Zippi Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Hei alle sammen! For tre uker siden kjøpte jeg en VW Polo 1.4 2004 Bensin kjørt 145000 og nylig EU godkjent fra en forhandler. Motor lampa begynte å lyse på lørdag, var innom nærmeste verksted og de opplyste om feil ved EGR ventil. Han mente også at motoren tikket uvanlig høyt, det kunne være rådebank eller skjørtebank. Dette kunne han ikke konstatere da han må åpne hele motoren og de er egentlig MB Sprinter verksted og tar ikke slike oppdrag. Poloen til kompis har også en lignende ulyd, og når jeg søkte på "engine noise polo" så er det visst ikke helt sjeldent at Polo har en bråkete motor, uten at skjørtebank eller rådebank er nevnt. Av den grunn reagerte jeg ikke så mye hos forhandleren eller i ettertid. Altså frem til idag. Og det stod ingenting om dette i annonsen. Spørsmålet er: Er det mulig å bevises sånn ca når skjørtebank/rådebank har oppstått? Slik jeg har skjønt ligger bevisbyrden hos kjøper ved reklamasjon (i motsetning til ved garantisaker). Hva om forhandler mener at feilen har oppstått etter salg. Beklager mye tekst Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Med tilkobling av diagnoseverktøy kan du lese ut nøyaktig km.stand, hastighet og tidspunkt for aktivering av varsel-lampe® når feilen er utbedret og før reset-prosedyre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Spørsmålet er: Er det mulig å bevises sånn ca når skjørtebank/rådebank har oppstått? Slik jeg har skjønt ligger bevisbyrden hos kjøper ved reklamasjon (i motsetning til ved garantisaker). Hva om forhandler mener at feilen har oppstått etter salg. EGR-ventilen gir feilkoder, og jeg regner med at dette er en klar reklamasjonssak. Skjørtebank er ikke noe som oppstår akutt, det kommer snikende etterhver som kilometrene ruller på. Når det er sagt, kan tikkelyder komme av annet også, som ventiler og/eller kamaksel. Diagnoseverktøy vil ikke vise noe her, da rådebank etc ikke vil gi feilkoder. Ettersom du har hatt bilen i 3 uker, er det overveiende sannsynlig at dette var slik da du kjøpte den også. Jeg anser at du ikke har grunnlag for reklamasjon her (men du kan alltids prøve). Pass på at motoren har korrekt oljenivå, bytt olje og filter en gang i året, og følg med om lyden blir verre. Ville ikke bekymret meg stort over dette. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Sjekk dine forbruker-rettigheter:" Bilen selges med 5 års reklamasjonsrettDenne bilen selges av en bilforhandler og dette medfører at du som kjøper har 5 års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten kan brukes dersom bilen er i dårligere stand enn du som kjøper har grunn til å forvente, basert på bilens alder, kjørelengde og informasjon du har fått fra selger." Lenke til kommentar
Zippi Skrevet 1. april 2019 Forfatter Del Skrevet 1. april 2019 tusen hjertelig takk alle svar Det er altså manglende informasjon fra forhandler jeg ønsker å bruke. Får snakke med forhandleren, blir så nervøs og skjønner ikke hvorfor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå