eUnaas Skrevet 4. mars 2002 Del Skrevet 4. mars 2002 Noen som her ca peiling på strømkostnaddene til en standard pc. Hvis den står på et døgn? Lenke til kommentar
alos Skrevet 4. mars 2002 Del Skrevet 4. mars 2002 Mener det koster rundt 90 kroner å ha en data på i 3 timer hver dag et helt år, da kan du jo selv regne ut resten, dette kommer jo selvsagt ann på hvor mye stasj du har inni kassa. Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 4. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2002 ..hehe ja selvfølgelig kommer det ann på hvor mye tull og tøys man har. Men mener du at det er 90kroner for å ha en pc på hver dag ett år? -så har man da den på på hele døgnet i et helt år så koster det deg 720korner? -så ca 2 kroner dagen da? Lenke til kommentar
viggo Skrevet 4. mars 2002 Del Skrevet 4. mars 2002 Kan heller ha en panelovn mindre Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 4. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2002 ja heller det! fjerner du alle viftene i pc'en så får du jo mer varme enn en panel-ovn... (en liten stund) Lenke til kommentar
TRAM Skrevet 4. mars 2002 Del Skrevet 4. mars 2002 Quote: On 2002-03-04 22:11, eunaas skrev:..hehe ja selvfølgelig kommer det ann på hvor mye tull og tøys man har. Men mener du at det er 90kroner for å ha en pc på hver dag ett år? -så har man da den på på hele døgnet i et helt år så koster det deg 720korner?-så ca 2 kroner dagen da? ...for enkelhet, hvis en Kilowatt-time koster 0,50 og PC'n står på døgnet rundt, med gjennomsnitt forbruk 100 watt @ 365 dgr - blir det 1/10 av 0,50 = 5 øre/ time x 24 = 120 øre/ døgn x 365 = kr. 438,- pr. år... Lenke til kommentar
aksjonist Skrevet 4. mars 2002 Del Skrevet 4. mars 2002 En utregning som dette vil vel bli litt feil for strømforbruket til en PC blir for det meste omgjort til varme, og den drar vi nytte av gjennom redusert strømforbruk på ovner. Så man sparer nesten ingenting på å slå av PC`en. Samme grunn er det til at det ikke lønner seg med sparepærer innendørs, for den energi man sparer, ville gått til varme likevel. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 4. mars 2002 Del Skrevet 4. mars 2002 Quote: On 2002-03-04 23:02, aksjonist skrev: En utregning som dette vil vel bli litt feil for strømforbruket til en PC blir for det meste omgjort til varme, og den drar vi nytte av gjennom redusert strømforbruk på ovner. Så man sparer nesten ingenting på å slå av PC`en. Samme grunn er det til at det ikke lønner seg med sparepærer innendørs, for den energi man sparer, ville gått til varme likevel. Jeg slår ikke akkurat av ovnen fordi PC'en står på... har aldri tenkt tanken at den produserer varme... mennesker produserer mer varme enn en PC tror jeg...? Lenke til kommentar
viggo Skrevet 4. mars 2002 Del Skrevet 4. mars 2002 Quote: On 2002-03-04 23:20, GeeZuZz skrev: Quote: On 2002-03-04 23:02, aksjonist skrev: En utregning som dette vil vel bli litt feil for strømforbruket til en PC blir for det meste omgjort til varme, og den drar vi nytte av gjennom redusert strømforbruk på ovner. Så man sparer nesten ingenting på å slå av PC`en. Samme grunn er det til at det ikke lønner seg med sparepærer innendørs, for den energi man sparer, ville gått til varme likevel. Jeg slår ikke akkurat av ovnen fordi PC'en står på... har aldri tenkt tanken at den produserer varme... mennesker produserer mer varme enn en PC tror jeg...? Panelovnene er termostatstyrte, så du merker ikke så mye til det. Vi produserer varme ja, men den blir det problematisk å skru av. :wink: Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 4. mars 2002 Del Skrevet 4. mars 2002 Et voksent gjennomsnittsmenneske genererer omtrent 100watt varme. Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 5. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2002 100Watt, er ikke det litt mye? Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 Skjermer produserer masse varme, har på det meste 5 skjermer, 2 PC-er og 3 folk på kontoret, det blir rimelig varmt. Har tenkt på å koble et multimeter til PC+skjerm for å sjekke hva som tar mest strøm. Windows-kjøring tar på skjermen pga lyse bakgrunner, spill tar på CPU/GPU, brenning tar på CDRW osv... hadde vært interessant å vite hva som tok mest strøm. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 Prøver meg på en utregning jeg også Anta at PC-en bruker 100 watt og skjerm 75 watt Det blir 0,175 kWh (kilowatttimer) som koster (0,5/100*17,5) 0,0875 kroner pr. time. En dag har 24 timer og da blir det 0.0875*24 som blir 2,10 kroner pr dag og 766 pr år. (jeg tror i tillegg prisen på kilowatten er litt mindre.....) Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 Man trenger jo ikkje varmen om sommern da! frå lyspærene! inn med sparepærer og på med pc'n! Quote: On 2002-03-04 23:02, aksjonist skrev: En utregning som dette vil vel bli litt feil for strømforbruket til en PC blir for det meste omgjort til varme, og den drar vi nytte av gjennom redusert strømforbruk på ovner. Så man sparer nesten ingenting på å slå av PC`en. Samme grunn er det til at det ikke lønner seg med sparepærer innendørs, for den energi man sparer, ville gått til varme likevel. Lenke til kommentar
dragon Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 jeg har trådløs tastatur og mus :smile: Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 6. mars 2002 Del Skrevet 6. mars 2002 ...Hvor mye strøm maskinen bruker jah. Hvis man går utifra at prisen ligger på 60øre for en 1KwH. og hvis man går utifra en PSU på 300W og at man bruker 300W hele tiden. så blir vel regne stykke noe slik: 0,6(kroner)*0,3(Kwh)*ant timer 0,6*0,3*24=4,32 4,32*365=1576,8kroner i løpet av ett år... Hvis jeg er helt på jordet, si ifra. Frankey Kr.sand Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 6. mars 2002 Del Skrevet 6. mars 2002 Jeg tror du er inne på noe ja.... Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 6. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2002 ...hum sikker på at det er riktig? Lenke til kommentar
pkalle Skrevet 6. mars 2002 Del Skrevet 6. mars 2002 Husk på at en PSU på 300W ikke trekker på langtnær den effekten konstant gjennomsnittet er nok ganske mye lavere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå