Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Nybygd garasje tar inn vann/holder på vann.

Anbefalte innlegg

Vi bygde garasje i slutten av oktober 18. Over tid med snøfall og litt regn, så har vi lagt merke til at garasjen holder på vannet/tar inn på et vis. Har tatt en del bilder og leverandør av garasjen har forsåvidt sagt at de er enige at dette er for mye vann. Alle arbeider er gjort av de leverandøren anbefaler, så ingen vi selv har leid inn for å gjøre noe.

Entrepenør som gjorde grunnarbeidet kom på befaring i dag, men vi fikk inntrykk av at det var en del "unnskyldninger" på eksterne faktorer. Typ helning på tomt opplevde vi som hovedargumentet for vanninntaket, sammen med tele og snø.

Nå skal det sies at vi klaget for en stund siden, da det var vinter til leverandør.

Entrepenør mente også på at dette kunne være snøsmelting/avrenning fra bilene. Vannet legger seg veldig rundt bilene, Men lite under. 

Garasjen er på ca. 66m2, sålen er støpt i B35. Det er en parkeringsdel og en boddel, avskilt med vegg stående på leca og dør imellom. Boddelen har også porttilgang. Det er isopor lagt ned rundt garasjen, og gruset under der igjen ifølge entrepenør. 

Nå har det vært litt over 2 uker med sol og tørt vær, og først nå har vannet kommet seg ut. Flere ganger i løpet av vinter har vi måttet svabre ut av garasjen.

Er dette akseptabelt tilstand av en garasje så fort det er snø, evt. en del regn?

Bildene er tatt på forskjellige dager.

Z0UERke.jpg

K9QoZu7.jpg

fLqdXAA.jpg

XZY9op9.jpg

mLQlpGW.jpg

XycauWc.jpg

vSYYAxh.jpg

TolKFad.jpg

YCWiY6r.jpg

GjObX3P.jpg

Rg09flu.jpg

j0mS70S.jpg

j0mS70S.jpg

CDqyRIQ.jpg

8F7SDoT.jpg

03OTkHX.jpg

3h7MEmv.jpg

DYnC5Qt.jpg

uBoiKo3.jpg

LMeIDrX.jpg

1xK2b2M.jpg

Dd9xOmo.jpg

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er heilt klart for mykje vatn, alt treverk som er i kontakt med golvet kjem til å råtne. Særleg for dørstokken og trappa så kjem dette til å bli eit problem.

At det er eksterne årsaker til at det kjem inn vatn er openbart, dette er ikkje fukt frå betongen. Her er det enkelt og greit prosjektert og bygd på ein måte som ikkje tek hensyn til dei eksterne årsakane.

Eg har inga tru på at dette er vatn som følger med i form av snø i hjulbuar, dekk og skosåler. Men det vil være eit viktig poeng å få det bekrefta og dokumentert.

Lenke til kommentar

Er lecamuren slemmet på utsiden? Evt bilde?

Kan med fordel slemmes på innsiden også uansett

cF9mhDQ.jpg

Sånn er det slemmet rundt. Det er støpt noen "minisøyler" som jeg tror portene står på, disse er ikke slemmet. Og i mitt hode ser de dårlige ut.

Dette er heilt klart for mykje vatn, alt treverk som er i kontakt med golvet kjem til å råtne. Særleg for dørstokken og trappa så kjem dette til å bli eit problem.

At det er eksterne årsaker til at det kjem inn vatn er openbart, dette er ikkje fukt frå betongen. Her er det enkelt og greit prosjektert og bygd på ein måte som ikkje tek hensyn til dei eksterne årsakane.

Eg har inga tru på at dette er vatn som følger med i form av snø i hjulbuar, dekk og skosåler. Men det vil være eit viktig poeng å få det bekrefta og dokumentert.

Det er det vi tenker og, ta høyde for det miljøet man bygger i. Vi ga, i god tid før byggestart, beskjed til entrepenør med dager de kunne komme på befaring for å planlegge og hva som måtte gjøres. Vi fikk 0 svar, plutselig sto de på døra og skulle starte...

Lenke til kommentar

Skal ikke forsvare hverken den ene eller andre, men hos oss flyter det med vann i garasjen etter snø som blir med bilen inn. Forsøker etter beste evne å måke ut det som er lett tilgjengelig, men likevel er det overraskende mye vann fra snøen. Jo flere ganger man parkerer inne i garasjen hver dag eller med flere biler, jo mere vann, men selv med bare én parkering med én bil i døgnet er nok til at vannmengden øker for hver dag. Først hvis det har gått et par dager uten å ha kjørt bilen inn med snø, eller at det har blitt bart og trørt, begynner det å tørke opp litt i ytterkantene eller de høyeste partiene hos oss. Garasjegulv skulle ha vært bygd med fall ut mot port.

