AnonymDiskusjon Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Jeg tok opp et lån for noen år siden, og fikk hjelp til dette gjennom kausjonist. I ettertid har jeg solgt eiendelen jeg hadde for å betjene annen gjeld, samtidig som jeg betaler jevnlig ned på lånet (har ikke hatt problemer med å nedbetale det). Kausjonist og jeg er ikke lenger som bekjente å regne, og nå har jeg fått brev fra advokat som ønsker å bli opplyst om pengene som ble brukt til å selge eiendel er blitt satt inn på lånet, og i så tilfelle hvor mye. Så vidt jeg forstår det så har ikke jeg opplysningsplikt i dette tilfellet, men mulig jeg tar feil. Handlingsforløpet ser for ordens skyld ca slik ut: Tatt opp forbrukslån på 50k i 2015. Tatt opp gjeld på 200k med kausjonist i 2017 til innkjøp av en eiendel på. Slet med å betale forbrukslån, og solgte derfor eiendel knyttet til gjeld. Mottok 80k for kjøpet, og betalte ned forbrukslån, samt et kredittkort. Satte 10k på en bufferkonto. Poengterer igjen at gjelden knyttet til kausjonisten har jeg ikke hatt problemer med å betale. Fint om jeg kan få svar knyttet til problemstillingen. Irrelevante kommentarer blir ikke besvart. Anonymous poster hash: 3df9a...f85 Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Kausjonist har rett til å vite opplysninger om kausjonsbeløpet, samt gjeldende renter og gebyrer for låneforholdet. https://www.santanderconsumer.no/magasinet/bedre-okonomi/kreves-a-kausjonist-betyr-egentlig/ https://www.finansportalen.no/andre-valg/artikler/dine-rettigheter-og-plikter-som-kausjonist-908802/ Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. april 2019 Forfatter Del Skrevet 1. april 2019 Ja, jeg også har lest de lenkene, og derfor føler jeg det er innafor å la være å gi beskjed. Hva skjer om jeg nekter å opplyse om dette til advokaten? Anonymous poster hash: 3df9a...f85 Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Om det ordrett står: "ønsker å bli opplyst om pengene som ble brukt til å selge eiendel er blitt satt inn på lånet, og i så tilfelle hvor mye", så kan du nok nekte, men om de spør om saldo så stiller det nok seg annerledes. Er det problematisk å opplyse om saldo? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Dersom kjøp av eiendelen var formålet med lånet vil det å selge eiendelen uten å nedbetale lånet være mislighold av kausjonsforholdet. Slik du beskriver saken er spørsmålet når kausjonisten finner ut av misligholdet. Hva slags konsekvenser saken får kommer an på hva kausjonisten rår over. Kausjonisten kan inndrive kravet i kreditors sted, dvs. innfri kravet overfor kreditor og kreve regress mot deg. Det oddeh beskriver er hva kausjonisten kan kreve av banken. Hva kausjonisten kan kreve av kredittkunden avhenger av avtaleforholdet mellom dem. 3 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. april 2019 Forfatter Del Skrevet 1. april 2019 Hm, det var for å betale denne nevnte forbruksgjelden som hadde gått til inkasso, og inkassoselskapet krevde innbetaling innen 10 dager før de krevde utleggspant fra kausjonist. Var mye tull i hele opplegget. Så det var enten det, eller at det gikk utover kausjonist. Husker på den tiden at jeg prøvde å finne svar på om jeg fikk selge eiendelen uten å informere kausjonist, og kom kun frem til at det var greit, så lenge lånet ikke ble misligholdt. Har vel egentlig ikke klart å finne en lov som regulerer det heller i etterkant. Anonymous poster hash: 3df9a...f85 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Forholdet mellom kausjonist og den det blir kausjonert for er ikke lovregulert. Siden dette overhodet lot seg gjøre antar jeg at lånet ikke også var sikret med pant i eiendelen? Er dette gjort i næring, eller er tingen på annen måte noe du skulle bruke for å skaffe deg inntekt? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå