jeg stusser litt over å ha en betongsøyle liggende på en sånn plate?. Når det kommer en haug med treverk på det igjen må det jo være nødt til å komprimere seg tenker nå jeg.

 

Noen som har noen tips her?

Endret av LD93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greit nok tenker nå jeg..må jo stole på fagfolk.  Men jeg stusser litt over å ha en betongsøyle liggende på en sånn plate?. Når det kommer en treverk på det igjen må det jo være nødt til å komprimere seg tenker nå jeg.

Den matten vil jo minste mulighet for telehiv / bevegelse i grunnen der hvor plattingen er forankret så lurt å ha det der.

Lenke til kommentar

Det er mulig å får kjøpt markisolasjon som tåler mer last enn den du linker til. Såkalt "400, 500 og 700" (til forskjell fra 300).

 

Hva er diameteren på søyleforskalingen?

 

Diameteren er innvendig 19cm

 

Skal se om jeg ikke finner mer enn 500.. Var alt jeg fant hos de lokale utsalgsstedene

Lenke til kommentar

Den matten vil jo minste mulighet for telehiv / bevegelse i grunnen der hvor plattingen er forankret så lurt å ha det der.

 

 

Ja leste meg frem til at det var grunnen for at den skal være der..Virket bare så rart når jeg sto der og skulle se for meg flere hundre kilo som skulle ligge hvilende på en betongsøyle som igjen står på en isolasjonsplate ^^

Lenke til kommentar

det snekkeren fortalte deg funker helt fint, jeg jobber i et anleggsfirma og den beskrivelsen han ga deg er akkurat slik vi gjør det når vi lager fundamenter til terrasser o.l.

 

den blå isolasjonsplata du linker til er også korrekt å bruke. den fordeler vekten bedre enn om du bare setter røret med betong rett på bakken, men det viktigste er å isolere mot frost for å hindre telehiv av fundamenter. jeg ville laget hullene store nok til å få ned 120*120 isolasjon, dvs 2 plater, de er 120*60.

 

du kan også bruke f.eks. 20*20 cm systemblokker i betong istede for et rør. personlig synes jeg det ser penere ut dersom noe av fundamentet blir synlig. https://www.systemblokk.no/produktkategori/forskalingsblokker/pilarblokk/

 

men du må jo selvfølgelig ta en vurdering av massene dette skal stå på da. om det er fjell eller grus/singel/sams masse så er det null problem, men om det er myr/torv o.l. så bør du gjøre en litt større utskifting for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar

XPS300 tåler belastning på 300kPa i kort tid, og 140kPa over lang tid. Det er 30 tonn pr m2... 

Hva skal du ha på den terrassen din hvis XPS500 er en nødvendighet? 

 

 

ohh.. ja nei forstod det ikke slik.. Da vil jo xps300 tåle mer enn nok :)

Lenke til kommentar

det snekkeren fortalte deg funker helt fint, jeg jobber i et anleggsfirma og den beskrivelsen han ga deg er akkurat slik vi gjør det når vi lager fundamenter til terrasser o.l.

 

den blå isolasjonsplata du linker til er også korrekt å bruke. den fordeler vekten bedre enn om du bare setter røret med betong rett på bakken, men det viktigste er å isolere mot frost for å hindre telehiv av fundamenter. jeg ville laget hullene store nok til å få ned 120*120 isolasjon, dvs 2 plater, de er 120*60.

 

du kan også bruke f.eks. 20*20 cm systemblokker i betong istede for et rør. personlig synes jeg det ser penere ut dersom noe av fundamentet blir synlig. https://www.systemblokk.no/produktkategori/forskalingsblokker/pilarblokk/

 

men du må jo selvfølgelig ta en vurdering av massene dette skal stå på da. om det er fjell eller grus/singel/sams masse så er det null problem, men om det er myr/torv o.l. så bør du gjøre en litt større utskifting for å være på den sikre siden.

 

 

Hei.

 

ja det er fjell ca 1 meter ned. Mye store steiner og eller "vanlig" jord av det jeg har gravet hittil.. men det å grave 120x120 til platene vil være en heidundrende jobb for en 23kvm terrasse eller?

 

Skal se mer på de blokkene.. Det hadde gjort jobben mye lettere for min del. 

Legger man bare bærebjelkene direkte oppå disse eller bruker man noe spesielt feste her?

Lenke til kommentar

du kan legge bjelkene rett på blokkene, eller du kan støpe fast en metal brakett for å legge bjelkene nedi. de ser ut som en hestesko med en armeringsstang som du stikker nedi betongen. de har også hull for å skru fast bjelkene. er vanlig når man f.eks. skal sette opp et gjerde i treverk oppå en betongmur

 

du må uansett støpe med betong i blokkene.

 

du kan gå ned til 60*60 for isolasjonsplatene, men det er minimum synes jeg, enten det eller så graver du helt ned på fjellet, da trenger du ikke plater i det hele tatt, og hullet vil jo bli mindre i diameter også. bare husk å bruk singel eller tilsvarende masse for å lage et flatt fundament i bunn. helst så tynt som mulig

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

du kan legge bjelkene rett på blokkene, eller du kan støpe fast en metal brakett for å legge bjelkene nedi. de ser ut som en hestesko med en armeringsstang som du stikker nedi betongen. de har også hull for å skru fast bjelkene. er vanlig når man f.eks. skal sette opp et gjerde i treverk oppå en betongmur

 

du må uansett støpe med betong i blokkene.

 

du kan gå ned til 60*60 for isolasjonsplatene, men det er minimum synes jeg, enten det eller så graver du helt ned på fjellet, da trenger du ikke plater i det hele tatt, og hullet vil jo bli mindre i diameter også. bare husk å bruk singel eller tilsvarende masse for å lage et flatt fundament i bunn. helst så tynt som mulig

 

kjørte på med 60x60. Fant ut idet jeg hadde gravd ned et par søyler at det er fjell sikkert 10 cm under der jeg har plassert de første søylene.. Så er vell sikret greit mot "bevegelse" da uansett.. Men en ting jeg bommet sterkt på var å beregne inn høyden for at den bærende konstruksjonen skulle ha bjelkelag over seg..

 

Det er snakk om en 25kvm terrasse bare, der lengste terrassebord vil være 4m. Resten av plattingen er 1.6M i  bredden..

 

Er det innafor å bruke den bærendekonstruksjonen som bjelkelag også? Altså at jeg bare sørger for å ha 60 cc på alt og legger terrassebordene rett på dette? eller er dette noe man gjør siden tre beveger seg såpass mye over årene osv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...