Gå til innhold

Nesten seks av ti nye biler var elbiler i mars


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

De som har minst burde hvert fall skaffe seg elbil. Billig drivstoff, reduserte bomavgifter, billigere ferjebilletter, rimeligere service. Er 158 Nissan Leaf ute på finn nå til under 100000.

Tror du virkelig at "de som har minst" har råd til 100.000.- ?

 

Disse er de som etterhvert får karakteristikken "energifattigdom", dvs. de får ikke råd til og bruke energi.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Artig hvordan noen alltid greier å gjøre gode nyheter om elbiler til noe veldig negativt. 

Kan du si meg hvor i hen i verden dem tar inn så mange El biler som Norge gjør. Hva skjer med el biler når det blir like dyrt p kjøre dem som fossilbil. Og hvorfor skal alle som ikke kjører El bil bli med å sponse strømmen som alle bilene der må ha?

https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_car_use_by_country

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror du virkelig at "de som har minst" har råd til 100.000.- ?

 

Disse er de som etterhvert får karakteristikken "energifattigdom", dvs. de får ikke råd til og bruke energi.

Hva er alternativet mener du? Fortsette å kjøre dieselbil og blø dyrt hver gang de tanker, passerer bomring eller må på service?

 

For mange fattige er nok dette heller et tilfelle av at 'det er dyrt å ikke kunne matte' enn 'det er dyrt å være fattig'.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hva er alternativet mener du? Fortsette å kjøre dieselbil og blø dyrt hver gang de tanker, passerer bomring eller må på service?

 

For mange fattige er nok dette heller et tilfelle av at 'det er dyrt å ikke kunne matte' enn 'det er dyrt å være fattig'.

Å generalisere at fattige er dumme vil ikke hjelpe dem, de vil fortsatt være like fattige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å generalisere at fattige er dumme vil ikke hjelpe dem, de vil fortsatt være like fattige.

Er 'ikke kan matte' det samme som 'dum'? Jeg synes ikke det, derimot er det kanskje dumt å ikke spørre noen som kan matte om hjelp. Kanskje banken din tilbyr gratis rådgivningstime innen personlig økonomi?
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er 'ikke kan matte' det samme som 'dum'? Jeg synes ikke det, derimot er det kanskje dumt å ikke spørre noen som kan matte om hjelp. Kanskje banken din tilbyr gratis rådgivningstime innen personlig økonomi?

"de som har minst" får ikke lån og personlig rådgivning for disse er et ønsket utopi.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er så enkelt for "de som har minst", burde det vel være like enkelt for deg og halvere forbruket ditt ? eller synes du at du er unntatt forandringer siden du allerede har en elbil.

Hvorfor bytter du tema? Hvorfor angriper du min energibruk, som du ikke vet noe som helst om?
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Artig hvordan noen alltid greier å gjøre gode nyheter om elbiler til noe veldig negativt. 

Kan du si meg hvor i hen i verden dem tar inn så mange El biler som Norge gjør. Hva skjer med el biler når det blir like dyrt p kjøre dem som fossilbil. Og hvorfor skal alle som ikke kjører El bil bli med å sponse strømmen som alle bilene der må ha?

Nå skal du høre litt skjønner du.

Ingen deler av oljeindustrien betaler nettleie for sitt gigantiske strømforbruk. Dette utgjør beløp som overgår Elbilfritaket (ukjent) mange ganger.

Fossilbilen forbruker mere strøm per km i olje verdikjeden enn Elbilen. Elbilen bruker nemlig kun strøm som strøm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå skal du høre litt skjønner du.

Ingen deler av oljeindustrien betaler nettleie for sitt gigantiske strømforbruk. Dette utgjør beløp som overgår Elbilfritaket (ukjent) mange ganger.

Fossilbilen forbruker mere strøm per km i olje verdikjeden enn Elbilen. Elbilen bruker nemlig kun strøm som strøm.

Og det er bare dem som fyller bensin som betaler for den avgiften. Strømavgiftene strømprisene må  alle husstander  bli med på for at  El biler skal være på veien.

Lenke til kommentar

 

Nå skal du høre litt skjønner du.

Ingen deler av oljeindustrien betaler nettleie for sitt gigantiske strømforbruk. Dette utgjør beløp som overgår Elbilfritaket (ukjent) mange ganger.

Fossilbilen forbruker mere strøm per km i olje verdikjeden enn Elbilen. Elbilen bruker nemlig kun strøm som strøm.

Og det er bare dem som fyller bensin som betaler for den avgiften. Strømavgiftene strømprisene må  alle husstander  bli med på for at  El biler skal være på veien.
Kva har det med saka å gjere? Vi tek då ikkje inn bilavgifter via straumpris eller avgifter på straum.

 

Oljeindustrien på sokkelen har forresten fullstendig fritak for elavgift. Raffineri og annan oljeindustri på land betaler under eit halvt øre pr kWh i elavgift. Tenkjer du på at staten får inn meir i elavgift når folk brukar straum til å lade enn om straumen hadde vorte brukt av raffineriet til å lage bensin og diesel?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er alternativet mener du? Fortsette å kjøre dieselbil og blø dyrt hver gang de tanker, passerer bomring eller må på service?

 

For mange fattige er nok dette heller et tilfelle av at 'det er dyrt å ikke kunne matte' enn 'det er dyrt å være fattig'.

Å være i stand til å utnytte at noe kan spare penger på sikt bare man kan investere nå er nok ikke alle forunt. Inntekt og kapital er ikke helt det samme. Har man lite kapital og ingen evne til å låne seg mer opp er man gjerne begrenset i hvilke investeringer man kan gjøre, da kan man godt bli tvunget til å gjøre grep som koster mer på sikt fordi det sparer penger nå.

 

En annen måte å se det på er at penger nå er ikke det samme som penger senere.

 

Å hevde det er bare snakk om å 'kunne matte' er en ganske grov overforenkling. Å vise til en eller annen billig trilling eller tidlig leaf er ikke noe godt argument, også familier med mindre penger har ønker og behov for å gjøre mer enn å komme seg til jobb hver dag, og selv det er ikke sikkert kan oppfylles med de elbilene som ligger ute til de laveste prisene på finn.

 

En god skjønnliterær fremstilling av problemstillingen kan man finne gjengitt f.eks her: https://www.goodreads.com/quotes/72745-the-reason-that-the-rich-were-so-rich-vimes-reasoned.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

På sikt vil nok forbruket av olje synke mer enn SA og OPEC kan eller er villige til å kompensere, så da kan vi få en alvorlig knekk i oljeprisen igjen. Sånn sett er det lurt å fortsette produksjonen på allerede utbygde felt som er lønnsomme, mange av disse er nedbetalt for lenge siden og har vært en postitiv økonomisk investering for Norge selv om oljeprisen skulle stupe så mye at de legges ned. Verre med nye felt som bygges ut nå og er avhengig av høye oljepriser i flere tiår for å gå i pluss. Disse kan risikere å tappe staten for penger istrdet for å tilføre penger...

Tja, MDG vil avvikle oljevirksomheten i løpe av de neste15 årene, og det er store muligheter at de få gjennomslag etterhvert for dette.

En styrt avvikling av olejvirksomheten er strengt tatt nødvendig. Ifølge BP, var det pr. slutten av 2017 kjente oljereserver for fortsatt drift i Norge i 11 år (R/P ratio). Nå kommer det sikkert til å bli funnet flere reservoar, sånn at man kan holde på lenger (samme tall for 2009 var 8,3, så det har økt, men det blir nødvendigvis færre og færre uoppdagede felter). Dette betyr at slutten nærmer seg, enten man liker det eller ikke. (https://www.bp.com/content/dam/bp/business-sites/en/global/corporate/pdfs/energy-economics/statistical-review/bp-stats-review-2018-full-report.pdf) Jo raskere vi klarer å omstille økonomien i landet til å klare seg uten olje, jo mindre blir konsekvensene den dagen oljeproduksjon må opphøre pga tomme reservoarer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor bytter du tema? Hvorfor angriper du min energibruk, som du ikke vet noe som helst om?

Du har egentlig fått mange vettuge svar på din intoleranse, og her får du et til :)

 

Grunnen for at jeg tar opp ditt forbruk er pga. av at du sitter på din høye hest og forlanger at "de som har minst" skal enten lære seg og regne eller oppsøke en rådgiver så de kan kjøpe seg en el-bil mens du vil opprettholde din levestandard og leve som før med ditt forbrukt. Kanskje du burde ta noen timer med frivillig arbeid så du ser og opplever hvordan de vanskeligstilte i samfunnet lever før du kommer med denne type flåsete kommentarer.

 

Har en viss peil på ditt forbruk, Internett vetu :)

 

Du har også bestilt og fått en Tesla M3 og betaler den kontant, tør jeg spørre hvor lenge du hadde din forrige bil, eller blir det for personlig ? og solgte du din siste fossil-bil eller kjørte du den til huggeren så den forsvant ut av CO2-regnskapet ?

 

 

Jeg sammenliknet tall for mine egne biler og for langkjøring om vinteren brukte dieselbilen min 3,5 ganger mer energi per km enn elbilen(mål fra tank/batteri, tar altså ikke med ladetap, raffinering osv).

 

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En styrt avvikling av olejvirksomheten er strengt tatt nødvendig. Ifølge BP, var det pr. slutten av 2017 kjente oljereserver for fortsatt drift i Norge i 11 år (R/P ratio). Nå kommer det sikkert til å bli funnet flere reservoar, sånn at man kan holde på lenger (samme tall for 2009 var 8,3, så det har økt, men det blir nødvendigvis færre og færre uoppdagede felter). Dette betyr at slutten nærmer seg, enten man liker det eller ikke. (https://www.bp.com/content/dam/bp/business-sites/en/global/corporate/pdfs/energy-economics/statistical-review/bp-stats-review-2018-full-report.pdf) Jo raskere vi klarer å omstille økonomien i landet til å klare seg uten olje, jo mindre blir konsekvensene den dagen oljeproduksjon må opphøre pga tomme reservoarer.

Jeg er mer en realist en aktivist angående global oppvarming, men er enig med deg at er den globale oppvarmingen reel så er tiltakene som forefinnes i dag alt for dårlige for å klare klimamålene, vi vil foreksempel bare klare og redusere gjennomsnittlige temperatur med 0.2 grader frem til 2100.

 

 

Assuming the proposed cuts are extended through 2100 but not deepened further, they result in about 0.2°C less warming by the end of the century compared with our 2014 estimates.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...