AnonymDiskusjon Skrevet 2. april 2019 Del Skrevet 2. april 2019 Hei. Er det lov å skyte med automatvåpen i et boligfelt? Min søster sier naboen hennes har skutt med automatvåpen flere ganger den siste uken. Hun har sett han holdt et våpen for og så gått bak huset sitt og skutt noen salver. Anonymous poster hash: 6e179...b19 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 2. april 2019 Del Skrevet 2. april 2019 Det er ikke lov til å skyte i det heletatt i boligfelt. 5 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 2. april 2019 Del Skrevet 2. april 2019 Jeg trodde ikke automatvåpen var lov. Nå kan ikke jeg noe om våpen, men jeg trodde man bare kunne ha våpen som krever ladegrep mellom hver avfyring. Er ikke det hva som kalles halvautomat, mens våpen med flerskudd innstilling er automat? Lenke til kommentar
johanf Skrevet 2. april 2019 Del Skrevet 2. april 2019 (endret) Automatvåpen er ikke lov nei, men semi-automat er innafor. Jeg trodde ikke automatvåpen var lov. Nå kan ikke jeg noe om våpen, men jeg trodde man bare kunne ha våpen som krever ladegrep mellom hver avfyring. Er ikke det hva som kalles halvautomat, mens våpen med flerskudd innstilling er automat? Endret 2. april 2019 av johanf 1 Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 2. april 2019 Del Skrevet 2. april 2019 Jeg trodde ikke automatvåpen var lov. Nå kan ikke jeg noe om våpen, men jeg trodde man bare kunne ha våpen som krever ladegrep mellom hver avfyring. Er ikke det hva som kalles halvautomat, mens våpen med flerskudd innstilling er automat? Med halvautomat så trenger du ikke å ta ladegrep mellom hver avfyring. Våpenet lader neste runde selv men du må trykke på avtrekkeren på nytt. Boltrifler fungerer som du beskriver. 3 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 2. april 2019 Del Skrevet 2. april 2019 Nå kan det jo hende det dreier seg om en softgun e.l. ? Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 2. april 2019 Del Skrevet 2. april 2019 (endret) Er ikke noen spesielle regler for bruk av «automatvåpen». Om det er lov å skyte i «boligfelt» kommer an på politivedtektene i din kommune (ofte samleparagraf «forbudt å avfyre skytevåpen, kaste snøball .... ») , generelle regler på at det du driver med må være forsvarlig og generelle regler som regulerer støy og «skremmende eller plagsom» adferd og sånn. Pluss at fyren må ha lov til å eie våpenet da. Endret 2. april 2019 av M98kF1 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2. april 2019 Del Skrevet 2. april 2019 Ville uansett ha ringt politiet De vil være der ganske kjapt Det er strenge regler for våpen og det er ikke politiet i din kommune som bestemmer dette 1 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 2. april 2019 Del Skrevet 2. april 2019 Det kan også være en startpistol. Men det er fortsatt ikke aktsomt å avfyre den i et boligområde helt uten videre siden det kan fremkalle frykt. Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 2. april 2019 Del Skrevet 2. april 2019 Nå kan det jo hende det dreier seg om en softgun e.l. ? Bare å sjekke han opp på facebook da. Hvis han har 20 bilder av seg selv med helautomatiske våpen så spiller han softgun. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 2. april 2019 Del Skrevet 2. april 2019 Med halvautomat så trenger du ikke å ta ladegrep mellom hver avfyring. Våpenet lader neste runde selv men du må trykke på avtrekkeren på nytt. Boltrifler fungerer som du beskriver. Takk. Det var egentlig det jeg mente. Slik som ag'n i militæret. Jeg mente sånn vagt å huske at noen som hadde en mitraljøse fortalte meg at den var ulovlig fordi den da var "full automatisk" fordi man bare kunne spy ut kuler ved å holde inne og jeg trodde dermed at alle slike våpen var forbudt. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 2. april 2019 Del Skrevet 2. april 2019 (endret) Nå kan ikke jeg noe om våpen, men jeg trodde man bare kunne ha våpen som krever ladegrep mellom hver avfyring. Er ikke det hva som kalles halvautomat, mens våpen med flerskudd innstilling er automat? Ladegrep er repetervåpen, halvautomat krever bare at du slipper avtrekkeren og trykker på nytt. Edit: hadde vært greit å refreshe tråden før jeg svarte... Endret 2. april 2019 av Inge Rognmo 2 Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 2. april 2019 Del Skrevet 2. april 2019 Takk. Det var egentlig det jeg mente. Slik som ag'n i militæret. Jeg mente sånn vagt å huske at noen som hadde en mitraljøse fortalte meg at den var ulovlig fordi den da var "full automatisk" fordi man bare kunne spy ut kuler ved å holde inne og jeg trodde dermed at alle slike våpen var forbudt. Helautomatiske våpen ER forbudt. AG’n og andre militære "assault rifles" med valgmulighet mellom halv- og helauto er også forbudt. Halvautomatiske våpen er kun tillatt om du aktivt driver med dynamisk sportskyting i riflekategori. Og prosessen for å få innvilget tillatelse er ganske lang og omfattende. Uansett er det ulovlig å skyte i et boligfelt. 2 Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 2. april 2019 Del Skrevet 2. april 2019 Hei. Er det lov å skyte med automatvåpen i et boligfelt? Min søster sier naboen hennes har skutt med automatvåpen flere ganger den siste uken. Hun har sett han holdt et våpen for og så gått bak huset sitt og skutt noen salver. Anonymous poster hash: 6e179...b19 Om det er et skarpt våpen(altså ekte), så er det vel ulovlig uansett om det er helauto, halvauto, eller repetervåpen. Be søstern din å ringe Politiet. Om det viser seg å være Airsoft eller luftvåpen er det også ulovlig om skytingen foregår på en måte som gjør at folk tror det er skarpe våpen. Be søstern din ringe Politiet. 2 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 2. april 2019 Del Skrevet 2. april 2019 (endret) Halvautomatiske våpen er kun tillatt om du aktivt driver med dynamisk sportskyting i riflekategori. Forskrift om forbudte skytevåpen og godkjente halvautomatiske skytevåpen Innholdsfortegnelse ⎙ § 5.Godkjente halvautomatiske rifler til jaktFølgende halvautomatiske rifler som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd, er godkjent for erverv, eie og inneha til jakt, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, dersom skytevåpenet ved fabrikk er produsert til bare å kunne avfyre halvautomatisk ild:1. Winchester M/100, 2. Browning BAR (med unntak av Browning BAR M/1918), 3. Remington Modell four, 4. Remington modell 7400, 5. Remington 742 Woodmaster, 6. Ruger mini 14, 7. Ruger mini 30, 8. Heckler & Koch modell 2000, 9. Marlin modell 45, 10. Marlin modell 9 camp carabine, 11. Valmet Petra, 12. Valmet Hunter, 13. Voere modell 2185, 14. Vepr Super, 15. Vepr Pioneer, 16. Vepr Hunter, 17. Benelli Argo, 18. Sauer mod 303, 19. Carl Gustav 2000 light/Carl Gustav 2000 Classic Vapen, 20. Merkel SR 1, 21. Remington 750, og 22. Heckler & Koch modell 770. 23. Garand mod M 1, 24. Garand mod M 1 C, 25. Garand mod M 1 D, 26. Mauser mod G-41, 27. Walther mod G-41.Halvautomatiske rifler som første gang var lovlig ervervet før 6. mai 2004 og som kunne lovlig benyttes til jakt er godkjent for erverv, eie og besittelse til jakt, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd. Halvautomatiske rifler i kaliber .22 long rifle som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd er godkjent for erverv, eie og besittelse til jakt, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, dersom skytevåpenet har vært lovlig omsatt før ikrafttredelse av denne forskriften. 0 Endret ved forskrift 29 aug 2016 nr. 1014. Edit: La på delen om .22 Endret 2. april 2019 av Leo_ 1 Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 2. april 2019 Del Skrevet 2. april 2019 <p> Forskrift om forbudte skytevåpen og godkjente halvautomatiske skytevåpen Innholdsfortegnelse ⎙ § 5.Godkjente halvautomatiske rifler til jakt Følgende halvautomatiske rifler som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd, er godkjent for erverv, eie og inneha til jakt, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, dersom skytevåpenet ved fabrikk er produsert til bare å kunne avfyre halvautomatisk ild: 1. Winchester M/100, 2. Browning BAR (med unntak av Browning BAR M/1918), 3. Remington Modell four, 4. Remington modell 7400, 5. Remington 742 Woodmaster, 6. Ruger mini 14, 7. Ruger mini 30, 8. Heckler & Koch modell 2000, 9. Marlin modell 45, 10. Marlin modell 9 camp carabine, 11. Valmet Petra, 12. Valmet Hunter, 13. Voere modell 2185, 14. Vepr Super, 15. Vepr Pioneer, 16. Vepr Hunter, 17. Benelli Argo, 18. Sauer mod 303, 19. Carl Gustav 2000 light/Carl Gustav 2000 Classic Vapen, 20. Merkel SR 1, 21. Remington 750, og 22. Heckler & Koch modell 770. 23. Garand mod M 1, 24. Garand mod M 1 C, 25. Garand mod M 1 D, 26. Mauser mod G-41, 27. Walther mod G-41. Halvautomatiske rifler som første gang var lovlig ervervet før 6. mai 2004 og som kunne lovlig benyttes til jakt er godkjent for erverv, eie og besittelse til jakt, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd. Ble ikke dette nylig endret slik at det ikke lenger er tillatt? https://www.politiforum.no/artikler/forbud-mot-40-halv-automatiske-vapen-vi-er-glade-for-forbudet/438262 Eller gjelder det kun de våpnene som er nevnt i artikkelen? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 2. april 2019 Del Skrevet 2. april 2019 Vel, jeg hentet dette fra Lovdata. 1 Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 2. april 2019 Del Skrevet 2. april 2019 Vel, jeg hentet dette fra Lovdata. Skjønner. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 2. april 2019 Del Skrevet 2. april 2019 Vel, jeg hentet dette fra Lovdata. Ny lov i 2018: her 1 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 2. april 2019 Del Skrevet 2. april 2019 https://www.youtube.com/watch?v=K2IOZ-5Nk5k Halvauto med Bump stock. basically full auto Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå