LilSus69 Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Hey, jeg er en 18 år gammel gutt. Jeg drikker fra tid til tid, men jeg klarer ikke å helt å holde styr på hvor mye jeg tåler før jeg går overbord. og jeg bare lurer vanligvis hvor mange shots det tar før man blir full, men ikke for full. Nødvendig info:Kjønn: MannAlkohol prosent: 20% Vekt: 83kg Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 (endret) Nå er jo ikke en shot en shot, og det kommer jo an på tidsaspektet i tillegg. 20% er jo ikke særlig mye, så jeg vil vel tro du må opp i en 15+ shots á 4 cl på et par timer, for å bli full. Og full for deg kan jo være full kontroll for andre . Endret 1. april 2019 av Marcus Halberstram Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Toleransegrad varierer. Det er mange ting som spiller inn når man drikker. Dagsform, fysisk form, matinntak, hvor mye vann en har drukket. Det sosiale har også noe å si. I hvert fall i min erfaring spiller disse tingene inn. 20% alkoholholdig drikke, er som sterk likør å regne. Du skriver indirekte at du har litt erfaring med drikking, men ikke helt vet hvor mye du drikker før du går "overbord". Nå er å gå "overbord" et varierende begrep ^^ For noen kan det være å sovne på sofaen etter 3 shots pga uerfarenhet og utmattelse, for andre kan det være å kræsje en fest fullstendig, rive ned hele stua og bli henta av polisen etter 30 shots med 40% vodka. Hvis jeg tar en mellomting, og går ut fra at 1) Du har litt erfaring med drikking. (5-10 ganger) 2) Å gå overbord for deg er som den generelle befolkningen, å bli litt overhappy og snøvlete, nær blackout og sovne 1 time etter dét. 3) Du i løpet av kvelden (fra ca kl 19:00 til 23:00, 4 timer) drikker ca 4 stk (1 per time) 0.5 liter øl og/eller drinker av samme art ved siden av, med ca 5% alkohol. 4) Du er i halvveis god fysisk og psykisk form, ikke for sliten, men ikke 100% forberedt. så tipper jeg at du ikke vil trenge mer enn 5-7 shots med ca 3 cl 20% alkoholholdig drikke før du begynner å "gå overbord". Det skal ikke mer til. En morsom måte å regne ut alkoholprosent, væskemengde og "fullhetsgrad" på, er å tenke at: 3 cl med 20% alkohol = Gang 3 med 4 = 12 cl, del 20% på 4 = 5% Så én shot med 3 cl 20% alkohol = 12 cl med 5% alkohol. En 0.5 liter øl med 5% alkohol = 50 cl / 4 = 12.5 cl, 5% x 4 = 20% cl. Så én boks med 0.5 liter 5% øl er det samme som ca 4 shots med 20% alkohol. Der ser man hvor fort det er å få i seg for mye. Anbefaler å leke litt med alkoholkalkulator på nett, før du drikker: https://www.promille.no/promille-kalkulator/ Nå har jeg ikke skrevet noe om promille i hele posten, men gått ut fra eksemplet over, så tipper jeg at når du nærmer deg 1 til 1.5 promille, så begynner du å få lyst til å sovne. En garvet dranker kan tåle mye mer, men dét betyr bare at man tar mye mer skade av det. Man "tåler" ikke mer, man -trenger- bare mer alkohol for å oppnå lik "fullhetsgrad", med alle skadevirkningene det innebærer. Når man går "overbord" da, så kan konsekvenser og skadevirkninger naturligvis bli større. Ikke la det gå sport i å få høyest mulig promille. Hyggen og kosen skal være fokus, ikke alkoholprosenten og mengden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå