Gå til innhold

Nesten seks av ti nye biler var elbiler i mars


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du får ta det som du vil, men når du mener at "de som har minst" burde kjøpe seg en el-bil har du selv lagt lista.

Nå mener jeg egentlig at *alle* burde vurdere* å skaffe seg elbil men de økonomiske fordelene er så store at spesielt de som har lite burde vurdere det. For de som ikke klarer å gjøre denne vurderingen selv er det altså hjelp å få. Og ja, jeg er fullstendig klar over at elbil ennå ikke er for alle.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå mener jeg egentlig at *alle* burde vurdere* å skaffe seg elbil men de økonomiske fordelene er så store at spesielt de som har lite burde vurdere det. For de som ikke klarer å gjøre denne vurderingen selv er det altså hjelp å få. Og ja, jeg er fullstendig klar over at elbil ennå ikke er for alle.

Nå er det vel så at det okke er så mange som har råd til disse bilene. Om du ser alderen på bilene som dem fleste har råd til så er det blir som er 10 til 15 år gamle. Er ikke alle som tjener såå mye at dem har råd til nye El biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det vel så at det okke er så mange som har råd til disse bilene. Om du ser alderen på bilene som dem fleste har råd til så er det blir som er 10 til 15 år gamle. Er ikke alle som tjener såå mye at dem har råd til nye El biler.

Hvorfor må man velge mellom nybil eller 10-15 år gamle? De brukte Leafene jeg nevnte til under 100k er bare 6-7 år gamle.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor må man velge mellom nybil eller 10-15 år gamle? De brukte Leafene jeg nevnte til under 100k er bare 6-7 år gamle.

Du forstår virkelig ikke dette ?

 

100.000.- er veldig mye penger, selv om det kanskje er lommerusk for deg.

 

Du får er fullt brukbar fossil-bil for 5000.-

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du forstår virkelig ikke dette ?

 

100.000.- er veldig mye penger, selv om det kanskje er lommerusk for deg.

 

Du får er fullt brukbar fossil-bil for 5000.-

5000? Nei? 5 første treff på finn var ulike varianter av delebiler, biler uten skilter, uten EU-godkjenning.. For 5000 får du en utgiftspost som ikke kan brukes til noe. Og for så vidt et godt eksempel på hvordan fortsette å ha dårlig råd..
  • Liker 2
Lenke til kommentar

5000? Nei? 5 første treff på finn var ulike varianter av delebiler, biler uten skilter, uten EU-godkjenning.. For 5000 får du en utgiftspost som ikke kan brukes til noe. Og for så vidt et godt eksempel på hvordan fortsette å ha dårlig råd..

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=142820549

 

De som kjøper denne type biler skrur selv og er hyppige brukere av bilopphuggerier, og du forstår fortsatt ingenting angående "de som har minst".

 

Kan forklare deg hvorfor det i dag står "delebil" på omtrent alt av rimelige biler, det er et forsøk på og omgå de nye kjøpebetingelsene som har kommet.

 

Foreksempel denne delebilen til 60K

 

 

Denne bilen selges av en bilforhandler og dette medfører at du som kjøper har 5 års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten kan brukes dersom bilen er i dårligere stand enn du som kjøper har grunn til å forvente, basert på bilens alder, kjørelengde og informasjon du har fått fra selger.

eller

 

Denne bilen selges av en privatperson og dette medfører at du som kjøper har 2 års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten kan brukes dersom bilen er i dårligere stand enn du som kjøper har grunn til å forvente, basert på bilens alder, kjørelengde og informasjon du har fått fra selger.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

åh? får de sponsa strømmen og? shit ass. Hvor får de tak i den sponsa strømmen?

#dust :D

Hvor høy skal avgiftene og strømprisen bli etter vert. Alle må nok bli med på lasset uansett om en vil eller ikke. Strømnettet er ikke bra nok som det er greit dem skal bygge ut å si det kommer av helt andre grunner. nettet vil nok bli nokså belastet etter vert som bilene øker. 

 

DUST kan du være sjøl.

Nettet er mer enn bra nok. Det er kun 3% økning hvis alle kjører el, men det er 4% senking ved at man stenger fossile pumpestasjoner. Det som bidrar til økningen på nettet er alle som pusser opp og utvider kapasiteten hjemme får å få varmekabler på alle rom. Samt platetoppen som trekker 25A. Elbiler er en dråpe i havet når det gjelder belastningen på nettet. Kapasiteten er der og det er mer enn nok.

Oh snap! Vi pusser for tiden opp og har TO elbiler. :o

Lenke til kommentar

Det er vel på grunn av etter slep av bilen som ikke ble levert tidsnok.

Er vel bare snart i Norge dem levere El bil så er vel heller ikke rart dem klare å øke salget

Du har ikke fått med deg at det for eksempel er noe som heter "USA" og "Kina"? Norge står ikke for mye av omsetningen til Tesla. 5000 av kanskje 50-80.000 biler dette kvartalet.

 

Så hva i alle dager er det du babler om?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er mer en realist en aktivist angående global oppvarming

Nei, når du benekter vitenskap og fakta så er du ikke realist.

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=142820549

 

De som kjøper denne type biler skrur selv og er hyppige brukere av bilopphuggerier, og du forstår fortsatt ingenting angående "de som har minst".

Dette er jo rasende festlig. "Man kan kjøpe en veldig billig fossilbil (men enten må man punge ut enorme summer for vedlikehold, ellers må man kunne fikse bilen selv)."

 

Det er jo fullstendig bak mål å forutsette at man skal måtte mekke bil for å kunne ha bil!

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De som kjøper denne type biler skrur selv og er hyppige brukere av bilopphuggerier, og du forstår fortsatt ingenting angående "de som har minst".

Eg er ganske sikker på at "dei som har minst" og "dei som skrur sjølv" overlappar i liten grad. Eg kan ikkje sjå føre meg at åleienemødre med fem ungar og deltidsjobb i klesbutikk brukar fritida si på å liggje under bilen og skru. Det finst sikkert nokon der ute, men trur du verkeleg at det er vanleg at folk med dårleg råd kjøper skranglekasser og skrur sjølv? Eg vil tru at det heller er bilinteressert ungdom med mykje fritid som gjer slikt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eg er ganske sikker på at "dei som har minst" og "dei som skrur sjølv" overlappar i liten grad. Eg kan ikkje sjå føre meg at åleienemødre med fem ungar og deltidsjobb i klesbutikk brukar fritida si på å liggje under bilen og skru. Det finst sikkert nokon der ute, men trur du verkeleg at det er vanleg at folk med dårleg råd kjøper skranglekasser og skrur sjølv? Eg vil tru at det heller er bilinteressert ungdom med mykje fritid som gjer slikt.

Du glemmer at fattige mennesker ofte omgåes andre fattige mennesker. Alenemora som trenger at bilen sin blir fikset opp, får den nok fikset opp av en kamerat, som jo gjør at man unngår verksteds-kostnader som de uansett ikke har råd til. 

 

Fattige mennesker har interesse av å spare penger. Ergo er det logisk å anta at "hjemmemekk" oftere hører til de fattige, ikke nødvendigvis fordi det er en hobby, men fordi muligheten til å gjøre noe annet ikke eksisterer. 

 

Du kan trekke parareller med hvordan familie-livet så ut for 100 år siden. Barn lærte oppgaver som hjalp gården i å gå rundt, ikke fordi de hadde det som en hobby, men fordi man måtte. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg er ganske sikker på at "dei som har minst" og "dei som skrur sjølv" overlappar i liten grad. Eg kan ikkje sjå føre meg at åleienemødre med fem ungar og deltidsjobb i klesbutikk brukar fritida si på å liggje under bilen og skru. Det finst sikkert nokon der ute, men trur du verkeleg at det er vanleg at folk med dårleg råd kjøper skranglekasser og skrur sjølv? Eg vil tru at det heller er bilinteressert ungdom med mykje fritid som gjer slikt.

Ja, har du ikke penger finner du alternative måter og få ordnet opp, foreksempel kamerater eller foreldre som er behjelpelige, en helt vanlig måte og fikse opp i det som må fikses. Du har helt sikker fått hjelp en eller annen gang til noe og gjerne hjulpet tilbake ,eller er det helt fremmed for deg ?

 

Og har du dårlig økonomi og ikke et sosialt nettverk rundt deg er ikke bil det man burde satse på da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, når du benekter vitenskap og fakta så er du ikke realist.

Da ser jeg gjerne at du fremlegger noen av det du anser som vitenskapelig fakta, så skal jeg fortelle deg om de er realistiske eller ikke.

Dette er jo rasende festlig. "Man kan kjøpe en veldig billig fossilbil (men enten må man punge ut enorme summer for vedlikehold, ellers må man kunne fikse bilen selv)."

Har du dokumentasjoner på disse enorme summene "millioner/trillioner?" en veldig billig fossil-bil vil koste for en som skrur bil selv ?

Det er jo fullstendig bak mål å forutsette at man skal måtte mekke bil for å kunne ha bil!

Har du noen gang hørt utrykket "nød lærer naken kvinne å spinne" og vet du hva det betyr ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Nei, når du benekter vitenskap og fakta så er du ikke realist.

 

 

Dette er jo rasende festlig. "Man kan kjøpe en veldig billig fossilbil (men enten må man punge ut enorme summer for vedlikehold, ellers må man kunne fikse bilen selv)."

 

Det er jo fullstendig bak mål å forutsette at man skal måtte mekke bil for å kunne ha bil!

Har aldri hatt bilene mine på et verksted utenom Eu kontroll. Bestiller deler fra England og tyskland noen ganger fra andre land. Så store kostnader har jeg ikke på mine biler har flere stykker og alle er i veldig bra stand. 

og jeg hjelper også mine naboer som ikke har så veldig ny bil. Dem har kjørt samme bil i flere år. har byttet noen bremser og litt vedlikehold på bilen er ikke store summene.

 

 

Du kan ikke komme og fortelle meg at det er så veldig mye billigere med ny bil, om du har lån på bilen så kommer gjerne kasko. Så kommer det service på dem også som ikke er billig. 

 

Bedre med lån fri bil, en bil som banken eier som du må betale store summer til...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

og jeg hjelper også mine naboer som ikke har så veldig ny bil. Dem har kjørt samme bil i flere år. har byttet noen bremser og litt vedlikehold på bilen er ikke store summene.

Gjør omtrent det samme, hjalp en pensjonist her om dagen med og lufte dieselmotoren i snekka hans, han er minstepensjonist og verkstedet han normalt bruker til service har blitt for dyrt samt mye utgifter i vinter så han dro til og skiftet olje/filter, etc.selv. Men fikk ikke startet nå i våres så han kontaktet meg på jobben og spurte om råd. Jeg stakk innom han på kveldinga og luftet motoren "hadde lekkasje rundt vannutskilleren" og fikk start på den gamle VolvoPenta motoren hans, han spurte meg hvor mye jeg skulle ha men sa at du får stikke innom med noe fisk hvis du får fisket noe i sommer, brukte vel 10 minutter av min tid og det er vell anvendt tid når jeg til gjengjeld kan hjelpe en gammel sliter så han får litt glede på sine gamle dager.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Gjør omtrent det samme, hjalp en pensjonist her om dagen med og lufte dieselmotoren i snekka hans, han er minstepensjonist og verkstedet han normalt bruker til service har blitt for dyrt samt mye utgifter i vinter så han dro til og skiftet olje/filter, etc.selv. Men fikk ikke startet nå i våres så han kontaktet meg på jobben og spurte om råd. Jeg stakk innom han på kveldinga og luftet motoren "hadde lekkasje rundt vannutskilleren" og fikk start på den gamle VolvoPenta motoren hans, han spurte meg hvor mye jeg skulle ha men sa at du får stikke innom med noe fisk hvis du får fisket noe i sommer, brukte vel 10 minutter av min tid og det er vell anvendt tid når jeg til gjengjeld kan hjelpe en gammel sliter så han får litt glede på sine gamle dager.

Det er sånn det skal være utrolig godt å høre at det er flere sånne personer igjen blant oss. Jeg så sytes det er så godt å hjelpe andre her er det noen med dårlig råd og har så vondt å se dem skal slite seg igjennom. Sånn service prisene har blitt i Norge så kan dem ta til takke med at dem mister en del jobber. 

 

En ting som er sikkert er at det er mane som burde egentlig ha litt tid til å avsette til andre å se hvor godt det er å hjelpe andere som trenger det, også så er det heller ikke vanskelig å få hjelp tilbake. så er det faktisk så at det blir et fryktelig bra miljø av det. Vi bruker ofte ha folk som kommer innom å tar en kaffe kopp eller to å prater tull. 

av og til blir det å diagnosere noen biler menst dem er der. Har fått mange gode råd om andre ting som jeg har så gode greier på så dette er jo å vare et godt menneske er ikke feil det kommer mye godt ut av det.

 

Håpe du fikk en fisk eller to da  :)

Lenke til kommentar

Vi får se, det viktigste for han er nok det og eie en båt som han kan bruke hvis det passer seg sånt, samt samværet i båthavnen med en kaffekopp. Bare fint hvis han dukker opp med noe fisk men det spiller egentlig ingen rolle.

Ja gleden av å få gjør det en er glad i er det viktigestig, at han kan komme seg ut i det fri uten trøbbel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...