Lenke til kommentar

Ser ikke ut som det er knotteplast der. Hvorfor ikke? Skal vel være jackofoam-plater 1+ meter ut 30 cm+ under bakken (såvidt jeg husker) også?

Avfukter, avfukter og avfukter. Kjøp en høykvalitets en, med litt kapasitet, til 3000+. Vel verdt penga.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Skulle vært noe mer på utsiden ja, helt klart.

Men det kan som nevnt smelte ganske mye vann fra biler, å har du ikke noe som tar det unna blir det mye av det til slutt å. Å svabre ut vann må du nok regne med uansett om du ikke kjøper deg en avfukter.

Åssen er det med lufting i garasjen?

Lenke til kommentar

Skal ikke forsvare hverken den ene eller andre, men hos oss flyter det med vann i garasjen etter snø som blir med bilen inn. Forsøker etter beste evne å måke ut det som er lett tilgjengelig, men likevel er det overraskende mye vann fra snøen. Jo flere ganger man parkerer inne i garasjen hver dag eller med flere biler, jo mere vann, men selv med bare én parkering med én bil i døgnet er nok til at vannmengden øker for hver dag. Først hvis det har gått et par dager uten å ha kjørt bilen inn med snø, eller at det har blitt bart og trørt, begynner det å tørke opp litt i ytterkantene eller de høyeste partiene hos oss. Garasjegulv skulle ha vært bygd med fall ut mot port.

Er enig i at vann er å forvente fra smelting/avrenning fra bil. Evt. minimalt fra fotspor. Garasjen er ikke oppvarmet, så ser den med at det ikke fordamper når det først kommer noe vann. Uansett så er det helt utrolig at det skal bli så mye at man plasker rundt, også inni boddel som er adskilt. Vi kjører bil, men ikke noe mer enn gjennomsnittet vil jeg anta.

Jeg forventet også at det tilstrebes med fall ut av en garasje når sålen støpes.

Muren er kun slemmet/pusset over bakken og kan ikke se noen form for fuksikring under bakken/grusen, som regel stikker det opp

Ser ikke ut som det er knotteplast der. Hvorfor ikke? Skal vel være jackofoam-plater 1+ meter ut 30 cm+ under bakken (såvidt jeg husker) også?

Avfukter, avfukter og avfukter. Kjøp en høykvalitets en, med litt kapasitet, til 3000+. Vel verdt penga.

Det ligger jacko-foam plater 60cm ut fra garasjen under et lite lag med grus på en og en halv side, jord oppå platene resten (utenom innkjøringssiden). Det skal være gruset under der igjen, dybden på det vet jeg faktisk ikke.

Det med knotteplast har jeg ikke tenkt på og er et spørsmål jeg skal stille til entreprenøren. Avtalen nå er visstnok at dem skal komme med laser og sjekke fallet på gulvet en dag det regner... Virker ikke som om entreprenør skjønner hvor mye vann, spesielt i boddel hvor biler ikke er et tema, som legger seg på gulvene.

Skulle vært noe mer på utsiden ja, helt klart.

Men det kan som nevnt smelte ganske mye vann fra biler, å har du ikke noe som tar det unna blir det mye av det til slutt å. Å svabre ut vann må du nok regne med uansett om du ikke kjøper deg en avfukter.

Åssen er det med lufting i garasjen?

Lufting er bra, det er ikke isolert i tak etc. så det kommer godt med luft inn oppunder. Samt det er åpne ventiler i begge mønesider.

At det renner av biler er helt greit, men da ser jeg for meg at det enten ligger under bilene, evt. renner mot port. Ikke "inn" i garsjen og boddel.

Vi har egentlig kjøpt innredning til garasjen og, veldig glad for at det ikke er satt opp enda.

Lenke til kommentar

Min mor bygde garasje der vann kommer inn. Dette var fordi de som gravde ut, gravde for dypt, og det er nå et basseng under gulvet som samler vann. Dessuten var ikke fuktsperre lagt ordentlig. Gulvet tørker aldri opp ordentlig der inne, men det flyter ikke med vann da.

Lenke til kommentar

Min mor bygde garasje der vann kommer inn. Dette var fordi de som gravde ut, gravde for dypt, og det er nå et basseng under gulvet som samler vann. Dessuten var ikke fuktsperre lagt ordentlig. Gulvet tørker aldri opp ordentlig der inne, men det flyter ikke med vann da.

Køb avfugter

Lenke til kommentar

Kanskje litt sent på året nå men om du legger ut noen ‘demninger’ f.eks. rundt bilen(e) så kan du se hvor mye vann som kommer fra bilene og se om det er tilsig fra andre steder? Evt. parkere utendørs en stund, for å se?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...