Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye høyttalere til Golfen

Anbefalte innlegg

Trenger noen høyttalere til bilen min VW golf 1998. Har ikke så mye peiling på høyttalere, men krav er høy/god lyd og ikke begynne å "skrike/skurre" på høyt volum. Ikke så mye peiling på Watt effekt/RMS osv. Må være 6,5 tommer. Har lest at man kan bruke 8 tommer også. Usikker om dette stemmer. Helst ikke så langt over 1000 lappen for høyttalerene. Kom gjerne med linker på alle pris klasser og noen kommentarer med deres erfaring.

Tenker å ha bare fremme. Trenger gjerne noe erfaringer med hva dere har gjort på deres biler osv. Holder det med høyttalere bare fremme eller trenger jeg også bak? Vil det svekke effekten osv osv.? 

Har allerede sub og forsterker (alpine v12 mrv-t407 forsterker) Må jeg evt oppgradere forsterkeren med nye høyttalere?

Tenkte også å bruke en spiller som heter Pioneer deh x5500bt om det også har noe å si for effekt eller evt utganger.

Endret av 20knop
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal drive høyttalerne rett på spilleren så må du se på følsomhet. Ikke watt. Spillere er som regel på rundt 4x14 watt selv om de skryter av f.eks. 4x55W MOSFET POWAH.

Har du noe forslag med linker? Sett litt på bilradiospes, men vet ikke helt hva jeg skal se etter med vurdering på lyd. Hvilke merker er bra osv mtp pris?

Lenke til kommentar

Hvis du har lommebok til det vil jeg absolutt anbefale ekstra forsterker til fronthøyttalerne i stedet for å drive de fra spilleren. Selv en Biltema-forsterker vil være en solid oppgradering. I mange tilfeller gir det bedre lyd enn å bytte høyttalere.

Lenke til kommentar

Jeg ville gått litt opp, men den vil i det minste gi høyere lyd/mer trøkk.

Vanlige spillere har 10A sikring. ved 12V vil de gi maks 120W totalt strømtrekk. Sier vi 60% virkningsgrad (typisk for AB_forsterkere) får vi da 72 watt totalt til musikk. Del dette på 4 (4 kanaler) så har vi maks effekt på 4x18W. Noe vil også gå med til å drive alt annet i spilleren (radio, dekodere, etc) så tenker vi sier ca. 4x15 watt maks. Noe mer enn det så ryker sikringen rett og slett.

Biltema forsterkeren har 30A sikring. Med samme utregning havner vi da på ca. 2x108 watt. Og siden denne kun er en forsterker så har vi det meste av dette tilgjengelig til musikk. Og som du ser på specs så er den faktisk oppgitt til 2x90 watt (2 ohm), ikke så langt unna. Kvaliteten derimot, vet jeg ingen ting om. Sikkert bra til prisen men jeg ville uansett gått litt opp og fått et annerkjent merke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Når det er høyttalere bak fra før i bilen. Trenger jeg da og koble de ut eller noe sånt? Evt skal jeg bare isolere ledningene over med teip eller kan de bare stå tilkoblet?

Jeg lurer på det samme. Hvis jeg ikke skal bruke høyttalerne i baksetene, men kun bruke de to i front + subwoofer, kan jeg da kjøpe 2-kanals forsterker (fra Biltema), og la være å koble opp høyttalerene bak? Er dette riktig metode?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...